Om vi släpper vår underbara ishockey och i stället fokuserar på fotboll, en idrott som i mina ögon sakta men säkert gräver sin egen grav pga alla förstärkningar.
Men nu ska vi inte vara så…
Vilken klubblagsmatch skulle du helst av allt vilja se?
Dortmund-Schalke ligger högt hos mig.
Tror även det varit en upplevelse att se ett derby i Istanbul.
Boca eller River plate i Argentina hade också varit helt ok.
Manchester United - Liverpool på Old Trafford. Stort United-fan som jag är så blev det en självklarhet.
Edit: att se Dortmund live skulle också vara ganska coolt. Inte för att jag följer tyska ligan alls, men vad jag förstått är atmosfären där något utöver det vanliga.
Större rivalitet än mot City?
Utan tvekan. City är såpass nya i allt, Liverpool är hatobjekt nummer ett. Sedan börjar City svida mer och mer och jag var allt annat än nöjd att de vann Champions League (och därmed trippeln). Hade United tagit hem FA-cupen hade jag inte brytt mig om City vann CL.
Hmm mitt lag är Leeds tyvärr men hade varit kul se Celtic vs Rangers.
då säger jag bayern münchen - dortmund följer inte heller bundesliga men har fått samma intryck och något jag skulle vilja bevittna live någon gång
Då säger jag det omvända, Liverpool - Man United på Anfield. 7-0 i mars, om det behövs en påminnelse
Angående City så är det tråkigaste att de har haft Pep som tränare under samma era som vi har haft Klopp + lite olika budgetar att jobba med. Men när man ser City’s dominans och att Liverpool lyckas sno en titel, och bara kom 2:a året då vi tog 92 poäng säger rätt mycket om hur mycket City/Liverpool och Pep/Klopp pushat varandra.
Viktigaste matcherna för mig att vinna är mot: 1. Manchester United 2. City / Arsenal (om man tänker på titeln) 3. Everton - the friendly derby. Glad för Everton och staden att de faktiskt höll sig kvar.
Arsenal i CL-final, motståndare spelar mindre roll hehe…
Käften! Det är bara alternativ fakta! Nej, men jag minns den väldigt väl, tyvärr. Men man slutade före i tabellen och tog sig till CL nästa säsong. Och Liverpool behöver ju en ligatitel till för att komma upp jämsides, såatteeh…
Det som imponerar på City är att de kan byta ut stora delar av laget och ändå få ihop laget. Visst, stor budget, men Pep lyckas på något sätt få alla att dra åt samma håll. Liverpool har haft ett par dåliga säsonger under Klopp (en när Van Dijk var skadad, och nu den senaste), så det ska bli intressant att se vart det bär av nu när de bygger om lite. United senaste 10 åren ska vi inte prata om, men första säsongen nu under ten Hag kändes väldigt intressant. Man stod för något igen, så det blir en intressant resa.
Ja, vi får nöja oss med våra 6 titlar i CL
Japp, även om de förmodligen brutit mot en massa finansiella regler så är det ändå mäktigt hur Pep har fått ihop sakerna måste man säga och behålla hungern och förnya laget på liknande sätt som SAF gjorde så bra. Sen när man ser utvecklingen på Stones, Grealish, Silva, Aké… det är imponerande faktiskt.
Tror Liverpool ska vara glada om de klarar Top 4 nästa år och sedan fortsätta nybygget och föryngringen igen. Värvningarna har inte känts helt klockrena sen Edwards försvann, men Mac Allister är en fin, nyttig, första värvning men det behövs minst 2 mittfältare till och en CB/HB.
Känns som nästa säsong är den mest spännande på väldigt länge.
Kan Arsenal fortsätta utmana? Känns som de göra alla rätt på marknaden med att plocka in perfekta rollspelare som Arteta vill ha i Havertz, och om de kan lyckas få Rice.
Hur tar ETH United vidare och vem blir den nästa stora anfallaren?
Kan Newcastle fortsätta ta steg? Tonali ryktas vara klar. Kan Poch få ordning på Chelsea - och vilken trupp har de i mitten på Augusti? Kan nya Postecoglou få fart på Spurs? RDZ Brighton med alla fantastiska unga spelare, Emery’s Villa. Som sagt, känns mer spännande än någonsin och vad grymt bra tränare det finns i PL just nu.
