Rösta - acceptabel tabellplacering 24/25

Tycker inte det är det minsta konstigt. Gäller att HV71 ställer om från sina höga hästar till att inte bara prata om ödmjukhet utan verkligen vara ödmjuka i allt som gäller. Att vända från bottenlag till ett lag för övre halvan är inte gjort på en handvändning, i synnerhet inte när det felat på så många områden under så lång tid som det faktiskt gjort under en så lång period.

3 gillningar

Det är något helt annat hur vi beter oss och hur vi pratar.
Nu gällde det nästa säsongs resultat och vad man kan förvänta sig.
Blir vi bättre på allt som jag räknade upp så är det väl rimligt att vi landar in någonstsns emellan 5-10 plats beroende på hur bra vi lyckas.

Har vi bättre coacher, en mycket bättre fystränare, mycket bättre målvaktssida, klart bättre backar och lite bättre forwards samt inte minst bättre slipade skridskor då är det väl märkligt om vi inte lyfter i tabellen.

Har vi lika kassa coacher och skaffar en lika urkass målvaktssida samt att våra nya backar floppar och forwards inte lyckas, ja då ska vi nöja oss med en tolfte plats.

Så beroende på hur våra nya in lyckas blir resultatet därefter.

Succé och vi når topp fyra.
Bra och vi når topp sex.
Sådär och vi hamnar på Play In.
Dåligt och vi hamnar i ingemansland.
Fiasko och vi får ett nytt Play In.

Jag hoppas och tror att vi minimum lyckas sådär och i alla fall godkänt så vi hamnar i Play In.

Tror dock att AB tillsammans med övriga lyckas göra det bra och att vi når en topp sex plats. Det är mycket rimligt och nyckeln är målvaktssidan och AB.

Kravställning och SM Guldsbeteende gäller.

Självklart ska vi vara ödmjuka och inse hur tuff denna serie är. Men får vi som ovanstående skribent till flera av dessa punkter så bör rimligtvis en förändring ske.

Vi kom trots allt femma i “hemmatabellen”. Vi har fokuserat på att öka kravställan i alla sammanhang.

Laget har en stomme på plats med:

Andre Peterson (skadefri och topptränad)
Lench
Brännström (avslutade vasst)
Stål Lyrenäs
Borgström

Samt flera etablerade backar med storlek och erfarenhet.

Rätt spets på de sista pusselbitarna - vilket det finns såväl pengar som kompetens till (Abbot).

Dessa förutsättningar är långt mycket bättre än vad vi haft inför tidigare två säsonger.

Men återigen är det en oviss serie - men visst är det dags att vi etablersr oss på allvar nu. Betänk att alla lag byter ut ca 40% av sina trupper numera. Vi sitter ganska bra till just nu. Så att det ska krävas flera år för att ta steg känns märkligt. Jag tror snarare att det viktigaste är att få stämm i grejerna.

1. Spelsystem
  2. Målvakt
  3. Fysik
  4. PP/BP
  5. Stjärnor som leder

Får vi till dessa så är vi i mitten förhoppningsvis…

Men vilka lag ska slåss om att åka ur?

2 gillningar

Kommande säsong tror jag flera lag kommer bli sämre än de var denna. Jag tror Malmö och Örebro kommer få stora problem… Brynäs är svåra de har många av spelarna som de åkte ur med och de har ej blivit bättre heller. Timrå tror jag med kommer få det mkt jobbigt och Leksand kommer även de få betydligt tuffare säsong. Luleå är jäkligt svåra de har haft två rätt dåliga säsonger och tror inte riktigt på de nyförvärv de tagit in.

Jag tror Malmö och Örebro kommer få kvala. Dels jag tror de blir Örebro är för tror inte Eriksson har med sig gruppen efter allt som hänt, det har varit jäkligt stormigt i Örebro.

2 gillningar

Nja.

Det är rimligt att vi undviker plats 13 och 14. Allt annat är en pipe dream imho.

1 gillning

Jag vidhåller att vi borde landa in någonstans emellan plats fem och plats tio.

Allt annat är utöver det förväntade åt ena eller andra hållet med en normalplacering som sjua, åtta i tabellen och kvartsfinal.

Borde ju omöjligen ha en lika dålig coachsida, målvaktssida, fystränare, materialare, backar och forwards.

Slut på ursäkter nu och inte Nubben och Lindbom kvar att skylla på längre.

Nu när de är borta så måste det bara bli bättre och bättre för varje halvår.

AB ska bedömas på samma sätt som Monten och Lindbom fast med mycket bättre förutsättningar och en klart bättre spelartrupp.

Ganska stort spann mellan plats 5 och 10 förvisso så känns som du helgarderar dig lite också :blush:

Känns som många härinne har drabbats av HV-sjukan där det bara är att trycka på lite knappar och sedan är vi med i racet igen. Det är inte så. Det gäller att prestera massivt bättre på i stort sett allt. Ödmjukhet är att förstå och underkasta sig skitjobbet i varje litet moment. Att aldrig ta genvägar. Tror vi försöker oss på att ta en ordentlig genväg om vi helt plötsligt ska slåss om en 5:e plats.

2 gillningar

Det där är ju helt orelevant. Vi sitter med i stort sett samma usla trupp. En helt ny oprövad coach på SHL nivå.

Jasså? Vilka MYCKET bättre förutsättningar ser du? För det är inte en klart bättre spelartrupp. Vi har tappat vår 1C, vi har inte klart med vare sig första eller andra back i PP.

Det enda vi har som talar för oss är Stillman, men även där vet vi att han ingalunda är någon garant för framgång, då han senast misslyckades med Tommy.

