Pojkarna orkar inte med kraven. Aga uppmuntras. En Kinesisk vän har startat en Pappa grupp, 37 stycken. De jobbar tillsammans eftersom de inte tror på bestraffning och krav. Jag har gästföreläst. Och fått ge namn till gruppen. “Confident Kids - good parenting.”
@The_Wall
I Sichuan är det ett våldsamt fisande. Helt ohämmat. Jag reagerar inte då män brakar. Men börjar alltid flina när en vacker flicka drar iväg några kulsprutor. Så är det bara. Kanske hört tio idag på en halvtimmes promenad.
Xplora mobilklocka till barn ger den 5/5. Galet bra att ha och man har stenkoll vart kidsen är. Kan tillochmed följa dom live vart de exakt går mm. Satte även ut en gräns så går min dotter utanför den säger min mobil till mig att “nu är hon 1km från hemmet”
Det går ju självklart ha mobil men klockan sitter fast på armen hela tiden och batteriett håller fett länge för man håller tex inte på surfar mm med den.
Nu kan denna HV pappa sova lite lugnare haha!
Fick faktiskt hem våran till vår sjuåring bara för några dagar sen, tycker också dom verkar kanon!
Och blir nog ännu mer nöjd när hon sen börjar dra iväg mer själv om något år!
Min är 9 år och hon börjar flänga runt esplanaden mm och sånt nu i Huskvarna med sina vänner. Men mest är de vid mjölkafollan =)
“Den skrek så länge den levde” alternativt “den skrek efter papper” sa vi när jag växte upp, uppmuntrande! Vad säger man i Kina?
Vad heter modellen som ni köpt? Verkar finnas ett par olika av det märket. Är också intresserad av en sån där klocka så att även jag kan sova gott. ![]()
XGO3 köpte vi, dom hade nyligen 50% rea.
Bara jag som stör mig på folk som skriver orelevant och inte irrelevant?
Nej, vi är fler.
Finns mycket i dagens språkbruk som retar mig.
Att man försöker använda de/dem men inte behärskar det.
Att man använder han när det ska vara honom.
Osv, osv…
Förlåt för att det blev väldigt mycket “off topic”.
Helt klart ON topic. Det handlar ju om acceptabel tabellplacering (i livet) ![]()
Nej, jag är ingen språkpolis-kille, mestadels för att jag är för kass på svenska. Önskar dock jag hade lärt mig när det begav sig. Men nu likt då: för lat.
Stör mig rejält på när folk säger ironiskt när det istället ofta är sarkasm😡
Stör mig när det skrivs väll (väl).
När jag ändå är inne i denna tråden, någon som har något trevligt tips på vad man bör göra/se i Berlin?
Ska dit i helgen.
Det finns guidade turer på cykel som följer gamla murens placering. Extremt intressant och givande om man som mig är intresserad av närtidshistoria: https://berlinonbike.de/alle-touren/berliner-mauer-radtour/
KEBAB! Ett av få ställen i världen som är i paritet med Jönköping när det kommer till kebaben. Om inte snäppet vassare.
På tal om språk och grammatik. Jag tror att man får ha lite överseende vad gäller just grammatik här på forumet/internet överlag. Jag vet själv med mig att mina inlägg väldigt ofta brister rent grammatiskt. Det finns en tendens att autocorrect ofta korrigerar utan att jag själv ser eller är medveten om det. Alternativt att jag skriver lite väl snabbt och sällan/aldrig korrekturläser mina inlägg. Likaså att jag ibland helt enkelt missar att skriva ord då jag mentalt redan har “skrivit den meningen/ordet”.
Med det sagt så tycker jag ändå att vi här inne på forumet håller en ganska hög nivå. Både vad gäller kvalitén på inlägg men även folks agerande/förståelse när det ibland inte blir helt grammatiskt korrekt. Det finns flertalet sociala plattformer där “språkpoliser” ofta hugger när någon skriver lite fel. Framförallt om personen skriver något hen inte håller med om. Sådant beteende är vi/forumet i väldigt stor grad beskonade ifrån och det känns kanon.
Bra skrivet!
Håller med.
Jag har själv dyslexi och gör det bästa av det. Men måste säga att det är sjukt sällan folk gnäller på hur andra stavar mm vilket är så skönt. Finns en underliggande bra respekt på detta forum ang stavning mm.
Och har man läst regel 3:4 så vet man att man inte får agera språkpolis på det här forumet. Det är nämligen förbjudet. ![]()
Personligen är jag min egna värsta polis. Eller är det bara jag som går in och språkredigerar inläggen fnurton gånger?