Omgång 9: Frölunda HC - HV71

Alltså hur orkar ni? Hur skulle matchen sett ut och slutat för att ni inte ska fortsätta spy ut ord som kris, allsvenskan och att alla spelare som ska vara toppspelare suger och kommer suga resten av säsongen? Det är ju samma visa varje säsong? Anledningen till att jag aldrig skriver här inne är pga den löjligt låga nivå som råder här. Jag förstår/antar att det är många yngre skribenter här men kom igen, hur orkar ni?

Att vi har 74 skador, frånvarande lagkapten och noll självförtroende är det ingen som lägger till i ekvationen. Vi är inne i omgång 9 nu så det är ju ändå ett par matcher kvar… eller ja, lite fler än så. Och just det, ett slutspel sen också.

Ikväll mötte vi seriens hittills bästa lag på bortaplan där de ännu inte förlorat. Vi torskar med två mål efter en krigarinsats och den djupaste krisen som vi befann oss i innan pucken släpptes ikväll är inget emot hur det tydligen är nu, nej gud. Allsvenskan och sedan division 1 nästa!

Spelare som Thörnberg, Christensen, för att nämna ett par, tror ni kommer prestera noll hela säsongen bara för att de inte gjort 14 mål var än. Tror vissa att de är programmerade att alltid spela på topp? Det funkar inte så.

PW släppte in ett billigt mål ikväll och Ersberg är skadad men ändå pratas det om bautastora problem på målvaktssidan, alltså va? PW gjorde trots allt en väldigt fin match, men många av er väljer att inte se det. Nej ni väljer att fortsätta spy ut skit, så ointressant för oss andra. Man blir bara förbannad. Eller ibland kan man faktiskt le lite. Vissa grejor som skrivs är alldeles för korkade för att kunna ta på allvar.

Angående Karalahti finns det inte så mycket att säga, tragiskt att han beter sig som en hormonstinn 16-åring. Får se hur HV71 agerar.

Tycker synd om Lindbom men tror på att han och de lite tyngre namnen i truppen som kapten, thörna, sundh, campoli och abbott kommer vända detta med tiden till något så mycket bättre. Snart kommer det vara roligare att titta på HV71 igen. Hoppas gudarna är med oss vad gäller alla skador i fortsättningen.

Trevlig kväll till alla er som inte spyr

Nope, 2 min för hög klubba är precis så stor regelvidrighet det är.

Tycker också att det är alldeles för mycket negativa tongångar, poängmässigt ligger vi kanske sämre än 2013/2014 men jag känner mig trots det ändå lugnare. HV har ännu inte mönstrat fullt lag och framförallt backbesättningen har varit starkt decimerad under förlustsviten. Att sakna sina topp 3-4 backar så många matcher skulle få vilket lag som helst att gå på knä, lägg då till att vi saknat många av våra toppforwards samtidigt. Juniorerna har fått dra ett tungt lass om dom inte är menade att dra.

Det ska bli väldigt intressant att se hur spelet utvecklas med Campoli och Berglund tillbaka, Karalahti som inte sitter i utvisningsbåset hade verkligen behövts, men det är nog att hoppas på för mycket, får väl se om han överhuvudtaget kommer tillbaka i HV-tröjan. Med Törnberg-Christensen, Tedenby-Laine och Sandberg-Törngren-Bengtsson tycker jag ändå att vi har tre starka kedjor eller grunder till kedjor, men det är väldigt svårt att producera när backarna inte kommer upp i nivå.

Det jag känner mig mest orolig över är målvakterna, tycker att PW ofta gör för många misstag som kostar oss matcher, hade verkligen vilja se Ersberg stå en längre matchföljd, säg 10 matcher, och verkligen bli varm i kläderna, det finns en stormålvakt någonstans där inne trots allt.

Vi får se när domen kommer,jag tycker du har helt fel.