Så jag fattar faktiskt inte din källa för optimism. Förra gången hade du iallfall en förklaring. Då var det spelarbudget == defacto placering i tabellen.

3 gillningar

Jag har en bra känsla och tror på kvartsfinal via seger i åttondelen.
Vi kommer på 7:e eller 8:e grundserien.

5 gillningar

Ja, jag tycker det är att blunda för spelarnas ansvar att tro att spelare som var med förra säsongen helt plötsligt nu ska inse att man behöver träna hårdare än tidigare. De senaste årens underpresterande resultat har det lagts alldeles för lite ansvar på enskilda spelares prestationer.

1 gillning

Som sagt - nu är det ju en total makeover som pågår.

Just fysen är ett område som korrigerats och där den ökade kravställan därmed bör visa sig.

Ett lag som imponerade på mig förgående år var Malmö. Jag trodde de skulle få svårt att hålla sig kvar. Men moral och fysik gjorde att laget överraskade. För på papperet så kändes de frukstansvärt tunna. Förra året kom Peterson till spel nästintill utan träningsmatcher (pga skada). Nu är han på plats och kör fys. Der smittar att ha en kapten som går i bräschen.

Kan vi lyckas med denna del (fysen). Samt finna ett målvaktsspel i mitten av serien (räddningsprocent) så kommer vi lyckas.

Spännande att se vilka de sista pusselbitarna blir. Rätt träff här och vi borde helt klart etablera oss på allvar igen…

1 gillning

AB är ju inte Nubbens coach som Monten. Lindbom inte kvar längre så hur du lyckas få det till orelevant är starkt. Vi kan inte skylla på Nubben om AB floppar. Jag håller med i skepsisen om AB.

De senaste värvningarna är ju inte solo av Nubben om du tror det. Truppen är inte usel, långt ifrån. Antar att du håller med om att den troligen är bättre än förra säsongen med viss reservation att det inte är helt klart ännu.

Målvaktssidan KAN ju inte bli sämre i alla fall. Klart inte truppen är bättre ännu då det ska bli klart med en handfull spelare ytterligare.

Att förutsättningarna är bättre är väl solklart? Ingen Nubben längre, ingen Lindbom i båset, mycket bättre slipade skridskor, säkerligen klart mer vältränade spelare. Bara detta räcker väldigt långt.

Sen en bättre spelartrupp nästan säkert trots att vi inte har slutresultatet ännu. Kan inte se annat än att den blir bättre dock.Allt är ju bättre för AB än vad som var fallet förra säsongen.

Jag är ingen optimist, tvärtom så tror jag i dagsläget bara på en mittenplats trots alla grejer jag räknade upp i första inlägget.

Fortfarande skeptisk till coachsidan. Däremot har jag svårt att förstå att man tippar HV utanför topp tio. Jag förstår detta om man tror att AB floppar och att vi missar målvaktssidan igen, inte annars.

Jag håller med om att det ser bättre ut. Men ditt nyttjande av ordet MYCKET stack ut, tycker jag. Detta tillsammans med att du tror på en position mellan fem och tio gör att du framstår som en optimist :wink:

Fem: helt sjukt högt, imho
tio: nåbart.

Så ser jag det. Och ja, precis som du nämner, truppen är inte klar. Vi kan ingalunda räkna in något innan vi har centrar och PP-backar på plats. Sedan är målvaktssidan ett orosmoment tills den är klar.

Jag tror på platas 12 till 10. Skulle vi hamna en poäng bättre än tian, på nionde plats, so be it.

3 gillningar

Tack Farzan ditt inlägg fick mig att slappna av och må lite bättre. Jag är som flera andra orolig för ytterligare en ångestladdad säsong, ett önskemål vore att vi har en tabellplacering framåt december med så där en fem lag efter oss.

För mig är ett acceptabelt : Undika kval. Med tanke på senast säsonger har det varit stökigt med tränare in och ut, spelare in och ut…
Lyckas HV högre placering 24/25 så är jag nöjd!

3 gillningar

Välkommen in i värmen. Missa inte matchen ikväll vid 19!

1 gillning

Absolut möjligt att vi slutar i ingemansland och ytterligare en bortkastad säsong.

Betyder då enligt mig troligen att AB inte lyckats och att målvaktssidan inte blev nämnvärt bättre.

Så endast lite bättre resultat totalt sett än denna säsongen då vissa saker redan är bättre eller klart bättre.

Skulle AB lyckas och vi får in en målvakt i toppklass, ihop med Dichow, då är toppsex enligt mig ganska troligt.

Problemet är just det att dessa två faktorer måste bli bra och falla väl ut. Troligt? Kanske.

Är själv som sagt tveksam till AB och coacherna men hoppas bli positivt överraskad.

Jag tycker den är svår, jag röstade på placering elva men då hoppas jag innerligt att det finns lite marginal ner till under strecket efter omgång 52. Jag vill ju inte att AB:s första säsong ska handla om att överleva till vilket pris som helst hela vägen. Det *tror jag kommer ligga både honom och HV i fatet för framtida mål, för då är man där igen. Men revidering bygger således på att HV hamnar något ett par pinnar upp ifrån 11:e plats och i februari kan vi se ett tecken på att så blir fallet.

*Jag tror (en känsla) endas baserat på senaste åren händelseförlopp, hur det artat sig dem sista månaderna och veckorna samt beslut kring kommande truppbyggen på det. Framgent var vi nya personer på posterna kring truppbygget, med andra förutsättningar nu.

Högsta någonsin?

vad tittar vi på?