Prata om det du vill tråden

Riktiga tuffingar spelar in sina egna poddar. Jag tror dock tyvärr att vi inte faller in under någon av dina kriterier. :innocent:

3 gillningar

Söndagsintervjun, Värvet.

1 gillning

SKÅL KOSMONAUTER.

9 gillningar

P3 Dystopia, lärorikt och spännande! Inleder varje avsnitt med en dystopisk berättelse och pratar sedan med forskare inom ämnet. Tips: lyssna på de äldsta avsnitten först.
Tex ”när maten tar slut”, ”den kommande hettan” och ”när vattnet tar slut”. Bra skit!

3 gillningar

Håller med! De gamla avsnitten var riktigt bra. De nya är sådär imo

2 gillningar

Skulle rekommendera Kafferepet ifall du inte redan lyssnat på den, spenderats X antal timmar i öronen

2 gillningar

Medan vi snackar poddar kan jag rekommendera The Xenomorphing podcast, om Alien-franchiset (filmer, serier, och annat).

Ni kan ladda ner den i Poddbean-appen

En annan podd jag tycker är intressant är Älskade psykopat, den handlar om folk som råkat ut för psykopater och narcissister. Jag är intresserad av psykologi och speciellt de mer konstiga delarna av den.

Turned Out a Punk är intressant om man lyssnar på punk. Det är intervjuer med musiker, till exempel har de intervjuat folk från Youth of Today, The Descendents, Bikini Kill, Circle Jerks, Bad Religion, och Rise Against.

https://redcircle.com/shows/turned-out-a-punk

1 gillning

Jag hade en dialog med Kallekula på HV71 tråden angående medlemsavgift till vår kära hockeyförening. 5000:- livet ut eller 250:- per år. Efter 20 år har alltså Kallekula betalat färdigt medan jag får fortsätta att betala. Detta blir en väldigt intressant matematik eftersom inflation spelar in, vilket är bäst rent ekonomiskt för vårt lag? Nu har jag snöat in på matematik som jag var oduglig på i skolan, men jag har förkovrat mig på gamla dar. Nu kör vi lördagsquiz på matematik med det klassiska riskornet och schackbrädet, schackbrädet har 64 rutor och man lägger ett riskorn på första rutan dubblar till två på nästa dubblar till fyra på nästa och åtta sen 16 och så vidare. Svaret är farcinerande, Tänk på det om ni halkar in på ett pyramidspel. Ha en bra lördagkväll forumsvänner.

1 gillning

Om man tar 5000 kr och lägger i en global indexfond blir den förväntade avkastningen per år 10 % = 500kr. Ännu högre om man återinvesterar beloppet årligen.

Med en medlemsavgift på 250kr så är det mer lönsamt att betala avgiften varje år än en klumpsumma på 5000kr.

Där emot så är det bättre för föreningen med livstidsmedlemmar. Både av omvänd anledning som ovan samt att det ändå är sannolikt att någon av olika anledningar slutar vara medlem inom 20 års perioden.

Ok intressant analys, men har du du någon synpunkt på lördagsquizet?

Har ingen miniräknare med mig men det blir väll extremt stort då antalet per ruta öka exponentiellt.

1 + 2^n där n går från 1 till 63

På ruta 64 blir det 164 miljarder ton ris.

2 gillningar

Bara för man får prata om vad man vill så måste man inte. Fan gubbar. Ris och schack! Rowan, crossen klär dig bättre :sweat_smile:

6 gillningar

Planerar att sälja mitt PS5 på tradera, har köpt några spel från Playstation store och undrar om dem följer med nya ägaren vid försäljning?

Nej, såvida du inte låter honom få kontot också.

1 gillning

Han måste få ditt inlogg. Dock kan du nog byta till hans mail mm vid försäljning mm så går nog lösa. Så kan personen komma åt spelen.

1 gillning

Några här som funderar på att åka över till Gotland o kika lite ?

1 gillning

Tanken är sån iaf. Blir tredje gången isf. Får styra upp nån träff med andra Hv-sinnade iår tycker jag.

Jag vet inte om någon har nämnt det men Dichow (HV71) är med i Danmarks VM-trupp. https://hockeysverige.se/hockey-vm/har-ar-danmarks-trupp-i-hockey-vm-2025/

1 gillning

@Guld Om du så bara lyssnar på ett avsnitt måste du höra historien om “Viga Sara”. Finns i avsnittet “Företagsexonomi” från 15 december 2023.

3 gillningar