Får man fråga vad en högintensiv kväll gav i reklamintäkter??
inget extra alls, utöver en vanlig dag.
Detta eftersom google adsense inte erkänner att en massa förbiscrollning av reklam, ger fler ögon på reklamen, än en statisk sida.
Nu när vi vet det, då försvinner ganska mycket av motivationen för reklam på sidan. Ty detta är hur vi drar publik.
Baserat på en icke matchdag, skulle reklam ge mellan 120-150k per år. Men, baserat på en matchdag, mycket mindre.
En besvikelse för oss som ville hitta ett sätt att nyttja forumet för att sponsra goda insatser för HV71.
Så it’s done. Ingen reklam?
Okej. Jag har inte varit ett fan av reklamen. Finns många sätt man kan göra det bättre för användarupplevelsen. Men. Skulle vi alltså få ut 120-150 k per år om vi slog på det?
För. Om så är fallet. Det är ju inget man skojar bort. På riktigt. Det är pengar som kan gå till NBS-tifo eller sargreklam(?) med texten #blommanout
120-150 hade varit om adsense räknade alla ggr någon blev utsatt för reklam på samma sätt. Det gör de tyvärr inte.
[se en annons i en nyöppnad tråd] = [scrolla förbi 1000 annonser i matchtråden]
Detta var en deprimerande lärdom och omkullvälter alla våra beräkningar.
Bästa utfallet. Hatade reklamen då den förstörde läsupplevelsen här å det grövsta.
Förstår absolut att grundtanken var god, men att skälla på oss för att vi använder Facebook, Twitter och att där minsann finns reklam och de dödar spädbarn osv är så jävulskt bakvänt så det finns inte.
Ett textbaserat reklamfritt forum med ett par tusen medlemmar är inte jämförbart med Musk och Androiden (vad fan han nu heter). Att då efter 20 år utan reklam helt plötsligt införa det bara för att? Dessutom på helt felräknad grund. Huvudlöst.
Jag älskar detta forum, innehållet och dess medlemmar och har hängt här i dryga 20 år, men jag tvekar inte på att försvinna igen om reklamen återkommer.
Vi har ett bra koncept här och om det är en pengafråga tvekar jag inte för att slänga in en peng då och då istället.
#hållforumetreklamfritt
Jag älskar idén med reklam om vi får till den på rätt sätt utan att förstöra upplevelsen.
Chansen att faktiskt på riktigt kunna göra skillnad utan att de ska belasta privatekonomin för enskilda läsare/skribenter gillar jag som tusan då långt ifrån alla har möjligheten till att betala.
Jag är helt för, med rätt förutsättningar.
Jag är också starkt positiv till det.
Jag förstår vad du säger, men håller inte med om att jämförelsen är skev. Är man villig att bortse från det faktum att man göder folk på andra plattformar genom reklam, men att man inte kan acceptera det här, för en möjligt bättre anledning, då kommer jag att fortsatt ifrågasätta den åsikten.
Sen får man naturligtvis både hata reklam och tycka att estetik och användarvänlighet blir lidande. Vilket är uppenbart. Testet vi gjorde var för att se om vi kunde hitta en vettig, acceptable balans.
Hur ser marknaden ut när det gäller sponsorer till forumet? Även om det såklart inte är samma typ av summor (ekonomiskt) så kanske det finns fördelar att hämta där?
Jag har blivit kontaktad av flera bettingföretag.
Där drar jag gränsen dock.
Håll bettingföretagen så långt borta det bara går.
Är så jäkla trött på att man knappt kan stiga upp på morgonen utan att man blir överröst av reklam från all sån skit.
Illa nog att man lyssnar på Femte-femman.
Jag kommer köra ett test till ![]()
Håll i hatten. Det kommer inte drabba er som är inloggade. Hoppas jag.
Jag kommer sätta nivån för reklamfritt vid trust level 1.
Så alla som inte är inloggade, samt de rena nybörjarna, de som bara reggar, men aldrig skriver något, de kommer utsättas för reklam.
Vad tror vi om detta?
- Bra
- anus
Klassisk NIMBY!