Tror på 2-3 poäng på de två sista och fyra resten av denna vecka. Det bör räcka för att hålla sig över strecket.
SAIK skulle även kunna vara klara som serievinnare när vi möter dem, och vila spelare inför slutspelet.
Då behöver de vinna mot både Luleå och Färjestad, vilket jag inte ser som omöjligt. Kom igen nu Filip (han är egentligen HV-spelare) Sandberg!
Statistiskt behöver HV 62 poäng för att hålla sig kvar. Jag tror detta kommer brytas i år. Två matcher behöver vinnas och lördagsmatchen kommer vara totalt avgörande. Vinner HV denna så behöver brynäs vinna resten av sina matcher och HV behöver ta mer en tre poäng. typ
Min stora överraskning är att Miele ligger så högt upp. Offensivt är han bra tydligen men katastrofal defensivt…
Rent krasst räcker det ju att vinna imorgon och Brynäs tar max ett poäng. Sedan åker vi upp till Gävle på lördag och fixar kontraktet.
Vinst imorgon och lördag ger oss 66 poäng. Då behöver Brynäs minst 67 poäng vilket innebär 9 poäng på fyra matcher vilket blir 9 poäng på tre matcher eftersom de förlorar en mot oss. Vinner vi imorgon och lördag så är det i princip omöjligt för Brynäs att ta ikapp
Med andra ord. Vinner vi mot Brynäs på Lördag plus en match till av de andra tre så är det i princip klart. Förlorar vi mot Brynäs så måste vi vinna fler än de gör de resterande tre
Wow. Allt pekar mot att matchen på lördag blir direkt avgörande.
Matchstart kl. 18, damen är ute på lokal och jag har hand om grabbarna, en tvååring och en tvåmånaders. Tänker klä båda i HV-kläder (självklart jag själv också), ladda upp med chips och kanske en kall öl och göra allt jag kan för att hjälpa HV mot tre poäng.
Sonen får stå ut med att inte få höra Babblarna-låtarna på lördag, de byts ut mot HV-låtarna på repeat. Hur hjälper ni till?
Åker till Gävle
1 poäng mot Brynäs räcker långt också beroende på Leksand. De behöver ta 3 poäng fler på resterande. Leksandsmatchen blir därför enormt avgörande. För man vill inte se att spelarna har kniven helt på strupen. Det vill vi att Brynäs ska ha istället.
Tror vi har en god chans på 3p mot Leksand. Det jag sett har inte imponerat (spelmässigt). Såg i princip hela matchen motBrynäs bl.a. och där kom man undan med blotta förskräckelsen.
Jag hoppas du har rätt. Leksand har ju enormt mycket individuell kvalité. Men en del har kommit tillbaka från skada Hrivik eller kommit in sent Chelarik. Det tar ju ett tag att få ihop grejerna. Men tar HV 3p mot Leksand så känns det som att Brynäs måste ta 3p mot HV.
Instämmer i allt du skriver. En stor jäkla eloge till Wilander och styrelsen som gjorde det Nubben inte var kapabel till. Dom fick mycket skit då men vi ser resultatet nu. Förhoppningsvis räddar det oss från Allsvenskan.
Jag har funderat lite över det där.
Varför agerade inte Kent? Var det för att han var överdrivet respektfull mot en tränargigant (Tommy) och en HV-legend? Om han nu trodde på de nyförvärv han fixat in, men att det ändå inte funkade, borde han då inte trott på sig själv och börjat misstro tränarna? Men han var ju inte där, som det verkar?
Tittar vi på vad som kommit in, medelst Kent, så är det fan inte dåligt. Mycket av det ligger nu till grunden för den enorma form vi är i. Där MÅSTE Kent få credd. Sen vetifan hur han resonerade vid tiden för säsongens första match. Trodde han på laget då, eller lyssnade han på Tommy och Stille som trodde på laget?
Det är så många frågetecken.
Det största frågetecknet är i mina ögon S&S att de inte gjorde något åt spelsystemet när precis ALLA såg att det var något som inte fungerade i laget.
En såpass rutinerad tränare borde ju agerat mycket mycket tidigare när han inte fick ut något av spelarna.
Mycket märkligt.
Det kan man ändå ta, när han producerar, om alla är med på det och man täcker upp.
Tidigare hävdat att poängen brukar jämna ut sig mellan lagen när man möts fyra matcher över en säsong. Exempelvis. Har man tagit 9 av 9 poäng mot ett lag talar mycket för att laget som inte tagit några poäng kommer knipa den sista matchen. Lite som HV:s senaste match mot LHC – efter tre raka förluster var det deras “tur” att vinna.
Gjorde ett schema när det var åtta omgångar kvar och delade ut treor utifrån hur poängen fördelats tidigare. Än så länge har resultaten speglat dessa antaganden hyfsat väl. 7 av 8 resultat sett till vilket lag som vinner har varit ”rätt”.
Det som diffat har tyvärr varit till Brynäs fördel (tog två poäng mot Skellefteå, HV förlorade ett poäng mot Linköping.
Tyvärr för HV:s del avslutar Brynäs serien med att möta tre av fyra lag de har minusstatistik på. Utifrån min tes borde några vinster därför spilla över till dem. För HV:s del snudd på tvärtom. Det innebär att Brynäs således lyckas hålla sig kvar med minst en poängs marginal.
För HV:s del är det kvällens Leksandsmatch som är mest ”osäker” utifrån mitt system. Så ikväll kan vara kvällen då det avgörs. Med det sagt. Jag hatar min tes/system och vill naturligtvis att det blir ett annat utfall. Sen utgår ju systemet som sagt från trepoängare och med tanke på vilka små marginaler det är så kan en pinne hit eller dit göra enorm skillnad. Men som sagt. Hittills har systemet prickat rätt vinnare i 7 av 8 fall, eller 21 av 24 poäng om man så vill.
Den mest rimliga tolkningen är ju att det lag som har tagit 9 p tidigare faktiskt är avsevärt bättre än 0-poängarn. Även om jag håller med om känslan i det du skriver går vi i så fall på att boogie-teamtrenden blir total, bara för att det känns bättre för oss HV-fans😊. Tack för studien, riktigt intressant.
Väljer att hålla med siste talare här, Brynäs kommer inte ta några fler poäng i årets upplaga av SHL. Så enkelt är det. Snälla?