Stort Arsenal-fan här så North London derby på Emirates är högt upp på listan.
I övrigt så Celtic-Rangers, Milanoderbyt, sen för läktarupplevelsen någon match med Raja Casablanca i Marocko. Såg Fotbollsresan med Niva & Nordström och blev helt tagen av Rajas kurva
Fast United och Liverpool har båda 2 CL titlar. Sedan att Liverpool tog 4 europacuptitlar under sin storhetstid är en annan femma!
Ja, de potentiella 100+ regelöverträdelserna kommer ligga över allt City gjort tills det är löst. Och om det visar sig att de brutit mot reglerna såpass många gånger så kommer det säkerligen göra att även Pep kommer ifrågasättas. Men som du säger, det är få tränare som lyckats hålla en röd tråd genom generationerna och alltid lyckats hålla sitt lag i toppen. Det är imponerande, oavsett.
Låter lite som United nu. Jag är nöjd med topp-4 nästa säsong, givet hur det ser ut nu. Ten Hag behöver ett par transferfönster för att bygga “sitt lag”. Vad ska ske med de Gea? Han är för dålig med fötterna egentligen för hur ten Hag vill spela, men kan man hitta något bättre på kort varsel? Mittfältet måste stärkas upp, säg en Declan Rise bredvid Casemiro. Och sedan måste ägarfrågan lösas. Det Glazers gör nu (och egentligen har gjort hela tiden) är bara bedrövligt. Finns det pengar att spendera, eller stryper de allt? Men första säsongen med ten Hag har gett smak på mer, men luckan till City är fortfarande milslång.
Sedan håller jag med om nästa säsong. Arsenals unguppar har fått nyttig erfarenhet av förra säsongen. Hur bygger Arteta vidare på det? Hur lång tid tar utrensningen och uppbyggnadet för Pochettino? Kan Brighton fortsätta ta steg och utmana om Europaplatser och rentav CL? Kommer kaoset i Tottenham lugna sig snart? Vad med Newcastle, hur fortsätter de på förra säsongen? Och hur går Liverpools generationsskifte? City behöver vi inte nämna, de kommer ligga i toppen nästa säsong också, men en skoj säsong kommer det (förhoppningsvis) bli.
Jag tror att nästa säsong kommer att bli synnerligen intressant. Tror det kan fortsätta att röra om gällande europaplatserna.
Det nya mighty eight kommer nog att belägga de åtta översta platserna. Störst risk att missa har nog Spurs enligt mig.
De två skurkstatsägda klubbarna lär tyvärr fortsätta vara topplag även om jag tror att Magpies kommer utanför toppfyra och missar Champions Leauge nästa säsong.
Man City hoppas jag innerligt straffas och åker ur ligasystemet som straff, enda rimliga som jag ser det. Över 100 punkter man brutit emot kan jag tycka borde räcka för uteslutning.
Skulle även andralaget i Manchester bli skurkstatsägda så tror jag tyvärr det är ytterligare en spik i kistan för intresset gällande PL.
Jag hoppas att de klassiska storklubbarna med normala ägare och stor fanbase lyckas bäst nästa säsong.
Ser gärna att den sovande giganten Aston Villa tar en Champions Leauge plats med sin nya manager och sina ambitiösa ägare. Var ju tvåa, trea i ligan efter Shitty de sista 25 matcherna med Emery vid rodret.
Även Arsenal och Liverpool hoppas jag på samt då ett Red Devils utan Qatar som ägare. Dessa fyra uppfyller alla kraven enligt mig på ägare, historia samt fanbase.
Dessa fyra historiska storklubbar hoppas jag alltså tar de fyra översta platserna. Spurs är ju sympatiska men är nog alldeles för dåliga tyvärr.
Chelsea är ju hela havet stormar samt att skurkstatsägda Shitty och Toon unnar jag verkligen inga framgångar, tvärtom.
Slutar väl tyvärr med att Shitty vinner igen och att Magpies tar en CL plats samtidigt som Man Utd blir skurkstatsägda.
Mitt tips är att Shitty, Villa, Arsenal och Man U kommer topp fyra nästa säsong med Liverpool som närmaste utmanare till Man U, tight mellan de två mest populära klubbarna.
