Säsongen 22/23

Det där är ingen rolig läsning. Vi möter alltså ettan, tvåan och trean i formtabellen innan det är över.

Därutöver 7:an Rögle och ångestmötet mot huvudrivalen Brynäs…

Min yxa svävar i luften ovanför sjön. Bara hoppas det kommer en båt som den landar i…

Har gjort en uppdatering på mina tankar från några omgångar sedan. Nu med uppdaterade resultat och prediktioner.


2023-02-28
—vs—

Bra form just nu.
Sista fem: V, ÖF, F, V, V
Kändes bättre för ett tag sedan… nu vann de mot IKO… det är vasst. Får hoppas på platt fall pga högmod.


2023-03-02
—vs—

Sista fem: V, F, F, V, -
LTJD (leksand til jou die). Sett till formkurvan de sista 10… huvva… men jag tror detta lag passar oss bra.


2023-03-04
—vs—

Sista fem: ÖV, V, V, -, -
Ojoj. Vågar inte. Men vi måste.


2023-03-07
—vs—

Sista fem: V, F, -, -, -
Har visat sig förlora mot brunäs… vi har hemma match… hoppet ökar om denna match. Bara vi har något att spela för så…


2023-03-09
—vs—

Sista fem: F, -, -, -, -
Vi vinner denna om vi måste.

Har nu beslutat att gå i radioskugga de två närmste veckorna och undvika allt vad hockey heter då mina nerver inte kommer att klara detta, planerar att kvällen efter match 52 kolla tabellen nerifrån och hålla för resten, förhoppningsvis ser jag då malmö på plats 14 och brynäs på plats 13.

Ha det bra alla och stöd vårt lag på alla sätt som ni kan.

19 gillningar

Otroligt starkt av dig om du klarar detta. Det hade jag aldrig gjort. Har försökt att göra just så för specifika matcher, men det slutar lik förbannat med att jag tittar (och blir sur) ändå

Hade ofrivillig radioskugga i lördags. Grymt skönt! Men idag sitter man ändå i soffan med fjärilar i magen ochblite lätt illamående av nervositet.

Hoppas på en bra start och fullt fokus!

Jag är för nervös för att våga kolla vare sig match eller resultat. Fyfan.

Med 4 matcher kvar att spela så är kan man nu med facit i hand se om spelarna har levererat som förväntat. Någon som förvånat positivt, negativt eller som väntat? Vad tycker ni?

GP G A TP

André Petersson 42 16 19 35
Andy Miele 46 10 20 30
Joey La Leggia 32 16 13 29
Fredrik Forsberg 47 15 11 26
Emil Andrae 46 6 19 25
Sam Vigneault 47 3 12 15
Radan Lenc 32 9 5 14
Mattias Tedenby 30 3 11 14
Tyler Vesel 41 5 8 13
Nick Shore 20 2 10 12
Eric Martinsson 44 1 11 12
Måns Lindbäck 47 6 5 11
Mikkel Bødker 40 5 6 11
Talyor Matson 46 4 7 11
Oliwer Kaski 16 4 6 10
Chad Billins 44 3 6 9
Herman Hansson 47 3 6 9
Victor Sjöholm 32 2 7 9
Oscar Fisker Bødker 37 4 3 7
Nichlas Torp 34 1 3 4
Joonas Nättinen 19 2 2 4
Niklas Hjalmarsson 17 0 3 3

Poängen är uppdaterad och korrekt, även kvällens mål från Nättinen, Miele och Matson är noterat.

Resten av spelarna kvalar inte in på listan så därför nämner jag ej dom. Tycker så här med facit i hand att man hade hoppats på mer leverans från Tedenby. Men får helt enkelt inse att hans storhetstid är över och att han aldrig kommer vara på samma topp som i början av 2000 talet.

Fredrik Forsberg hade kunnat ösa in ännu mer mål om han spelat med en bättre omgivning.
Hade även hoppats mer på Bødker som blev mer eller mindre ett prakt fiasko.
Den stora överraskningen är ju ändå LaLeggia. Otroligt duktig och målfarlig back.
André Petersson visste vi om att han skulle leverera. Även André hade kunnat sluta på över 50 poäng om han hade haft bättre lekkamrater.

Även “Lill Dansken” Mølgaard har överraskat och vart en frisk fläkt.