Inte mkt bättring i dag. Igen så slänger HV71 bort så satans många puckar hela tiden… Kollar man på bla fhc så spelar de sig ur tuffa situationer medans HV71 bara slänger bort puckar och får om och om igen jaga puck, vilket i sitt gör att de blir sjukt trötta. Ser inget i HV71 som säger de är på g.

Här finns Karalahtis checking to the head:
[url]http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2015/10/14/dags-att-skicka-hem-karalahti-nu/[/url]

En sansad analys at Jere finns här :exclamation:
bloggar.expressen.se/sannylindst … karalahti/

Jag vet att det tar emot och att det är jobbigt, men inse faktum. HV71 är inte längre ett topplag. Vi är inte bättre än så här. Spelare som var drömspelare förr är inte det nu. Tyvärr är det den bittra sanningen och det finns inga argument som kan prata bort det från nån av er här inne.

För att förklara det ännu närmre: HV71 är just nu ett lag som vi själva tyckte Luleå var för ca 6-7 år sen. Så som vi såg på Luleå då, var följande: Ett mittenlag som ibland kan blixtra till och vinna en och annan match, i övrigt inget hot när vi närmar oss slutspel. Där är HV71 idag, och det värsta av allt är att vi har vart ett mittenlag ända sen Stefan Liv förolyckades. Många här inne vet om det, men många vägrar dock inse det. Man vill så gärna leva kvar i det “gamla” då HV71 var en stormakt/gigant inom Svensk hockey. Det var då, nu är nu.

Vi får nog helt enkelt acceptera rollen som “mittenlag” kanske t o m sämre än det. För det är på den nivån vi är nu. Och hur ska vi då blir ett toppenlag igen? Svaret på den frågan är svår och kräver obekväma beslut, men en sak som är återkommande hela tiden är att vi måste inse att DÅ VAR DÅ - NU ÄR NU. Hur mycket det än svider och hur bra spelare och ledare vart så är det nya förutsättningar.
Davidsson och Hult valde att gå på spåret med DÅ VAR DÅ och HOPPAS DOM ÄR NU SOM DÅ. Sanningen? Nej, det höll inte.
Martin Thörnberg är en erkänt bra hockeyspelare, men han är inte i närheten av vad han var en gång. Sen är det så många aspekter som spelar in. Nu sitter folk i soffan och suckar och undrar varför spelare som Thörnberg inte levererar längre, men svaret är ju det jag hela tiden återkommer till. Och sen aspekterna. Linan med Davidsson - Jukka - Thörnberg var ES bästa kedja ett par säsonger. Det är SÅ VI MINNS, THÖRNBERG. Och det är så vi fortfarande vill att han ska vara. Men den tiden är förbi.
Jag vill inte säga för mycket nu här, men till nästa säsong kanske man ska ta och satsa mer på yngre förmågor samt skrota hela idén med att spelare som VART bra i HV71 förr, kanske fortfarande funkar 10 år senare. Bevisligen fungerar det inte.

Sen en annan sak som vart direkt bidragande till alla kvartsfinalförluster de senaste åren är att laget är felbyggt från början. Forwardssidan har vart topp 3 av alla lagen i SHL vart enda år, där är det helt ok, men det är bakom dessa spelare felen ligger. Ett lag ska värvas och då måste man börja från värdegrunden.

Målvakt - Backar - Center - Forwards. I den ordningen måste man ta det. Sista utposten i laget är alltid viktigast när man kommer in i
det viktiga skedet - slutspelet. Jag tycker inte att vi sen Stefan Liv förolyckades har haft en stabil första målvakt t.ex
Backsidan har vart ren katastrof. Men här återkommer vi också till ordet aspekter. Vi måste kanske gå längre tillbaka. Om vi ska börja med målvaktssidan så har HV71 valt William Rahm som målvaktstränare. Nått som uppenbart inte fungerar. Men ändå har dom behållit honom. Redan där blir det fel och sen blir det en ond kedja. Som ni kanske förstår så är det inget som man förändrar över en natt. Men till nästa säsong måste verkligen HV71 och hela föreningen ta sig en stor funderare på vad som verkligen är bäst för HV71.
Det blev kanske ett hårt och jobbigt inlägg, dock nödvändigt. Vi måste vakna upp ur vår lilla fantasivärld och inse faktumet att HV71 är ej längre en toppklubb. Linköping, Frölunda och Färjestad har sprungit om oss. Det svider. Det gör ont som fan. Men det är fortfarande sanningen.

