Prata om det du vill tråden

Jodå, jag är båda delarna :sweat_smile:

2 gillningar

Branäs en vecka. Land och rike runt :yellow_heart::blue_heart:

12 gillningar

Idag tog jag en promenad och lyssnade för skojs skull återigen på podden vita/gula/blå från mitten av augusti. “Svårhanterlig Optimism” heter avsnittet. Även juniavsnittet med genomgången av truppen hann jag med.

De gick igenom intrycken efter de första veckornas träningar. Intressant verkligen och visar hur svårt det är och hur fel intryck man kan få.

Victor Sjöholm och Tommi Tikka var de två som höjdes till skyarna.

Sjöholm trodde de skulle göra 25 poäng och få en utveckling liknande Pilut. Toppback i ligan i stort sett och under genomgången innan t o m placerad i första backpar.

Tikka, en otroligt skillad och pucksäker spelare med bra fart. Spekulerades i om att han skulle in i förstakedjan med AP och #17. Stor publikfavorit utan tvekan.

Även Isac höjdes som ett av SHLs absolut bästa nyförvärv.

Intressant att lyssna på och visar hur svårt det är att göra bedömningar. Menar inget illa på något sätt utan intressant hur totalt fel man kan ha trots en viss kunskap och stort intresse.

Är nog inte helt enkelt att vara sportchef trots allt och krävs att den tillsättningen blir rätt och att man har extremt duktiga scouter och analytiker.

1 gillning

Köper den utifrån att jag förstår vad du vill säga. Man tycker och ser på saker olika. Vilket skapar utrymme för diskussion. En för övrigt trevlig bra podd.

Har du lyssnat på Game 7 om HV71? Om inte ge den ett försök. För övrigt en bekant till mig som driver den ihop med sina polare.

1 gillning

Vita, gula, blå-podden är fem plus. Men de där bedömningarna inför säsongen bygger som avsnittet också heter på ren och skär optimism.

Nog för att det inte var många av oss som trodde att Sjöholm skulle göra en så svag säsong som han gör. Men att han skulle gå från en defensiv back till offensiv poängspruta… Njae va.

Angående Tikka stöttes och blöttes han redan när ryktet uppstod för ett år sedan. Här var väl majoriteten överens om att det var en märklig värvning sett till den roll han värvats för. Logiken talade också emot Tikka. Dvs. Gör du 30 poäng i en svagare liga som Liiga kan man inte förvänta sig stordåd i SHL.

Och Brännström. Ja, här var det väl 50-50 var vi stod. Men viktigt att påminna oss om att ena halvan var faktiskt sparsamt positiva. Positiva, absolut. Däremot hade vi inte så höga förväntningar som den resterande halvan hade.

De exempel du nämner från Vita, gula, blå tycker jag inte talar om att det är svårt att förutse utfall. Däremot är det exempel på den obotliga optimism som genomsyrar de flesta supportrar, oavsett lagtillhörighet, inför en säsong.
Lite blåögt, lite naivt, mycket hopp, tro och kärlek till sitt lag. Man vill att det ska gå bra.

2 gillningar

Favorit i repris.
När det är kämpigt får vi ändå le lite åt Ep:s sk påskägg.

7 gillningar

Följde laget slaviskt hela försäsong på plats, även träning och Gotland, initialt spelade Tikka med otrolig energi. ¨Sedan kom matchstraffen och han fick ta på sig kopplet.

Sjöholm vann årets träningspris och han hade enligt honom själv tagit “steg” under sommaren och skulle nu inte bara brunka utan börja raffinera spelet rent offensivt också. Han spelade/tränade med pondus och självförtroende, nu var han ju en gjuten SHL-spelare. Sen kom boken om “hv-försvar” och då gick all luft ur honom…

När man såg alla spelarna på isen efter det låååånga uppehållet var man så förbannat sugen på hockey (dom som vet dom vet). Att man blir bländad av farten och skillsen som visas ute på isen… Hv-hjärtat skiter fullständigt i om det är ett otränat “Visby Roma” som står på andra sidan. Men sen jobbar man ju inte heller som analytiker eller scout åt HV, vi är där för att heja och visa passion!

Tycker även jag att Vita, gula, blå-podden är otroligt bra, extra plus då den känns “Semi-officiell”.

1 gillning

Arbetsdagen lider mot sitt slut och det är ju då aldrig riktigt lönt att börja med något nytt. Så jag kom att tänka på detta, när jag ställde frågan om någon har varit i Colombia.

För oss var resan fantastisk, vi stötte aldrig på något trubbel och träffade heller ingen som hade gjort det. I princip överallt kändes det säkert, förutsatt att man inte skyltade med balla prylar och dyra smycken. Sunt förnuft räcker långt.

Med det sagt så letade vi heller aldrig problem, vi höll oss till turistställena och vi tog alltid Uber tillbaka till boendet om vi var ute sent. Jag kan inte nog rekommendera Colombia som en destination. Trevliga människor, helt ok käk, dugligt billigt, perfekt väder, fantastisk flora och fauna, en hoper exotiska djur och ett väldigt mångsidigt landskap. Allt från karibiska havskuster, till Anderna, till öken till regnskog och till vad fan som helst egentligen.

Stora delar av landet har ännu inte fått “the kiss of death” av massturismen ännu så lokalbefolkningen var intresserade och allmänt trevliga.

Enda negativa är att de kan fan inte göra bärs men det kan ju ingen söder om Berlins breddgrad med få undantag. Lång flygresa med, inte nice.

Håller med om allt förutom vädret, om man inte separerar väder och temperatur för fy fan vad varmt det är i Cartagena haha. Men ja, där är väldigt trevligt annars, kul att ni hade en bra resa!

Hehe ja. Cartagena var vansinnigt varmt men staden var fantastisk. Finns få saker som slår Limondada De Coco i den grisiga hettan.

Vi har ju snackat pizza här förut, Fratelli Norrhammar, 5/5

10 gillningar

Bor själv i Norrahammar och kan bara hålla med dig Robert.76.
Fratelli, 5/5.

1 gillning

Det är min nya favvo efter det blev rekommenderat här, faktiskt varit där typ 5ggr redan och senast pratade vi om en ny pizza han ville ha insperation och det fick han.

Så dyker Pizza “Rhodos” upp är det min idé haha! (salami, fetaost, grädda pizzan på med lite strimlad soltorkad tomat, rödlök och tzatziki)

2 gillningar

Vi får ses där Macce på en pizza å lite hockeysnack :grinning:

1 gillning

Självklart Robert.76 :slightly_smiling_face:

Den måste jag testa!

Får hoppas den dyker upp =)

1 gillning

Drömde om kvalet inatt. Även Sanny och Lasse var med på ett hörn. Matchen spelades av någon oförklarlig anledning i Luleå, och Sanny hade någon kompis som hade gått bort och låg begraven i Luleå. Sanny envisades med att alltid prioritera detta gravbesök framför matchen.

HV vann första matchen med 2-1.

Någon här som är bra på att tolka drömmar?

1 gillning

Kan inte tolka det annorlunda än att HV vinner SM-guld borta mot Lule nästa säsong :man_dancing:

4 gillningar

Vi ska fortfarande blir riktigt bra. Vi blir farliga i slutspelet.

1 gillning