Omgång 7: HV71 - Växjö Lakers

HV71 - Växjö Lakers


imageimage

Streckdansaren, denna något tilltufsade och vingklippa strandspringare, är med sin blåa och vita fjäderdräckt en vanlig syn på höjderna vid Vätterns södra ände. En gång en dominant art, i sitt habitat, men den lever numera en mer undanskymd tillvaro. Trots detta gör den mycket väsen av sig, speciellt när den känner att dess plats är hotad. Den har en stark flockmentalitet och opererar unisont i försvarsläge. Åtminstone är det så evolutionen har avlat fram denna grupp för att bli framgångsrika i den arena de vistas. När denna flockmentalitet rubbas, säg genom inomflocklig påverkan såsom dålig koordination, ja då blir varje individ, liksom flocken i stort, ett enkelt byte för motståndarna.

Andra faktorer som påverkar flockens framgång och överlevnad på sikt, är de klimatförändringar som skett de senaste 20 åren. Först började de strandängar där streckdansaren huserar och bygger upp sitt bestånd, tappa i kvalitet genom erosion österut, för att sedan genom en geopolitisk motreaktion, överkompensera i andra riktningen. Streckdansaren har inte hängt med i dessa förändringar och således har flockens överlevnadsförmåga påverkats negativt. Artens utbredning längs Vätterns stränder har till och med under en säsong, satts upp på listan över artskydd, även om den nu repat sig något.

När kommer det göras insatser för streckdansarens fortlevnad i dess naturliga habitat? frågar sig alla med kikare. Vad krävs för att stoppa tillbakagången? Återställande av våtmarker? Arten är en viktig del av näringskedjan, både lokalt men även för migrerande rovdjur som galenhöken. Detta syns inte minst på den uppslutning som sker vid det som är vätterbygden motsvarighet till Motalas kommunrally. Rosenlund är som Hornborgarsjön för streckdansaren. En plats dit alla som vill se denna art flockas, med glädje och spring i benen. Det är kanske här räddningen står att finna, i det enorma intresse denna art uppbringar. I den passion som bubblar och kokar. I den kraft som kanaliseras och destilleras fram ur denna skådar-grupp. Må det kacklas och väsnas något enormt, på denna plats imorgon, från sådär 18.45 och framåt. Det är ett synnerligen prekärt läge för denna art just nu.

Krossa lökars!

Veckans pausfågel (NBS)

FORZA HV71!!

17 gillningar

Dags för streckdansaren bre ut sina vingar och flyga! Har vi tur får man se det imorgon

5 gillningar

Vågar vi hoppas på en repris från premiärmatchen från förra året?

1 gillning

0-3 mot Luleå?

Haha fel av mig, premiärmatchen mot HC Plast!

Vinst idag är ett måste! Om inte så kryper krisen sig allt närmare.
Då kommer det bli en säsong fylld av ångest och det kommer inte kunna vändas med den tränare vi har idag.

Igen…

Igen? Är la tränaren man vill höra innan matchen, men du kanske menade ngt annat?

1 gillning

Nä jag menade bara att det är Montens catchphrase tydligen. Tror han sa “igen” typ hundra gånger :sweat_smile:

4 gillningar

Jaha haha då är jag med, inte lätt för mig alltid :joy:

Helt annan bild än när han kritade på.

Det ständiga småleendet är borta. Tunga inandningar. Allvarlig uppsyn. Ger helt klart ett stressat intryck.

Vilket kanske inte är konstigt. Tror nog det snurrar en hel del i Monténs huvud. Kan ju inte direkt vara bra för självförtroendet att starta som han gjort med tanke på hur det slutade sist han var head coach för ett SHL-lag.

Som jag skrev inför säsongen. Otroligt svårt att se Montén fullfölja sitt tvåårskontrakt.

1 gillning

Han lyckas dessutom klämma in någon ursäkt om nya spelare igen.

Helt sjukt att de fortsätter använde det som någon bortförklaring. Om det nu är ett sånt jäkla stort problem, varför satte ens Nubben från första början en trupp där en förutsättning för framgång är att vi måste låta det ta tid?!

Så dumt, så dumt.

Hade varit så underbart skönt med en seger mot Växjö… nu vänder det känsla fram till lördag iaf.

Ja en enkel pryl hade ju varit att inte kasta ut Shore eller Sam heller för den delen. Då hade vi haft lite mer kontinuitet. Jag vet att det fanns svårigheter kring Shore, som hade med sommarträning och kostnad att göra, men för mig är det vansinne att hänga upp sig på sådana petitesser i sammanhanget.

Nu sitter vi där med mycket större omsättningen än vi borde göra, med dessutom för stunden sämre spelare som kommit in.

Jag säger det igen: vansinne.

2 gillningar

Ja. Sen det där med Sam… Lätt att skrika på honom nu när han fått en bra start i Modo. Men där har han fått en extremt tydlig roll i ett i grunden väldigt svagt lagbygge. Skulle vi behållit honom så hade vi gjort det för att han skulle fylla en roll i en tredjekedja/fjärdekedja istället för Nättinen. Och då vettetusan om man kan förvänta sig den utväxling som han nu fått i Modo.

Som jag skrivit förr. Grundproblemet är inte att vi inte behöll Sam. Problemet är att vi ersatte Sam med en högriskvärvning som Tikka.

Sen vad gäller Shore. Ja, där skulle vi ju ha gjort allt för att gå in i säsongen med två starka centrar.

4 gillningar

Sam är värvad till MoDo som tredjecenter.

Dickinson är andracenter.

Kedjan med Södergran, WW och Sam hade vi nog klagat på om det varit vår fjärdekedja innan säsongen.

Handlar om coachning, spelsystem och scouting.

Där vi är sämst tyvärr. Vi betalar överlöner för fel spelare pga fel sportchef som väljer fel HC.

5 gillningar

Självklart är det så. Sam hade inte i HV att göra, denna säsong, men det förutsätter att man tar in en som är bättre. Inte sämre. I valet av att ta in en sämre, så behåller man ju Sam.

3 gillningar

Igen dää…

Många uppskattade ju Inget att hymla om-tischan. Kanske dags för HV att fram en tischa med Monténs nuna och slagordet ”Igen”.

Passar bra både vid förlust och SHL-uttåg.

1 gillning