Placering säsongen 19/20

Om man ser till vad “experterna” tror så är merparten rörande överens om att Djurgården, Färjestad, Frölunda, Växjö och Luleå är de lag som kommer hamna topp 5. Vet att de inte alltid har rätt men är benägen att hålla med om att guldet med största sannolikhet lär hamna i någon av dessa städer.
För att slippa åttondelen gäller det alltså att se till att knipa den sjätte och “sista” platsen.
Detta i hård konkurrens med först och främst Rögle, Skellefteå, Malmö och Brynäs.
Om man skall se objektivt på det så känns det som att risken är stor att vi framåt mars återigen får förbereda oss på 2-3 nerviga kvällar för att se om vi öht tar oss till det riktiga slutspelet eller ej.

Det var mina tankar, hur går era?

Någonstans mellan plats 6-9.

5-10.

Varför ett så stort spann? Försöker jag halvgardera? Nej. Jag tycker helt enkelt shl är så pass jämn att det blir helt meningslöst att specificera mer än så i mittenskiktet. Jag gissar att skillnaden mellan plats 5 och 10 i serien är max 10 poäng. Nu har väl platserna 3-8 egentligen varit jämnare poängmässigt än plats 9-10 och uppåt, men jag lämnar plats 9 och 10 till det jag skulle kalla en ordentlig fadäs rent sportsligt. Jag tror egentligen laget borde kunna gneta in sig mellan 5-8 men jag ser oxå en sådär 20-25%-ig sannolikhet för denna fadäs. Om jag nu skall sätta siffror på mina farhågor. Sannolikheten för topp 4 är mindre än 10% imho.

Typ mellan 3-12, går ju galant tippa med stor marginal…

Jo, Luleå, Frölunda, Färjestad, Växjö och Djurgården känns väl som ganska säkra kvartsfinallag. Lika givna, fast i botten, tycker jag Oskarshamn, Linköping, Leksand och Örebro är.

Plats 6-10 känns realistiskt. Tycker vi ser starkare ut än Brynäs (dock har Scott och Descheneau varit bra på försäsongen) och Skellefteå. Malmö tror jag på i år, har dem som mina outsiders. Har en riktigt stark forwardsuppsättning. Tror inte vi rår på dem över 52 omgångar. Rögle ser jämnbördiga ut med oss, så… 7:a eller 8:a då. Skulle jag tvingas lägga ett tips redan nu skulle jag nog säga 7:a.

Jag roade mig med att tänka i termer av hur troligt det är med olika placeringar. Störst chans att det blir placering 4-7, men någonstans i spannet 2 till 9 är också möjligt. Resten är rätt osannolikt.

1: 1%
2: 5%
3: 10%
4: 15%
5: 15%
6: 15%
7: 15%
8: 10%
9: 5%
10: 1%
11: 1%
12: 1%
13: 1%
14: 0 %

7:a/8:a känns väldigt rimligt att Hv kommer hamna,bra backar men för tröga och trubbiga forwards,kan dock lyfta högre om man skulle få in ett tungt namn men just nu är min spontana känsla det här kring Hv!

7-8 ja.

Nej, inget ändras i grunden med ett tungt namn. Sannolikheten att tungt namn skall ändra på en hel trupp är låg. Folk har för jävla mycket tilltro till vad en enskild spelare förmår att förändra. Det är rent önsketänkande. Tunga namn behöver en omgivning av andra tunga namn , eller tunga namn-kompatibla spelare, för att få till något vettigt. Det är min bestämda åsikt. Sen kan den vara fel…

Klart som korvspad att Hv KAN lyfta i tabellen om en spelare med runt 20 mål i sig skulle ansluta,en spelare gör inte ett lag det vet jag men givetvis höjs hela laget om en bra lirare dra sitt strå till stacken,nu ska vi vara positiva Diabolics!

8a kommer vi om vi inte värvar en kopia av Ryan Lasch. Jag står fast vid 8e placeringen om vi värvar Bergström.

