Prata om det du vill tråden

Deppigt :crying_cat_face:

1 gillning

Jag hörde sporten hockey refereras till som “sportpuck”. Jag gillar detta. Ligger bättre i munnen.

Den matchen skulle man ju gärna sett.

Såg den. Öppna spjäll minst sagt.

Såg en artikel i Aftonbladet om kurs/föreläsning man haft på det, numera, lite stormiga Svenska fotbollsförbundet. Mycket kritik och frågor från deltagarna. Och skarp kritik från psykologiprofessor Magnus Lindwall.

Om föreläsningen säger han " det är inte lite tokigt utan käpprätt helgalet".

Och vad handlar det om? Jo, om att människor kan indelas i olika “färgenergier”. Det finns, enligt föreläsaren Annika R Malmberg, människor som är, hör och häpna… antingen röda, gula, gröna eller blå.

Antar att denna Malmberg är en uppföljare på Andreas Johansson och hans mentor, vad han nu hette. Käpprätt helgalet. Så är det och så var det.

2 gillningar

Ja. Det här härstammar mycket från Tomas Erikssons bok ”Omgiven av idioter” som blev väldigt populär för ett tiotal år sen med flera uppföljare, där medarbetare och chefer delas in i just dessa färger utifrån personlighetsdrag. En banal variant av Jungs personlighetstyper, där man istället får en kod om 4 bokstäver baserat på hur man svarat på ett antal flervalsfrågor.

Båda ”teorierna” är starkt ifrågasatta. Av goda anledningar. Samtidigt bygger det på människans behov av att se mönster i sin omgivning. Problemet är bara att när man kategoriserat en individ som ”blå” t ex, så ser man bara dessa drag och inget annat. Samt att man kan ha en tendens att ge upp att komma till fungerande lösningar, särskilt med individer man står långt ifrån rent värderingsmässigt eller motsv., enbart genom att döma ut individen eftersom hen ”är röd och jag själv är ju gul”… osv.

3 gillningar

Röda, gula, gröna, blå -teorierna var ju rejält i ropet för några år sedan. Företag och kommuner över hela landet (även min arbetsgivare) hyrde in föreläsare på temat. Det lilla problemet med teorin visade sig vara att det inte finns någon evidens för den inom psykologiforskningen. Har fotbollsförbundet legat under en sten?

Jag har inte tolkat att AJ´s system byggde på ovanstående, utan mer att man var röd eller grön. Enkelt förklarat att man var okej eller inte. Men jag kanske är fel ute?

Nja, det var naturligtvis inte en förlängning från Eriksson. Men, det kan mycket väl ha gemensamt ursprung.

Allt kommer från DISC. Funnits i 100år. Det är total galenskap, rakt igenom. Men, enkel galenskap i det att de likt horoskop får folk att “känna igen” sig. Bondfångeri. Luredrejeri. Kenteri.

2 gillningar

Vi hade en chef som från dagen efter föreläsningen och något år framåt ursäktade sitt ibland burdusa beteende och snabba beslutsfattande med att hen var “en röd personlighet”. Sen blev det lite tystare när media synade bluffen bakom. :sweat_smile:

1 gillning

Om/när du utövat lagidrott, vilket nummer har du haft och varför?
Skickade till Freijd att det hade varit ett trevligt inslag med spelarna i HVTV.

Stått i mål i innebandy och hockey.
Kunde bara välja mellan 1-20 på hockeyn, tog 20 för att slippa pressen även om jag var den enda målisen…
I hockey hade jag 26 pga att jag är född den 26:e.

1 gillning

Precis. Det är en av de stora farorna med sånt här. Jag hade också en chef som ursäktade att han inte skötte sitt jobb med den personlighetstyp som han fick enligt ett Jungs-test. Det gick dock inte hem i det fallet. Ingen köpte förklaringen, så han blev förflyttad till slut. Och är inte längre chef.

4 gillningar

En liten anektod.

Taget ifrån WWWK:S Instagram- When We Were Kings podcast. Fotbollsjournalisten Erik Niva.

När Norrköping bärgat guldet i Malmö stannade man på hemvägen vid det klassiska stället Mölletofta vid E4:an.

Lyssnaren Martin skickade in en fin historia om hur han träffade på laget där.
Eftersom vi har så beresta lyssnare och vårt land är fyllt av underbara konstiga matställen undrar vi:
Vilka lag har ni stött på när ni käkat på sunkiga vägkrogar?
Svara gärna med bilder om ni har, annars med vad stället heter så kan vi lägga ut dem här.
(Eftersom Håkan träffade på HV 71:s guldlag på någon obskyr sylta i Östergötland för typ 30 år sen så funkar även hockeylag)

Fotnot: Håkan gör podden ihop med Niva.

Lite smått intressant och roligt när HV omnämns i andra sammanhang.

Har varit föreståndare för en i trakterna känd vägkrog och det är nästan lättare att räkna upp vilka lag som man inte stött på snarare. Om det inte var frukost, lunch eller middag som stod på agendan så kunde det vara snacks-, konfektyr-eller dryckesinköp :blush:

1 gillning

Vägkrogarna ja. Dem har sin charm och vissa lever kvar än idag (tänker främst på dem som ligger ut med mina roadtrips) Annars har dem ju fått konkurrens av mängden hamburgehak som poppat upp som popcorn.

1 gillning

Ingen vägkrog precis men för 7-8 år sedan så besökte jag “Feskekörka” i Göteborg och på restaurangen en trappa upp så hängde en av Liv,s målvaktsklubba där.
Kanske berodde det på att innehavaren var Huskvarnabo i grunden.

1 gillning

Gunnar Malm!

Yep

Jag jobbade ihop med honom på 70-talet :wink:

Snyggt att den hängde där av alla ställen. Hoppas den hänger kvar av symboliska skäl för Stefan och sporten sig, för att supporterskap är något fint.

Farzan? Snarare Farfar. :wink:

4 gillningar