5 stjärnor: André Petersson, Joey LaLeggia
4 stjärnor: Fredrik Forsberg, Emil Andrae
3 stjärnor: Nick Shore, Oscar Fisker Mølgaard

1 gillning

12 lätta kvar

Vi var ungefär 10p bakom Brynäs för 10 matcher sedan. Snacka om osannolikt.

3 gillningar

Vem hade trott det för 10 matcher sen? Haha, underbart!

Måste få tjuta lite över att man skrek tränarbyte i November och sen när det hände är HV ett topplag helt plötsligt. Dåligt av alla i HV!

1 gillning

Vi hade dock aldrig kommit ikapp om inte Brynäs hade fullständigt rasat ihop oxå.
minst sagt osannolikt
Credd till Lindbom (som oxå vågar ta timeout denna gången som coach)

Angående spelarnas poäng…
Miele, Foppa o Sam gjort mer poäng än det känns som, på nåt vis. Kanske just mtp hur ifrågasatta de ändå varit. Sen intressant vilket steg det är från femte till sjätteplats. 10 p. Och då har Sam på sjätteplatsen ändå en match mer spelad.

Tränarbytet har verkligen gett resultat. Vi spelar efter våra resurser och förutsättningar. Man ska även ha i beräkningarna att man sedan dag ett med Lindbom och Pelle gick ner i träningsmassa. Man lättade upp på fyspassen och därmed ser man nu en formtopp rent fysiskt. Spelarna har mer energi, inte bara pga taktik exempelvis alltså. Med Samuelsson gick man fortfarande och hoppades på under och att nå möjlighet i slutspel, vilket betydde att man var tvungna att ha hög träningsmängd och träna ner sig inför slutspel. Det Lindbom och Pelle gjorde var att förstå allvaret och se från dag ett att man här och nu var i slutspel.

Vill faktiskt även slå ett slag för en kritiserad Challe. Jag spydde nästan när jag fick höra att han var klar, i synnerhet när källor som vanligen brukar ha koll hade sagt detta ett tag innan, men kunde bara inte ta det seriöst. Hört inifrån att han är mycket uppskattad och gjort ett väldigt gediget arbete såhär långt. Alltså verkligen helhjärtat. Han har också varit väldigt proffesionell mot allt och alla. Hört speciellt att André och Sam V lyft fram honom.

18 gillningar

Hade vi inte tappat 0-3 mot Lhc…så hade vi legat före dem i tabellen. Det är så otroligt små marginaler som kommer avgöra denna säsongen. Ångesten som kommer vara konstant nu i kommande matcher blir inte att leka med.
Det finns dock ett annat HV på isen nu, man ser leenden, det andas hopp, vi har en finsk trojka som bara blir bättre och bättre. Vi har en målvakt som kan vinna matcher åt oss, och vi har en pånyttfödd Vignault som slängt betongkostymen och börjat spela hockey. Nu spelar det ingen roll vilket namn som står på tröjan, utan bästa spelarna spelar.
Jag tror mkt kan tillskrivas Lindbom, Gustafsson och även (pajasen) Challe. Jag var otroligt skeptisk till honom, men här får man lägga sig platt. Hade dessa personer fått komma in innan jul så hade vi spelat slutspel, vi har gått från ett utspelat bottenlag till ligans formstarkaste, det är häftigt, men denna förändring skulle gjorts tidigare.

4 gillningar

Drömscenariot. Hv vinner mot leksand samtidigt som brynäs förlorar mot örebro. Hv vinner över brynäs på lördag. Då skulle vi vara klara för SHL med två omgångar kvar.

9 gillningar

spånade på detta innan jag skulle sova igår… tog tid att somna pga det… :sweat_smile:

1 gillning

Kul att vi vaknat, om än i grevens tid.
Det som känns lite kustligt här är att vi möter lag två, tre och fyra under de återstående matcherna.
Sen kan man kanske ifrågasätta deras nuvarande form om man tittar på de fem senaste. OHK som blivit nollat två matcher i rad etc.

Att Brynäs förlorar veckans matcher och hv tar poäng i samtliga är nog ett krav. Man ska nog räkna med 0 poäng mot Saik och orskarshamn som är ruskigt bra just nu. Vinn mot leksand och Brynäs nu för fan

Varför ska vi räkna med 0 poäng mot Oskarshamn? Malmö slog dem igår, på bortaplan. Jag tror även vi kan rubba Skellefteå i ett fullsatt Garden.

2 gillningar