Vem blir nästa värvning? Hur blir det med DG? Hur mycket kräm finns det kvar i Thörnberg?
Tre frågor som jag tror kommer påverka säsongen rejält. Men jag är optimist och tror att två av tre går rätt och då blir det en femteplats med mersmak.

Jag tror vi får en tuff säsong och att kampen om
Play in blir att vänta!
Ser liksom inget lag som blir den stora slagpåsen i år!
Får vi inte till vårt offensiva del från start så kan det bli en läskig säsong!

Hjärtat säger 1-4:a
Hjärnan säger 8-10:a

-frippe-borås,tror du inte Oskarshamn blir en slagpåse?,allt annat än sista platsen är en bragd för deras del!

Plats 9, +/-1 placering. Ser inte vad som i nuläget skulle få denna trupp att lyfta från det befästa play in-lag HV har degraderat sig själva till.

Tycker det är lika troligt att HV hamnar topp 6 som att de hamnar 11/12 och missar slutspel helt. Vibbarna jag har av truppen -13/-14 vill inte riktigt lägga sig. Jag vill se HV möta fler svenska motståndare innan jag förhoppningsvis kan känna lite mer trygghet…

Säger samma sak jag sagt länge nu.
Backsidan är topp 4.
Målvakterna är jag inte orolig för.
C/Fw sidan imponerar absolut inte på pappret. Inte i närheten av topp 4. Sen ska det spelas om det givetvis :slight_smile:
Holmström High risk high reward.
Fröberg fixar han att axla en större roll?
Ikonen kan han bli en jämnare spelare?
Som jag och många med mig skrivit ett experiment med 2a och 3e C. Kommer det att fumgera? Kanske om vingarna är kreativa.
Thörnberg?
Kan Thörngren äntligen ta steg?
Fw/C skriker efter en kreativ spelare med känsliga handleder.
Dvs absolut inte Bergström som det pratas om. Har svårt att se att han skulle komma till sin rätt.
Väldigt många “om” och “men” för att jag ska känna mig vidare hoppfull.

Plats 9 +/-1 plats.

Tror faktiskt inte att Oskarshamn blir en slagpåse! Tycker de spelar en moden hockey med mycket
Puckkontroll. Men det kommer bli tufft men tror absolut inte de kommer bli en slagpåse! Ta t ex när Växjö gick upp, där trodde man också att de skulle bli slagpåse men icke!

Tror Oskarshamn kan bli en överraskning för många lag!

Oskarshamn kommer göra som så många andra nykomlingar, ta ett par ordentliga skalper i början för att sedan krokna mer och mer. Blir en klar sistaplats när säsongen är över. PW i mål lär blanda och ge.

Cashar man in 20 mål genom att vi lyckas med värvningen, jag då är det ju inget att diskutera. Då blir det en bättre placering än utan det tunga namnet. Men man kan inte casha in det nu. Jag hävdar att det är lika klokt/dumt att vara positiv till att tro att HV kommer lyfta av ett tungt namn, som att HV kommer lyckas med nuvarande lag. Bägge tankarna är positiva, men i min mening grundlösa. Bägge tankarna är önsketänkande med låg sannolikhet.

Om man visste att en spetsspelare, vilken som helst i denna högst subjektiva kategori, ger oss minst 20 mål, med 100% sannolikhet, ja då skall man handla, självklart. Jag skulle slå till vid 75% sannolikhet oxå, troligtvis redan vid 50% sannolikhet. Min bedömning av en spetsspelare (där minst hälften av oss här inne bedömer det som spets) kanske har en 20% sannolikhet att lyckas producera 20 baljer. Och då tar jag i med massor av positivt tänkande.

Sticker ut hakan och sæger topp 3. :smiling_imp:

Facit: Tabell 2019/2020

  1. HV71
  2. Brynäs IF
  3. Skellefteå AIK
  4. Växjö Lakers HC
  5. Malmö Redhawks
  6. Djurgårdens IF
  7. Frölunda HC
  8. Färjestads BK
  9. Luleå HF
  10. Örebro HK
  11. Rögle BK
  12. IK Oskarshamn
  13. Linköpings HC
  14. Leksands IF