Prata om det du vill tråden

Hittade en artikel om sjukvården i Stockholm. Tänk att man i det sammanhanget gör kopplingar till HV71. HV berör uppenbarligen allehanda människor i Sverige!

"Trots dessa gynnsamma förutsättningar, så är Stockholm den enda region där det nu är fler som fått vänta längre än vårdgarantins 90 dagar på att få vård, jämfört med hur
många det var för fyra år sedan. Därmed har regionen också gått miste om statliga bonusar för minskade vårdköer. Totalt har vårdköerna ökat med 13 procent under mandatperioden.

Självklart finns det områden där Stockholm fortfarande i absoluta tal är starka, som tillgången till specialistvård. När jag ser siffrorna över Stockholms län så förs dock ändå mina tankar till ishockeyns HV71: Ständigt störst spelarbudget, men tvingas år efter år slåss i botten. Givet de resurser man har, så borde fansen – eller invånarna i Stockholms fall – kunna förvänta sig bättre."

9 gillningar

Såja!

Sätt 3-1 nudå så man slipper vara nervös

Fan vilken skön start. Mindre kul att dra iväg på jobbkonferens nu bara..

2 gillningar

Äsch, upp med huvudet. Fotbollen och resultatet kanske bidrar till en god och trevlig stämning. Avd. idrott förenar.

5 gillningar

Verkligen! Mängder av barn iklädda Sverigetröjor på förskolan när man lämnade imorse :grin:

1 gillning

Får mig att tänka på Mikael Dambergs Tottenhamliknelse. Synd bara om man som jag håller på båda de lagen…

Vilken sida är det? Nyfiken.

Detta är en extremt spännande frågeställning.

Jag skulle hävda att det går att reda ut. I stora drag. Hold your beer:

Tittar man på hur mänskligheten hackat sig fram genom historien genom att testa i stort sett alla tänkbara samhällsskikt och styrformer så kan man nog med stor sannolikhet peka ut de som varit minst dåliga. Det samma gäller tankegods baserat på etik, moral etc.

Från början: moral och etik behövs och hittas i generna
I forskningen hittar man starka bevis för att vår moral och etik är utvecklad under hundratusentals, kanske miljoner år, för att stötta överlevnad. Detta gör att i vår genbank sitter det kod som tillverkar nya individer med samma förmåga som alla andra att anamma basal mänsklig omtanke och en känsla för “rätt och fel”. Den går att tweaka under uppväxt eller senare, men det finns en gemensam måttstock.
Så det enda man behöver göra för att hamna på rätt sida här är att inte fucka upp sin uppväxt och inte fastna i sekter eller andra konspiratoriska grupperingar, filterbubblor etc. Historik, samt speciellt nutid visar att vi dock har rätt lätt, som människa, att falla ut på “fel sida historiken”. Vilken är det då? Jag skulle hävda att om det finns en rätt sida, moraliskt och etiskt (vilket jag tror det gör) så är det den som återkommer över tid och kan hittas i de kulturer och samhällsbyggen som “har det som bäst”, över historien.

Så jag tror de flesta i sverige (med undantag en liten gruppering högljudda personer/grupper) skulle hålla med om att ett statsskick som gick ut på att mörda alla andra i alla andra länder, är fel sida, eller @Nick ? För i så fall så har vi ju identifierat ett sätt att inte vara på “fel sida” iallafall?

Så, sedan får man beta sig igenom olika, ,mer eller mindre, “felaktiga sidor”, och ställa sig på motsatt sida av dessa. Detta kommer till slut peka ut en ganska klar och liten yta som då logiskt sätt borde innehålla “rätt sida”. Sen komer inte gränsen vara knivskarp, utan väldigt suddig. Men nog kan man skala av en jävla massa skit, och hitta en rätt vedertagen yta, baserat på historien, för vad som med hög sannolikhet kan sägas vara rätt sida.

Vi har dessutom redan identifierat en rad av dess egenskaper. De sitter nedtecknade i FNs mänskliga rättigheter och liknande dokument. De samhällen som är bäst på att följa dem, ser i dagsläget ut att ha de absolut bästa förutsättningarna för sina medborgare.

Det jag skulle vilja lägga till här är att basen för allt detta ligger i kunskap och forskning. Viljan av att hela tiden lära sig mer, ändra på gammal och felaktig kunskap när den upptäcks och att alltid följa forskning och kunskap när man tar beslut där kunskap och forskning har en välutvecklad bild av verkligheten. Där har man ett extremt starkt verktyg för att placera sig på “rätt sida”.

Just kunskap, forskning och att använda densamma i sitt samhällsbygge har en extremt stark korrelation till “framgångsrika” länder/samhälllsbyggen.

Så TLDR:
Genetiskt betingad, socialt välomhändertagen etik+moral ger mänskliga rättigheter. Koppla det till ett samhälle som är byggt på kunskap, så är det inte så jävla svårt att vara på “rätt-ish” sida, sett till hur alla samhällsbyggen fallit ut historiskt.

Sen att väääääldigt många mäniskor skiter i detta, det är en annan sak.

3 gillningar

@Diabolics gör det väldigt bra, men väldigt överkurs. Jag gör det lättare: Ställ dig bara på min sida, så är du rätt ute. Detta gäller alla, alltid. Min sida = rätt sida. Enkelt :smiling_face_with_sunglasses::sun:

4 gillningar

Alltid det vet du @Quila. Eller nä nu ljög jag. Många gånger vi inte är överens också..:wink:

Lever efter devisen att jag har alltid rätt även ifall jag “har fel”. :wink::rofl:

1 gillning

Ja ibland tar det en stund för dig att hitta mig, så man får ha lite tålamod med dig :smiling_face:

2 gillningar

Sverige spelar sextondelsfinal i fotbolls-VM

Norge vore en gåva, jämfört med frassarna.

1 gillning

Ja. Med tanke på att det är mer “bara” Haaland och ödegaard som är världsstjärnor i offensiven vi behöver hålla koll på. Jämfört med Olisé, Mbappé, Dembele, Doue, Barcola osv. Hela Frankrikes lag är högklassigt. Norge har några få individer.

Å andra sidan spelar det ingen roll med vårt försvar.

Pratar du fortfarande om landslaget? :wink:

Pratar om alla lag jag håller på :wink:

1 gillning

Spelar i samma boll idag som Pilut :in_hole::oncoming_fist: Go kille de där.

Skickar en passning om att vi gärna ser dig i HV​:yellow_heart::blue_heart:

7 gillningar

Venne riktigt vart detta passar in i för tråd, MEN:

Står på shooters och kör dart brevid Dan Tangnes. Va tusan gör han här kan man undra. Semester i Jönkan?? Skål på er ärade HV fans!

1 gillning