Procentchans att hålla oss kvar

Hur stor anser ni procentchansen vara att vi håller oss kvar?
Jag är dessvärre född pessimistisk så tar gärna emot era åsikter.

Mina tankar:
Måsarna är borträknade.
Svårt avgöra om det är vi eller Brynäs som har tuffast motstånd kvar men går inte att bortse från att vi trots allt möter dom borta på lördag.
Så oavsett hur vår formkurva ser ut anser jag att Brynäs är knappa favoriter till att hamna på plats 12.
Då återstår ett djävulskt kval mot ett lag som kan börja förbereda sig redan nu, vilket jag tyvärr ser till deras fördel.
Trots att vi stått upp bra i inbördes möte under säsongen skräms jag av Sylvegård och co.
En bidragande orsak är säkert att jag bor strax utanför måsarnas hemstad och ständigt blir påmind av nära och kära att de kommer äta upp oss i kvalet…

Så, vad kommer jag då fram till?
45 % slippa kval och väl där anser jag det vara fifty-fifty. Uträkningen lämnar jag till er.

Fritt fram att övertyga mig om att chanserna är avsevärt större än så…

Matchen mot Brynäs kommer bli helt avgörande… tror båda lagen kommer gå ganska lika från nu

100 %! Jag är sjukt nervös, men jag tror att vi kommer ta 9 p till på 6 matcher vilket Brynäs inte mäktar med. Vi är uppåtgående och har en handlingsplan. BIF är på botten trots seger mot Redhawks och vet inte hur de ska lösa situationen. Om vi bommar så tar vi ändå pågarna.

2 gillningar

Det är EXAKT sånt jag behöver höra.
Tack!

1 gillning

Plus att det avslappnade leendet på såna som Miele och Andre betyder mer än man kan tro den här delen av säsongen👍

3 gillningar

Helt i egen hand att avgöra hur stor chansen är. Och vem säger nej till ett mentalt stålbad så här i slutet av säsongen? Eller, under hela säsongen, snarare. Viktigt med traditioner.
Nu sållar man agnarna från vetet och bygger :100:gubbar som man ska minnas ett bra tag framöver, om allt går vägen!

För några dagar sedan skulle jag säga STOR chans att Hv klarar sig, vi var i en mycket positiv trend, vi spelar fortfarande bättre men nu har BIF också börjat spela bra vilket är oroande, just nu skulle jag tyvärr säga 50/50 att vi hamnar i kval. Hoppas kunna säga något mer positivt efter imorgon

Joakim Fagervall och studion är inne på det i C More studion.

Djurgården förra säsongen körde in i slutet och försökte slippa Play Out medan Timrå tidigare planerade för Play Out.

Exakt detta är vad jag är orolig för. Att vi kör in i sista omgången och inte lyckas nå tolfteplatsen.

Några dagar senare ska man spela en bäst av sju där man sätter föreningens elitexistens på spel.

Hualigen!

Grejen är ju den att jag inte tror Malmö gett upp hoppet helt än heller. De har ju teoretisk chans så på ett sätt är det nästan bra (lustigt, jag vet…) om mif fortsätter vinna med.

Om vi vinner mot bandyklubben på tisdag och bif slår luleå är vi bara 4 efter ett totalt slutkört och skadedrabbat Luleå som inte är vana vid negativt kval. Kan lätt bli panik deluxe där med.

1 gillning

För tre matcher sedan var det 50/50 att slippa kvalet, tyvärr har brynäs gått bättre än väntat efter det och nu skulle jag säga att vi har ca 30 procents chans nu pga svårare matcher kvar och bortaplan i inbördesmötet. Utan brynäs skräll mot skellefteå hade det fortfarande varit 50/50.

Ett kval mot malmö är 60-40 fördel till oss om vi slutar före dem i tabellen och därmed behåller hemmafördelen.

Pessimist av naturen dock så ta det med en
skopa salt.k

Tänker likadant. Men hoppas såklart att vi inte ska behöva klara detta via kval

Problemet vi har just nu är att Brynäs har börjat spela en väldigt bra hockey och har studsarna på sin sida.
Det oroar mig mest av allt i denna bottenstrid. Även Malmö känner medvind i sitt spel. INGENTING är klart förrän kanske den sista matchen av grundserien.

50%

Vi kanske kan slå Malmö i kvalet.

Alltså, rent krasst, vinner vi på tisdag och Brynäs torskar så är det vänt igen. Sjukt svårt att veta hur detta skall gå. Men i ärlighetens namn, vi har väl aldrig vunnit något utan nervositet och ovisshet inblandat? Alla sm guld + avancemanget till SHL, är väl möjligtvis guldet 04 sista matchen som var ganska given.

Kommer nog behöva lägga in sig på psyk efter den här säsongen är färdig.

1 gillning

Svårt att säga. Kan vi fortsätta vinna så har vi nog god chans oavsett om vi skulle hamna efter Brynäs.
Sen att MIF har haft mer förberedelsetid, jag vet inte vad det betyder i slutändan. Tror 50% att vi klarar oss utan kval, men 60% att vi klarar oss om det blir kval. Det som talat till vår fördel mot Malmö är målvaktsspelet, och att vi har högre skicklighetsnivå. Malöm kan spela fysiskt och med skapligt hög fart, men mycket mer än så är det inte.

Livrädd att Malmö går in första matchen och skadar laleggia kaski och Peterson sen har de fri gata även deras spelare blir avstängda. Dommaren vill inte avgöra så de lär inte stänga av allt förlänge Max 1-2 matcher spelar ingen roll vad de gör

Tror och hoppas inte MIF är så urbota korkade att de avsiktligt skulle skada motståndarspelare, men de kommer absolut gå hårt på våra bärande spelare. Det hade vi också gjort om förutsättningarna var de omvända.

Känns helt orimligt enligt mig. OM de skulle gå in och medvetet skada spelare kommer det leda till en lång avstängning.

Jag kanske minns fel. Men gick inte Björklöven väldigt hårt åt våra spelare ifjol?
Minns att Gunnarsson, Andrae, Bohm, Huhtala och någon till missade matcher.
Malmö kommer “sälja sig” minst lika dyrt.

Tror det främst skulle vara ortio de skulle försöka köra över tillsammans med Andre då.

Karlskrona-aik kvalet 2016 , kkrona fick ut både aiks keeper och derad bästa utespelaren robin kovacs ur matchserien redan match ett, först en överkörning av målvakten sedan en filmning när kovacs crosscheckade.

Keeperns säsong var över och kovacs blev avstängd, inblandade karlskronaspelarna fick inte ens utvisning.

Är livrädd för ett liknande scenario.