Säsongen 22/23

Asså. Luleå, som du menar har så usel form att de knappt kommer ta några poäng nu i slutet, har tagit 6 poäng på sina fem senaste. Tar de lika många kommande fem matcher måste HV ta minst 14 av 15 för att vara säkra på att gå förbi.

Fokus på rätt saker nu.

4 gillningar

Och vad är rätt fokus? Att sitta och hoppas på att Brynäs faller ihop eller att HV71 kamma fullt sista fem? Jag bara nämner det att Luleå har ett jäkligt tunt lag just nu och tufft spelschema.

Luleå har 3 hemmamatcher kvar varav 2 av dessa är mot Brynäs och Malmö. Håller med om tveksam fort men känns högst osannolikt att Luleå inte klarar detta.
Jag tror att matchen mellan Brynäs och HV71 nästa lördag blir direkt avgörande.

Ja, att tro att vi ska gå förbi Luleå är nog en utopi. Matchen mot Brynäs avgör nog vem av oss som får kvala, blir en läskig vecka som kommer, bäst att köpa in en hjärtstartare.

Måste ju vara bättre att Luleå slår Brynäs, alla gånger.

Räcker ju med en seger för dem så är de klara.

Att vi skulle gå om dem och inte Brynäs är ju en chans på hundra.

Innebär ju att Brynäs slår dem också nämligen.

Vi går ju inte fullt.

Tyvärr Brynäs segrar mot saik och Frölunda gjorde nog de klarade SHL kontrakt. Jag har svårt att se hur vi ska ta poäng om Oskarshamn, Skellefteå och leksand. Det är Rögle och Brynäs vi har chansen att ta full pott. Detta blir kval och man blir förbannad att styrelsen inte gick in tidigare så kunde man suttit bättre till

Jag tror HV har chansen att ta poäng mot samtliga lag som är kvar, kan Brynäs slå Skellefteå så ska väl vi kunna göra detsamma. Tror också vi har chans att ta poäng mot Leksand och Oskarshamn faktiskt. Det är ett helt annat HV på isen nu, jag har inte gett upp :blush:

1 gillning

Du skrev att HV hade störst chans att passera Luleå. Jag synade det påståendet.

Oskar Kvist i Brynäs avstängd resten av grundsäsongen.
Jag har, med handen på hjärtat inte en susning om detta är en forward av karaktär. Oavsett så är ju detta bra nyheter. Inte för honom, men för oss.

Ja visst. Men i ärlighetens namn Lejacques så har HV71 redan trillat ur SHL för 30 omgångar sedan om vi ska gå efter din statistik.

2 gillningar

Kval eller inte så är det jäkligt viktigt att vi fortsätter att hitta vägar att vinna så man inte går in i eventuellt kval som förra gången med 10 raka förluster ( ? ) och sargat självförtroende.

1 gillning

Precis, en otroligt viktig styrka att vi inte lägger oss ner och dör även att det går tungt. En annan sak är att vi inte skiftar i formationerna om vartannat hela tiden. Formationerna har fått chansen att få lite kemi, inför ett eventuellt kval. Så såg det inte ut 20/21.

Min slutsats. Spelar Ortio på samma nivå som han gjort de senaste matcherna så finns det en chans att spela SHL nästa år. Om inte, allsvenskan 2023/24. Antal chanser vi har släppt till borde egentligen inte leda till de antal poäng vi skördat det senaste. Många saker har blivit mycket bättre, absolut, men hönsgården i defensiven den lever i allra högsta grad fortfarande.

1 gillning

Ska i ärlighetens namn säga att vi haft en del medstuds de senaste matcherna också. Visst, det var tvärtom tidigare under säsongen men vi kan inte räkna med att ha de små marginalerna med oss hur länge som helst.

Säger som Diabolics skrev nångång förr. Att alla siffror pekat mot negativt kval är liksom inte en känsla eller något höftande. Att HV nu plötsligt har en chans att undvika kval, även om det fortfarande finns en överhängande risk för att det trots allt blir kval, innebär det inte att de som menade att siffrorna pekade mot kval hade fel.

Nånstans har ju siffrorna från i höstas också visat rätt. HV ligger med fem omgångar kvar alltjämt på kvalplats.


Alltid detta Brynäs. Och så Lindbom.
Hittade detta urklipp från Borås Tidning när jag gick igenom gamla lådor.

6 gillningar

Vi ska inte tappa ödmjukheten för att vi har vunnit några matcher. HV har inte direkt dominerat i de matcherna vi vunnit. Därför ska vi inte snegla på Luleå utan hoppas att HV är det första laget i serien som får ta fram golfklubborna.

2 gillningar

Hv förde spelet mot LHC i 3. De har de inte gjort sedan Lindbom tog över. Det bådar bättre i kvalet, i kan inte förlita oss på täppa igen och låta mif komma i våg efter våg. Och sen vara hypereffektiv på de få skott man har. Funkar enstaka matcher inte en serie på 7 matcher

Hockeysverige publicerade precis denna lista, så jag kopierade den.

Formtabellen i SHL de senaste tio omgångarna

1 Oskarshamn, 21 poäng (42-20 i målskillnad)
2 Skellefteå, 19 poäng (32-24)
3 Leksand, 18 poäng (24-26)
4 HV71, 17 poäng (27-25)
5 Örebro, 15 poäng (31-29)
6 Växjö, 15 poäng (25-24)
7 Rögle, 15 poäng (30-31)
8 Luleå, 15 poäng (22-24)
9 Brynäs, 13 poäng (22-25)
10 Linköping, 13 poäng (28-37)
11 Malmö, 12 poäng (33-36)
12 Timrå, 12 poäng (24-30)
13 Färjestad, 12 poäng (30-36)
14 Frölunda, 10 poäng (27-33)

1 gillning

Miele kommer ju spela istället för Önerud, lät inte som särskilt allvarligt. Men flyttar man på Nättinen för Tedenby, eller vad tror ni? Tycker ju själv Nättinen bara blir bättre och bättre, och ser att han skulle kunna bli viktig för oss i ett kval.