Omgång 9: Leksand - HV71

[size=200]Leksands IF - HV71[/size]

[size=150]Leksand vill fortsätta vinna i Tegera Arena[/size]
Publicerad: 2014-10-08 14:08 shl.se/shl-arena/38907/pregame/

Leksands IF tog en mycket efterlängtad seger i lördagens möte med Örebro Hockey. När slutsignalen ljöd exploderade Tegera Arena i ett enormt ljubel och de tre poängen som bärgades var säsongens första.

– Det var ett otroligt tryck i hallen, fansen var fantastiska, sa Leksands burväktare Joakim Lundström till C More efter matchen.

[size=125]Drömmål av Hultström[/size]
Nyförvärvet från Linköping Linus Hulström stod för matchens delikatess när han åkte slalom mellan örebrospelare innan han lyfte in pucken i taket. En hygglig presentation inför sina nya supportrar.

– Ett helt fantastiskt mål han fick till, ett riktigt youtube-mål. Det såg ut som att han hade gjort det där hur många gånger som helst, sa lagkamraten Viktor Mårtensson till Leksands hemsida efter matchen.

HV71 förlorade i senaste möte med Luleå Hockey på bortais med 2-1. Matchen var riktigt jämn och avgjordes först i den tredje perioden då alla tre målen föll. HV71:s mål gjordes av Calle Riddewall 48 sekunder från slutsignalen.

– Jag tycker att vi var och bättre killarna förtjänade mer. Deras första mål är bedrövligt då pucken är blockerad, men vi gjorde bara ett mål själva så kanske det är en dålig ursäkt. Vi fick inga poäng men känner ändå att vi gjorde något riktigt bra, sa HV71:s tränare Andreas Johansson till C More efter matchen.

Kevin Fiala revanschsugen liksom hela HV71

[size=125]Fiala tillbaka i HV71[/size]
Glädjande nyheter för HV71 är att förra säsongens succéspelare Kevin Fiala återvänder till laget inför matchen mot Leksand. Schweizaren som stod för elva poäng på 17 matcher förra säsongen, lånas ut till HV71 resten av säsongen från NHL-laget Nashville Predators.

Räkna med en het match mellan två klubbar som mer än gärna vill kassera in tre friska poäng i tabellen.

[size=150]HEJA HV71!![/size]

Nån som vet varför matcherna startar kl 18 imon?

Tror det är fotbollen som gör det.

Jepp fotbollskvalet börjar 9 och de vill undvika att tittare zappar över om det pågår samtidigt.

Blir ännu en svår match detta men HV MÅSTE vinna för att kunna ha chans på en toppensäsong, hårda bud men det är min känsla.

Dags att knipa 3 viktiga poäng, kan vi spela som mot Luleå fast med ännu bättre fart och energi och bättre skott så tror jag vi kan ta en bortaseger. Vi ska dock inte på något sätt underskatta Leksand, de var riktigt bra i matchen mot LHC tills de föll ihop i tredje perioden, och de kommer ifrån en seger senast så de har nog fått in en positiv energi i laget samtidigt som dem kommer göra allt för att vinna. Hoppas på ett riktigt taggat HV lag som får fram offensiven och gör mål.

Hoppas Ersberg står (vilket jag tror). Ska bli intressant å se var Fiala placeras, i en andra kedja med Laine och Holza?
Klart är väl att Nilsson, Petrasek och Jämtin saknas.

Något annat än seger är oacceptabelt. Med det laget vi har och med tanke på Leksands situation ska vi inte ha några som helst problem att ta tre poäng.

Verkar som att Erik Ersberg tar spaden mot masarna och helt rätt enligt mig.
Går från klarhet till klarhet.

Märkligt med matchstart 18:00 och kan det verkligen bero på Sverige-Ryssland.
Ska checka det imorgon.

Det är väl lite det som är problemet. Man borde inte ha några större problem om man spelar på samma nivå man gjort mot Frölunda, Luleå, Skellefteå. Men de senaste säsongerna har man haft en tendens att spela ner till motståndet, så det kommer inte bli en enkel match.

Kan nästan se de framför mig.

Alsenfelt blir en vägg igen och får de flesta skotten på magen eller så ser han skotten hamna utanför målet.
Vi har det mesta av spelet men Leksand gör mål på 1-2 chanser. Skott statistiken blir väl ungefär 15-32 till oss

Rubrikerna på Aftonbladet lyder: LEKSAND RESER SIG UR KRISEN!

Citat från matchen av Andreas Johansson:
“Jag är såklart inte nöjd så mycket kan jag ju säga, vem som helst kunde ju se på spelet”

Fiala petad, eller ska iaf inte med till Leksand. Saxat från Jnytt:

Fakta
Leksands IF-HV71
Läget i Leksand: Är jumbo i tabellen, men tog säsongens första seger när Örebro besegrades med 3-2 i lördags. Har gjort flera förändringar i truppen, bland annat har förre HV71-backen Daniel Josefsson plockats in.
Läget i HV71: Väntar fortfarande på säsongens första bortaseger, i senaste omgången blev det förlust med 1-2 mot Luleå.
Marcus Nilson, Andreas Jämtin, David Petrasek och Simon Karlsson saknas fortfarande. Dessutom följer Kevin Fiala inte med till Leksand.
”Jag tycker att han behöver landa lite efter en hel lång sommar med camper och förberedelser. Han är inte redo än. Han får vara hemma och träna och sedan får vi se inför lördag”, säger tränaren Andreas Johansson.
Nedsläpp: 18.00, Tegera Arena.

Oj, var lite snabb där. Men tyvärr har jag ingen bra känsla till dagens match. Som Iman skrev - Alsenfelt blir en vägg o HV äger spelet men kan inte göra mål!
Känns som att LIF kommer ta andra raka segern på hemmaplan… Men hoppas jag har fel!

Fiala inte med ? Tråkigt :frowning:

Förmodligen bästa medicinen för att han ska tända till och spela för laget. Bra att AJ vågar ta ett sånt beslut.

Visserligen helt rätt men hade varit kul å se han igen uppe i Leksand med tanke på play-in förra säsongen. :wink:

Knepig match.
Tror nyckeln till vinst ligger i att minimera BP då Leksand inte ska kunna mäta sig i 5mot5-spelet.

kedjorna ser bra ut, Vaknar Laine till så kan andrakedjan bli farlig.

Kom igen spräck borta sviten nu

Vilken Djävla irriterande klack Enformig är bara förnamnet :frowning:

HV har haft en bra start på matchen och för just nu spelet. Man har skapat ett par lägen och nu är det dags att sätta en puck också.

Kämpa HV!

Dafuq! Började kvällens matcher redan 18 :frowning:

Jag som fortfarande sitter på kontoret.