Ur min synvinkel så borde det se ut så här efter avslutad säsong:

Fystränare: Johan Sandstedt + vakans
Målvaktstränare: Vakans
Materialförvaltare: Dennis Oldén
Läkare: Jonas Kalman + vakans (Behövs om skadorna blir lika många som denna säsong)
Sjukgymnast: Andreas Frostemark
GMS: Peter Eklund
Huvudtränare: Vakans
Sportchef: Vakans
Ass Sportchef: Vakans
Ass tränare: Vakans

Börja där och gör de bitarna rätt, sen tar vi laget.

Bra inlägg Knoxstark!

Tycker det är felbalanserat redan innan laget dock. Vi har som sagt en sportchef som aldrig jobbat med liknande innan, en målvaktstränare som aldrig jobbat med de på elitnivå innan, en färsk tränare som är ny på nivån, en assisterande tränare som även han bör betraktas som grön då Island knappast räknas som riktig erfarenhet samt en lucka där ytterligare en assisterande bör finnas.

Nu förstår tom jag att de gör allt i sin makt för att göra vad som är bäst för föreningen men någonstans kuggar det helt enkelt inte i.

Har man en sportslig ledning utan riktig grund att stå på så får man räkna med att spelarna blir otrygga med.

En hel del felrekryteringar har gjorts till representationslaget de senaste åren och absolut, ibland blir det fel. Det är mer oviljan att rätta till felen som känns oroväckande. Att man håller varandra om ryggen in i det sista kan bli lite tokigt.

Hoppas det sportsliga hinner ordna upp sig innan sponsorer och fans släpper laget och går vidare…

Jag har alltid älskat och kommer alltid att älska HV71 men engagemanget minskar i takt med att känslan av att klubbens ambitionsnivå sjunker.

Nu tar vi och lugnar oss lite!
Intressant inlägg dock!

Att J&J ska gå är ju rena hokuspokus!

Börja med att ta in en målvaktstränare av klass som visat på att han lyckas utveckla målvakter är prio 1.

Sen måste vi ha in en målvakt istället för Ersberg som håller en hel säsong utan skador!
Då har vi P-W som är under utveckling samt en ny stabil målvakt!

Sen har vi det största problemet som har varit saknat i alla år sen gulddagarna!
Backar som håller efter deras roll!
Under glansdagarna hade vi kompetenta backar på alla positioner vilket vi har saknat år efter år!
Det är inte lätt att vara forward när puckarna sprids som gödsel i en handelsträdgård!
Finns ingen struktur på hur våra backar ska spela i sin roll!

OByrne som är intagen för att spela 0-0 får spela mycket samt fått spela i PP men avstängd och kommer väl bli det igen med tanke på hur dett sett ut med allt och alla som stängs av bara man tittat på någon idag med arga ögat!
Hansson har fått spela så mycket att snart inte vet vad han heter. Men kommer samtidigt ha nytta av detta längre fram i sin karriär!
Campoli mest skadad.
Karalahti avstängd
Almqvist hoppade in sent i truppen
Pilut skadad
Emil Johansson inte redo för så mycket istid

Detta försvar är ju inget jag hade önskat att ha i mitt lag om jag hade varit coach och inget som sätter skräck i motståndarlagen!

Börja bygga laget bakifrån nästa säsong och sluta drömma om Jagr, Ledin, Voutilainen som passerat bäst före datum 2010.
Vi måste inse att hitta kryddan i Allsvenskan där spelare finns som skulle slita häcken av sig för att få chansen!

Det Hv behöver göra redan idag är att anställa en scout som åker runt och scoutar i Allsvenskan!

