ALI fick ha Mellomys i HG så hon är nog nöjd med säsongen i slutet av dagen!
Då så gått folk. Kvällsunderhållning. Ser i framåt diskussionerna här sen
Har lyssnat på en del.
Verkar vettig, angående vad styrelsens roll bör vara. Inget att anmärka där.
Annat som florerar är att det skall snackas om att så många var skadade… det borde vara förbjudet att tala om det ämnet om man är anställd inom HV. Hur sant det än är, eller hur man än säger det, så låter det som en universiell bortförklaring till precis allt på denna jord, inklusive invasionen av gräshopperna i Mesopotamien, 1287 f.kr.
Lyssnat på hela.
”Ha tålamod så blir det här bra”.
Så sammanfattar och tolkar jag budskapet.
Nu blev iaf jag lugn. Tålamod löser alla problem.
Edit;
”Ha tålamod så ska vi se vad som händer”.
Rätt ska va rätt.
Lustigt att först säga att styrelsen inte ska lägga sig i det sportsliga, och att den enda som svarar inför styrelsen är KD, för att därefter säga att man ska ha tålamod och låta KD, tränare och sportchef jobba tillsammans en längre tid.
Tålamod skall man ha, när man har hittat något som fungerar hyffsat bra, och sedan ser en liten dipp. Nu är vi precis tvärt om, vi har något som fungerar otroligt uselt, men som hade en liten topp.
Upp-och-nedvända världen.
Det är uppenbart att Anna Lena inte förstår sportvärlden, åtminstone inte elitverksamhet i stora lagsporter med stort publiktryck. Detta kan vara något bra och något som behövs ibland, för att mota reaktionära styrelsefingrar i kakburken. En som ser till att styrelsen arbetar med det styrelsen skall arbeta med.
Samtidigt behöver man en styrelse som förstår allvaret. Som kan anpassa sitt arbete efter rådande läge.
Anna Lena pratade teoretiskt bra om måluppföljning. Jag önskar att detta hade varit bra i praktiken oxå. Hon talade om vilka mått de nyttjade. Jag är inte så säker på att dessa mått är de rätta. Man kan inte helt lita på dylika mått heller, då de bara är en hjälp att strukturera upp arbete och mäta framgång. De är inte hela storyn. Man behöver sätta dem i ett sammanhang, sätta ihop dem med den övergripande förståelsen man har för verksamheten. Jag är rädd att Anna Lena inte har den övergripande förståelsen. Då faller alla mått ihop till meningslösa distraktioner.
För det är uppenbart att rätt mått denna säsong hade gjort att det blinkade rött i deras excel-ark, för länge sedan. Detta borde föranlett kvartssamtal med Nylin/Abbott/Björn och en handlingsplan. Den planen har vi inte sett. Det är för dåligt.
Tycker det här var en bra sammanfattning. Anna-Lena kanske i teorin är en kanonbra ordförande. I en annan välmående förening hade hennes bakgrund och tankesätt funkat. Men i praktiken och sett till den kontext HV befinner sig i så slår det helt fel.
Vi brukar ju skoja om att vi borde ha en forummedlem i styrelsen. Men det tycker vi samtidigt inte känns rationellt. Att bara ta en “vanlis” från gatan. Men tyvärr ger Anna-Lena det intrycket nu. En vanlis utan koll, som köper allt folk omkring henne säger.
Problemet som jag ser det är om man tror att sponsorer och publik kommer att vara lojala. A-lagsversamheten är huvudprodukten och den har jag velat reklamera i flera år. Vilket typ av företag skulle låta sina kunder uppleva något som HV-Malmö 0-8?
För mig som supporter är ändå den största utmaningen tid. Tid att resa till match. Tid att se en match. Allt innebär att man väljer bort något annat. För mig blir det svårare att välja HV71 när jag inte tror på vägen man valt. Projektet blir ointressant när man ser att allt pekar mot avgrunden.
Jag kan välja att göra något kul i tre timmar eller att stillasittande lida med HV71.
Ikväll väljer jag klättring och god middag.
Kommer följa kvalet så klart. Blir det hockeyallsvenskan med AB och BL så känns läget hopplöst.
Tycker intervjun var klargörande i ett antal delar.
- Bra att styrelsen inte längre lägger sig i det operativa — och därmed kan utkräva ett tydligare ansvar.
- Som många gissade tidigare ha styrelsens inblandning i värvningar handlat om att säkerställa ekonomin när spelarbudgeten överskrids av sportchefen.
- Fokus är på kontinuitet och att låta ansvariga få en ärlig chans få sätta sin prägel.
- Det kommer ske en ordentlig utvärdering efter kvalspelet.
Sedan, oavsett vad ordförande och styrelsen har för planer idag så kan en ordförande inte sitta och tänka högt kring att sparka den eller den. Den delen får vi utvärdera när vi väl ser hur ordförande och styrelsen agerar efter att utvärderingen av säsongen och nyckelfunktionerna är genomförd.