Adton Villa någon? Inte? Nähä…
Såg klart säsong 2 av The Bear i natt.
Fantastiskt bra, bättre än Successions sista säsong enligt mig.
Stor del i det har soundtracket med R.E.M.s Strange Currencies som hörs ett par gånger genom säsongen. Mycket The Replacements och en en sidokonversation om vilken bästa plattan är i E5. Pixies, Weezer, Wilco (såklart, Chicago trots allt), Pearl Jam, Refused, Taylor Swift, Van Morrison, Brian Eno/John Cale, The Decemberists, AC/DC, Magnetic Fields m.fl.
Sedan kommer jul-avsnittet som är ett specialavsnitt på över 1h med gäster som Jamie Lee Curtis, Bob Odenkirk, Jon Bernthal, John Mulaney, Sarah Paulson. Det skriker Emmys över det avsnittet och kanske statyetter för Curtis och Odenkirk framför allt. Avsnittet innehöll även jullåtar av Darlene Love och The Ramones, som sig bör när det är jul-tema. Något av det bästa jag någonsin sett i en tv-serie.
Älskar manuset, dialogen, klippningen/tempot, soundtracket (som sagt) och hur många karaktärer utvecklas och knyts samman. De har verkligen lagt upp flera intressanta story arcs för S3. Bäst tv i år.
United har spenderat minst lika mycket pengar som City men inte fått ut i närheten av detta på planen. Guardiola överlägsen som manager.
Glazers har satsat på laget men inte på arenan och annat. United och City spelar i en egen division där gällande resurser på spelartruppen. Newcastle snart där troligen men måste få upp omsättningen samt mygla i Cityklass först.
Satsar man runt en miljard kronor eller strax under på Anthony, Maguire, Sancho, Pogba och liknande så får man skylla sig själv. Sedan också enorma pengar även på andra överbetalda halvfigurer så då är det inte ägarna det är fel på även om de inte är felfria.
Jag har inte sagt att Glazers inte satsat pengar på laget? Jag ser nu att jag kanske uttryckte mig klumpigt: jag menar mer sättet de har skött hela “företaget” Manchester United. Man tog över klubben genom att låna pengar och använda klubben som försäkring. Man har låtit både träningsanläggning och arena gå ner sig ordentligt. Och nu, när de skulle se över om man ska sälja så går allt väldigt trögt och det pratas om att större drag på spelarmarknaden inte kommer ske förrän allt är löst med övertagandet.
Föreningen som sådan gick vilse efter Sir Alex. Man har vräkt ut mängder med pengar och överbetalt för spelare. Man har inte haft en långsiktig plan eller tålamod, utan istället bytt ut tränare efter tränare som sedan får ärva material som inte passar sättet de vill spela på. Man har satt folk på ledande positioner som inte kan fotboll (t.ex. att David Gill ersattes av Ed Woodward). Klart som korvspad att det går åt fanders då. Som United-fan var den senaste säsongen första säsongen på länge det var skoj att följa laget. Det finns ett embryo till något bra under Ten Hag, nu gäller det bara att man ger honom tid att bygga laget som han vill bygga det. Det behöver förstärkas på vissa positioner och vissa spelare bara måste bort. Men framförallt behöver hela situationen kring klubben få en lösning.
City har ju faktiskt legat relativt lågt på slutet och faktiskt fått bra betalt för de spelarna de sålt också. Men det är ju deras spenderande decenniet före det som har gjort att de kan cruisa lite mer nu och ersätta spelare ut med spelare in. Dessutom så är ju City’s backroom staff så jävla vassa och gjort mycket rätt - om man jämför med t.ex United som helt saknat kontinuerligtet och riktning, nästan i princip sedan SAF slutade. Ed Woodward har varit en katastrof.
Det senaste året (2 fönster) så har Chelsea spenderat mer pengar än de 5 största ligornas övriga lag spenderade kombinerat tillsammans. Låt det sjunka in. Det är sjuka grejer Todd Bohley sysslat med. Nu får de en livlina från Saudi och PIF (som dessutom är delägare i Clearwater som är Bohley’s företag) som går in och köper överblivna Chelsea-spelare. Så mycket som Chelsea spenderade senaste året har inte Liverpool spenderat totalt på 8 år.
Boktips mottages med glädje.