Kan väl lägga ner hetsjakten på Jere lite med och vara en aning sansade. Ja, han fick 3x2 + 1x5 igår, men hade han haft ett annat namn på tröjan hade han förmodligen fått 2x2. Åtminstone 2 av tvåorna är ju löjligt billiga och femman…ja jag vet inte, det känns som vilken high sticking som helst, jag ser inte att han trycker till och faktiskt slår mot ansiktet på Lasch. Det är ju också de två utvisningarna han skulle haft, den och en tidigare för high sticking där klubban också kommer upp högt.

I övrigt håller jag med om det mesta. William Rahm…vad gör han kvar? Vi tog hit Wesslau som var en toppmålvakt och han blev bara sämre kändes det som. Ersberg har ju knappast rosat marknaden sen han kom, med undantag för nån bra insats här och var. Men 3 år med Wesslau plus reservmålvakter utan att göra någon bättre på nånting (dock sämre på en del) borde väl nästan räcka för att se sig om efter alternativ kan man tycka.

JJ…tja, jobbar dom ideellt så ska man väl inte klaga för mycket, men jag har sagt det förut: varför behöver vi avlöna två personer när vi i stort sett bara värvar hemvändare? Skicka iväg Davidsson på nån tränarkurs och sätt ner honom i båset som PP-ansvarig eller något, jag vet inte, men nuvarande konstellation är ju bara ett jäkla slöseri med pengar.

JP-femman

5+ Filip Sandberg. Var den som syntes mest i ett HV som fick en drömstart. Slet stenhårt i varje byte och var nära att
bli målskytt vid flera tillfällen.

4+ Martin Thörnberg. Inledde målskyttet och såg utöver det pigg ut i kedjan ihop med Chris Abbott och Teemu Laine.

3+ Fredrik Pettersson-Wentzel. Något darrig vid Glennlundas 2-2 mål och ledningsmål till 3-2.Räddade dock HV vidd ett flertal
tillfällen med några svettiga räddningar.

2+ Kristofer Berglund. Tillbaka från avstängningen, fick mycket istid och stod för en stabil insats.

1+ Christoffer Törngren. Återförenades med Filip Sandberg och Anton Bengtsson och var pigg.

Highlights och presskonferensen: shl.se/shl-arena/39698/postgame/

Jag personligen tycker att han får ett hårt straff om det blir en lång avstängning. Har tittat på tacklingen flera gånger via Expressens MrMadhawk och klubban tar inte uppe i ansiktet utan övre delen av bröstet. Sedan åker klubban uppåt via armen men inte så hårt utan man utnyttja möjligheten att få bort honom på en utvisning. DOCK måste han bli bättre på läsa spelet så han inte sätter sig och laget i denna tuffa sits. Han måste vara smartare och veta att domarna och publiken kollar honom med alla ögon som finns. Därför gäller det att HV tar ett snack med honom om han blir kvar i laget för alla lag kommer använda möjligheten att få honom utvisad. TILLÄGG: Jag försvara absolut inte honom på något sätt utan tacklingar emot huvud skall bort. Jag vill inte se skador på någon spelare oavsett lag. Utan övriga lag har vi inget SHL så här hatas inget annat lag. Men just denna var tuff…

Wikegård försvarar Karalahti: "Skitsnack

expressen.se/sport/hockey/sh … skitsnack/

Jag hoppas alla hjälps åt nästa gång Frölunda kommer hit att bua ut Lasch. Hans filmning gör att Karalahti får avstängning istället för två minuter (ev två plus två)

Han filmade nog inte, isåfall hade han blivit anmäld till och fälld av den totalt neutrala och professionella disciplinnämnden, som dömer alla fall likadant…

Vurpan innan HV’s 2-0 mål var också helt naturlig, om nån håller en klubba vid höften/midjan på någon annan, så gör fysiken att fötterna flyger en halv meter upp i luften och man gör en piruett. Ingen förstärkning där inte!