Problemet är ju att man inte kan invänta post season. Då är det för sent. En sportslig organisation behöver förändras under säsong. Man kan inte gå in med “konstanter”. Allt (det mesta iallafall) måste vara “variabler”.
Som jag (och Anna Lena tror jag) ser det så ska inte styrelsen in och köra över KD eller sportchef. Styrelsen har däremot mandatet att byta just KD eller sportchef. Annars hamnar man som senast i läget med Nubben där styrelsen går in och sparkar Montén, mot sportchefens vilja, utan att sparka den sportchef som har högst ansvaret för situationen.
Så frågan som styrelsen ffa ska ställa sig när det gäller att sparka folk är om Liljander är rätt person att ta ansvar för den sportsliga delen — inte vara inne och peta i detaljer i hans ansvar. Det är möjligen förlängningen av AB som man skulle kunna lasta Liljander för under säsongen. Men knappast skäl nog för att kicka honom under säsong efter en halv säsong med till stora delar Nubbens lag. Det är ffa Liljander som äger frågan om AB:s framtid i klubben.
Samtidig kan styrelsen vara på KD och sportchef om att de ska inför styrelsen ska presentera sina analyser, strategier, arbetssätt och akuta åtgärder. Men då handlar det om att tvinga KD och sportchef att tänka till, reflektera och ha en systematisk plan snarare än att ta över ansvaret från dem.
Asså snälla Anna-Lena. Känn in rummet.
För er som inte har JP. Insändaren är skarp och ifrågasätter vem som tar ansvar i HV och varför man inte gjort något på ledarsidan.
Svaret från Anna-Lena. Vi har de senaste tio åren bytt tränare nio gånger och sportchef fyra gånger, och de tror det inte är hållbart i längden.
Hon har fullt förtroende för Liljander och att han tar rätt beslut.
Jaha?
Att styrelsen inte ska lägga sig i det sportsliga är vi nog alla överens om. Men att en styrelse bara står och ser på medan laget är på väg att åka ur. Det är fan helt otroligt. Och dessutom gör de det på så otroligt svaga argument.
Skulle Anna-Lena ha koll skulle hon inse att tränarrekryteringen varit fullständigt kass de senaste tio åren och fortsatt är det. Skulle hon ha koll skulle hon veta att vi stort sett haft en och samma sportchef de senaste tio åren. Att vi egentligen bara sparkat Nubben (om det ens var en sparkning. Enligt Nubben själv ville han lämna). Abbott drog frivilligt.
Jag hoppas verkligen Anna-Lena och styrelsen ställs till svars efter säsongen. Jag hoppas verkligen de röstas bort.
Att ha en passiv ordförande utan koll är livsfarligt. På så sätt tar nog Anna-Lena priset av alla de svaga ledare vi haft de senaste åren.
Amatörmässigt är vad det är. Inte ens en division 2-klubbs nivå. Möjligen div 3.
Mållös men inte förvånad.
Det jobbiga i detta är väl att det är………VALBEREDNINGEN som ska utvärdera styrelsen.
Risken är skyhög att ryggdunkningarna och nepotismen fortsätter
Valberedningen väljs ju av medlemmarna och de är mottagliga för synpunkter, förslag på nya styrelseledamöter och kritik mot de nu valda.
Så, om du är medlem, ta ditt medlemsansvar och kontakta valberedningen. Det är din rättighet och ditt ansvar som medlem. Är du inte medlem…ja då är det lite värre.
Vart finner jag valberedningen?
längst ner
Känner efter min “rant” att det också är viktigt att få sagt att min kritik inte handlar om ALI:s kompetens.
Hon kan vara den bästa för posten. Men i det läge HV befinner sig i blir jag helt uppgiven över att vi har en ordförande som gått in med den här approachen.
Hon får Sten-Åke att framstå som världens mest framåtlutande person. Då ska man komma ihåg att när Sten-Åke och Agne manade till lugn och kontinuitet så hade de åtminstone ett SM-guld att luta sig tillbaka mot. Visst, jag höll inte med dem. Men jag kan till viss del förstå varför de var passiva och trodde saker skulle lösa sig av sig självt.
Anna-Lena Isaksson har absolut ingenting att luta sig mot. Hon säger själv att hon inte har koll på det sportsliga. På så sätt är det här ett extremfall. Att redan från start, utan någon erfarenhet och koll på historiken, ta på sig skygglapparna och lita blint på saker, som vi vet var anledningen till att vi åkte ur SHL senast, är helt sanslöst.
Om det är något jag får ge henne är att hon verkar ha en vilja av stål. Att vara så benhård i sina åsikter med tanke på historiken, att inte sätta upp ett finger i luften och se var vindarna blåser och med det ta in vad som händer utanför Gardens väggar. Det krävs ett enormt självförtroende och en extrem tro på det man gör. Det får man ge henne…