Prata om det du vill tråden

Svedala, utanför Malmö.

1 gillning

Midlands i England en liten sväng som han kanske vet! Alltid kul att bo utomlands. Dublin var ju trevligt med :slight_smile:

Hade jag flyttat igen får det fan vara en bit, Texas eller Australien, annars kan det kvitta! :slight_smile:

Skål skål🫡

Vi har väl en på forumet som bor i Kina och som ordnat med nya HV-fans där?

@NGIS72 är vår Kina-korrespondent.

2 gillningar

Yes, HV71 är kidsens favoritklubb i provinsen Guangxi.
De har fått lida här också.
Nu ska jag hem till Sverige en vända och köpa mer tröjor.

5 gillningar

Nu blev jag nyfiken, hur hamnade du i Kina? (helt oki om du inte vill svara)

För att jag ville prova något nytt. Hade en period i Dublin. Sen Sahara, södra Marocko, finns kvar som favoritställe. För fjorton år sedan blev det Kina. Fastnat här. Vaknar varje dag och tycker: Fi fan, va kul, jag är i Kina. Vad ska hända idag? Och detta fast jag bott här nu, alla turer sammanlagt, i sju år. Hyra lägenhet är lätt. Finns överallt. Alla möblerade. Man flyttar bara kläder i Kina. Lätt att få jobb, om man kan nåt. Svenskar kan i allmänhet en massa, som är användbart i Kina.

6 gillningar

Häftigt! Önskar ja kunde göra så, får se vad som händer när kidsen flyttat ut, kanske inte Kina men något annat haha.

Jävligt modigt gjort i mina ögon.
Jag är för fyrkantig och ”rädd” för en sådan flytt

6 gillningar

Familj?

Vad gjorde du i Sahara? :slight_smile:
Får man fråga vad du jobbar med? När du kan flytta runt så här :wink:

Ang att bo utomlands så gjorde jag Norge i ett halvår. Lärorikt och en erfarenhet rikare även om en kort period. Bra att uppleva, tror jag, att få perspektiv på hemlandet.

Är det sant att man har ett sämre “betyg” om man går mot röd gubbe?

Eleverna får poäng för en massa saker.
Man kan delta i “aktiviteter”. Besöka sjukhus, hålla föredrag, hjälpa yngre med läxor.
Vara duktig på akrobatik, schack, dans, musik.
Man kan få minus poäng också. Alla typer lagbrott. Simma där det är förbjudet. Som jag gör med ungdomar. Skulle man få minus för man gick mot röd gubbe så är det nog en lärare som vill straffa för annat. Typ att eleven inte går på extra undervisning som erbjuds. Och ska betalas för. Ett sätt för lärare att tjäna extra.
Med hög poäng från sidoaktiviteter, som läggs till poängen man får i ämnen, blir skolavgiften lägre. Bra skolor kostar. Den bästa för 16-åringar i Guilin kostar 115.000 svenska om året. Men kan bli gratis om skolan vill “ha en”. HV71 kan få in ett fans där på stipendie. Han är bland de bästa i provinsen på schack och långdistanslöpning. Pratar engelska bättre än läraren. Bra på piano. Mycket bonuspoäng. Han vägrar extra undervisning. Drar nog ned poängen.

3 gillningar

De gånger jag träffat asiater när jag varit ute och rest har japaner upplevts som trevliga men kineser som ’skräniga’. Är jag fel på det?

Jag har samma uppfattning :sweat_smile: de från Kina var ofta väldigt högljudda och respekterade inte alltid de ordningsregler och ljudnivå regler som fanns i områdena. Så kollade med min kompis som är från kina som förklarade att bland de äldre är det en vana att den som pratar högst får ordet :rofl:

1 gillning

Av de rese-erfarenheter jag har samlat på mig genom åren har även kineser en jäkla förmåga att helt obrytt släppa väder överallt :sweat_smile: Inte riktigt samma finkänslighet som oss

1 gillning

Det känns ju så sjukt… när kommunismen övergår i kapitalism. Att allt kostar.

Är nog f ö inte många svenska barn som pallat med alla dessa krav

Nää. Inte alls fel. Jag har aldrig skurat så mycket smuts som i Kina. Japaner städar efter sig. När jag är på Hajking med kineser i den mest fantastiska natur med fågelsång bär de runt en tubförstärkare till mobilen med dunkadunka, och skriker till varandra för att överrösta musiken. I 8 timmar. Jag har kul och gillar läget. Vill man ha naturupplevelse får man gå ensam. Eller resa till Japan.

2 gillningar