Passionerade supportrar - vart går gränsen?

Jag har följt HV sedan urminnes tider - nästan ända sedan starten. Tre år gammal tog min pappa (alltså, jag var tre år, inte min farsa) med mig till Rosenlundshallen för första gången. Det var nån gång runt 1976. Sedan dess har jag skrikit mig hes i två hemmahaller, i otaliga andra arenor/hallar runt om i landet och hemma framför teven.
Under årens lopp har det hänt att jag misslyckats med att tygla känslorna tillräckligt mycket för att inte gå över gränsen.
När HV spelade semifinal för första gången, säsongen 85-86, mot Södertälje, var jag 12 år gammal. När HV åkte på stryk hemma mot Södertälje och därmed också (som jag minns det) blev utslagna, så rann det över för mig. På den tiden satt man som supporter näst intill på sargkanten och spelarna var inte lika skyddade som idag. När täljespelarna var på väg ut i omklädningsrummet så la jag en välriktad loska mot Anders Eldebrink. Inte tillräckligt välriktad dock, eftersom att den träffade hjälmen och inte ansiktet. Men…såklart, att spotta på motståndare, spelare eller supportrar är inte särskilt schysst. Mest fegt.
Blodet har svallat betydligt fler gånger än så naturligtvis, även i vuxen ålder.
Jag brukar kolla om det sitter några barn i de fem-sex raderna under och över mig. Är det barn på plats, så tar jag det lite lugnt, men annars kan det hetta till. Rejält.
Domarjävel är ju helt okej att skrika, det är knappast särskilt uppseendeväckande. Men när, till exempel, en hv-spelare har blivit skadad av en motståndare så slår det ibland slint. Hos mig alltså. Jag har skrikit allt från - “slå ut tänderna på fanskapet!”, “hoppa på den jäveln!”, “döda djurgårdssvinen!”.
Näe, det är inget som jag är särskilt stolt över. Det är över min gräns för vad jag tycker är okej.

Men hur är det med er andra? Vart tycker ni gränsen går? Och vad har ni gjort när ni gått över den?

Slutligen vill jag rikta ett tack till SirWard som uppmanade mig att starta den här tråden. :wink:

Jag tycker att gränsen går ungefär när man börjarge sig på motståndare fysiskt. Kanske även verbalt till viss del beroende på vad man säger. Jag kan själv bli väldigt upprörd och har vid något tillfälle varit nära att slänga in nått på isen (min telefon, snus, programblad el liknande)

Var det inte i Vancouver som supportrarna gick bärsärk efter uttåg i slutspelet?

Ja, att slänga in andra saker än programblad (vid avblåsning) är över gränsen. Även om jag också har varit nära att göra det vid ett antal tillfällen. När jag var fem år slängde jag iof in en orange plastpuck på isen. Men det var inte för att mina känslor svallade, utan jag ville att de skulle spela med min puck istället. :smiley:

Upplopp har det nog blivit ett par gånger efter att ett NHL-lag slagits ut. Tror att Vancouversupportrarna gjort det vid minst två tillfällen iaf. Säkert andra supportrar också.

Känslor är viktiga.

Ord är ord, som Frank Zappa sa. Men ord kan vara otrevliga. Jag tror det är en kombination av ord + kroppspråk som gör om något blir otrevligt eller ej. Man kan säga: “Jag hoppas domaren blir överkörd av ismaskinen” utan att någon tar det som hotfullt eller otrevligt. Man kan oxå bröla som en älgtjur utan att få ut ett enda vettigt ord och det kommer sätta ärr i en 7-årings medvetande för resten av livet.

Vad vill jag ha sagt med detta? Oklart, men jag tror inte man kan sätta upp en gräns. Allt är situationsbundet. Iallfall om vi talar om det som yttras per mun och inte är direkta hot, rasism, homofobi, sexism, etc.

Jag tycker inte dommarjävel är så hårt heller, det är mer ett “betyg”. Dommarfitta däremot är sexistiskt. Dommarkuk är anatomiskt korrekt.

Jag har säkerligen begått en uppsjö av brott i detta hänseende, så många att jag inte kan plocka ut ett specifikt exempel, kanske kan modsen här upplysa mig, då jag oxå fått varningar :blush:

Pinsamt o hoppas man får tag i idioten!

Uppgifter: SHL-stjärnan mordhotad efter matchen mot HV71!
Fasth mordhotad, vad är det för fel på folk??? Hoppas aldrig en sån människa får sätta sin fot på en idrottsarena mera.
Jag skäms som HV71 supporter!

Jag med.

Vi har varit försonade från sånt här i HV ett tag. Jag vill inte måla fan på väggen, men jag upplever en förskjutning av tonfallet i diskursen de senare åren. Det har blivit väldigt mycket tyckande = fakta, både här på forumet men även på twitter facebook och i övriga delar av samhället. Om förskjutningen pågår länge så kommer de som ligger längst ut på skalan också förskjutas och radikaliseras, till den punkt att sådant här är mer sannolikt.

Detta är en av anledningarna till varför jag går så hårt på några av er här på forumet och skriker om ödmjukhet. Det är inte för att jag ogillar er, det är inte sant, jag älskar er alla, men när vi som ett kollektiv förskjuts åt det reaktionär hållet så vill jag vara en motpol.

NEJ, jag säger inte att någon här har ett ansvar inför det som hänt med Fasth. Det enda som jag påpekar är att händelsen utfördes av någon reaktionär människa som tappat det.

När folk skriver “nu måste vi köpa/värva/sparka … annars…” istället för att kanske ödmjukt fråga “vad tror ni HV behöver för att lösa X/Y/Z?” eller “vad tror ni ett byte/förstärkning av position X/Y/Z skulle ge?” då är man reaktionär, man kräver en reaktion. Det behöver man inte vara.

Vi kan hjälpas åt att inte göra åtminstone denna del av internet mer reaktionär. Man kan alltid börja med sig själv.

Låter jag pekoral nu? :smiley:

Har en fråga till alla supporters!
Ska vi bara se på när skeppet sjunker!
Finns det några verktyg vi kan använda oss av för att få styrelsen att inse vart vi är påväg?
Gillar inte egentligen såna här tilltyg men tror det är enda sättet att någon tar oss på allvar med oron över vårt kära Hv71!
Just nu känns det som det sitter lekmän och leker med vårt Hv71!
Trodde aldrig jag skulle säga att Hv71 inte engagerar en lika mycket längre men det har hänt något!
Spelet får en absolut inte igång adrenalin överhuvudtaget! Vet knappt när det är match längre!

Detta gör ont att erkänna och för mig som har sovit, jobbat, ätit och skitit Hv71 i 40 år trodde aldrig jag skulle uppleva ett så lamt och tafatt lag som vi har varit de senaste säsongerna! Fram till idag trodde jag det skulle vända. Men jag inser att det kommer inte att vända under denna ledning som är!

Så återigen! Ska vi bara se på när vårt kära Hv71 faller sönder och samman?
Det kommer gå riktigt illa om vi bara låtsas som inget har hänt! Vi fyller arenan och kioskerna säljer på bra med sina ockerpriser och allt är frid och fröjd i ledningen!
Men räcker det för oss hängivna supporters? Inte för mig!
Jag kräver mer av mitt lag för de pengar det kostar för mig att se Hv71 spela!

Känns lite tidigt för sådana aktioner. Jag upplever inte ett sjunkande skepp. Tror att vi kan utmana om guldet trots 0-3 mot en av de tre starkaste konkurrenterna om guldet. Ser det ut som i 6-4 om 20 matcher är det dags, men jag sitter still i båten. Har varit fan till detta lag sedan 1983, men nog har jag sett sämre spel och upplagor än vi har nu. Tänker framför allt på säsongen 2000 när Kinnarps var nybyggd och vi satte vårt hopp till Stefan Liv och Fredrik Öberg, vilket som tur var funkade. I övrigt otrolig slätstruket. Men om jag minns rätt kom Ulf Dahlén in på våren och räddade kvar laget i serien. I övrigt växte jag upp med att det var en bragd om man slog DIF. Leksand gick överhuvudtaget inte att rå på, på Kesslers tid.

Windom: du inser att du svarar på ett inlägg från 10 månader tillbaka va?

Dessutom ett inlägg som var relativt premature och inte åldrades alltför väl.

Haha, nä det missade jag :laughing: bara att glömma för alla. Särskilt mig!

Minnen. Jag bodde 10 mil ifrån Rosenlundshallen men farsan och morbror tog med oss på match någon gång / några gånger per säsong. I princip alltid mot Leksand. Och därmed alltid förlust. Tror jag inte såg HV vinna en match i hallen de typ första 5 åren.

Leksand hade Bergqvist, Magnus Svensson, Heinz Elers, Burakowsky, Forslund, Ivan Hansen (när han inte var i HV), Niklas Eriksson, Jarmo Mäkitalo, Tomas Jonsson, mm. De gjorde väl typ 30-40 poäng hela bunten.

Gränsen går vid hot och våld tycker jag.
Något som jag tycker utmärker hockeysupportrar är att man kan vara passionerade under match, sedan kan man vara människa igen i pauserna och efter matchen.
Det värsta jag vet snarare är när det blir Bamseklubben över supporterklubbar, som hos Goa Gubbar t. ex, där folk blir upprörda ifall man skriker “hata Djurgårn” eller något.

Jag har väl inte gjort något våldsamt eller uppseendeväckande så under match, men däremot så är jag en sådan som inte förlåter “horor” hur som helst t. ex och det sticker ju i ansiktet på de typiska Facebook-supportrarna.
Hade svårt att acceptera Per Ledin till en början pga. semifinalen 2006, men jag kunde acceptera att han spelade i HV ju längre säsongen 07/08 gick.
När Andreas Jämtin gick till LHC så var jag en av alla som stämde in i drevet mot honom, fast skillnaden med mig var att jag aldrig kunde acceptera att han drog på sig HV-tröjan igen. De flesta andra verkade ju glömma allt över en natt och välkomnade honom med öppna armar och då fick jag höra att jag gick över gränsen när jag kallade honom för hora, eller att jag inte kunde släppa det som varit i det förgångna.

Hej
Jag tänkte skriva ut lite HV71 prylar på min 3Dskrivare (bland annat en legogubbe modell större till min brorson). Jag undrar om någon har en 3Dritning på vår underbara logga och som vill dela med sig av denna?

tips:

Det finns freeware som gör om en 2D bild till 3D. Så mitt tips är att ladda ner HV-loggan som bild, ta bort färgerna, ladda in den i valfri mer avancerad fotoeditor och se om du kan konvertera den till vektorgrafik. Kan du det så kan säkerligen det freeware CAD-program (texvis google sketchup eller vad det nu heter dessa dagar) läsa in den vektorgrafiken och enkelt lägga på en tredje dimension, samt färg.

Annars ber du grundaren av detta forum, Dekman bygga en åt dig. Han är vass på dessa saker. :wink:

Hörde att det varit lite oroligt på ståplats i samband med slutsignalen.
Finns det olika grupperingar inom ståplats eller ’drar alla på samma håll’?
Bosatt i annan del av landet så har ingen insyn i hur det brukar vara på ståplats då det mestadels blir bortamatcher för min del.

Vissa buade, och vissa buade inte. De som buade blev sura på någon som sa ifrån.