Säsongen 22/23

Ja eller hur, eller tom sålt honom

Läser att Sylvegård hellre möter Brynäs än oss i ett kval, att han ser större chanser mot dem. Synd att de inte kunde visa det igår…

Tänker att dom kommande fyra matcherna är livsviktigt att plocka poäng i. I de kommande fyra matcherna är det inte helt orealistiskt med 12 poäng. De två sista känns bra mycket svårare. Vore skönt om vi hade ett rejält försprång till Brynäs efter de kommande fyra matcherna. Annars kan det bli tufft.

Det som oroar mig mest med att kval är om det blir klart i sista omgången. Måste vara oerhört svårt byta fokus och möta ett motstånd som varit klara för kval i några veckor.

Tänk att vi låg efter Brynäs med 10 poäng för att sedan ta 12 poäng medans Brynäs sket ner sig totalt och inte tog en enda poäng.

HV har verkligen fått en gratischans. Ta tillvara på den nu!

1 gillning


Otroligt märkligt att Tedenby fortsätter att få speltid i PP.

3 gillningar

När jag ser hur HV spelar under den nya lagledningen så undrar jag vad fasen Tommy o Stille höll på med egentligen. Laget har gått från att vara ett nedbrutet och uppgivet strykgäng till att vara som ett helt nytt lag som tror på det de gör och kämpar för varandra.

Lindbom o co har förenklat spelet, skapat större marginaler och därigenom mer trygghet och säkerhet. Laget värderar lägena både framåt och bakåt ljusår bättre än innan, då man for runt som ett gäng skollade ollon utan att egentligen uträtta nånting. Samt att man låter de heta lira och de kalla sitta på bänken. Eller läktaren. Och detta oavsett namn på tröjan.

Detta gör att jag känner mig stolt över HV igen. Man beter sig inte som en pajasförening längre.

13 gillningar

Ja det är märkligt! Man såg väl(?) som alla andra att laget inte direkt uppträdde som en välsmord lagmaskin, men man trodde ändå på sin (brist på?) spelidé. Och om HVs ledning tidigare haft övertro på statistik (Rahm och corsi) så undrar man nyfiket vad exakt trodde SÅS på? Forechecking? Och att om man ständigt ändrar laguppställning så håller man spelarna alerta?

Och jag håller verkligen med - några skolkade ollon vill man verkligen inte se i en hockeyrink!!! :ice_hockey:

1 gillning

Jag instämmer i det du skriver MEN det som förvånar ännu mer är att S&S inte själva insåg varthän det barkade.

De skulle ju ha bytt spelstil mycket tidigare för även de 2 borde ju ha insett att deras spelide’ inte fungerade.

Mycket märkligt anser jag.

2 gillningar

Fan! Kan bli en fullspäckad härlig dag med resa till Linköping och tuborgs i stora lass. Måtte vi få en fin bussresa hem. :pray::pray:

Är så in i helvetes nervös inför säsongsavslutningen nu.

3 gillningar

De hade nog ingen annan idé…?

På ett sätt håller jag med om att det är märkligt att skillnaden kan vara så stor. På ett annat sätt tror jag dock (tyvärr) att det inte är så konstigt. Jag har utvecklat en del av tankegångarna i en separat tråd. Jag tror fenomenet kan exemplifieras med vad som hände på många företag (framför allt större organisationer) i samband med Covid. Verksamhet och chefer som fungerade bra före Covid fungerade plötsligt inte alls under Covid. Varför? Jo för att en bra ledare innan Covid behövde andra typer av egenskaper än vad som en bra ledare under Covid behövde. Vissa duktiga ledare kunde snabbt anpassa sig, men i andra organisationer blev det smärtsamt tydligt att ledarna fått höga positioner för att de till exempel var duktiga att följa de inövade rutinerna och inte improvisera eller vara … agil (inte en slump att agil blivit ett sådant modeord efter pandemin). Vid en kris (som en pandemi är) behövs ledare som törs fatta improviserade beslut och stå för dem. De behöver vara lyhörda för vad verksamheten behöver för att kunna fortsätta fungera - vilket innebär att man lyssnar på personalen på golvet och använder sin ledarmakt till att samordna kring behoven och kasta bort allt onödigt i verksamheten som inte behövs.

Så. Min teori är att S & S fungerade bra i HA eftersom de hade lång erfarenhet och var minutiösa och noggranna och därför hela tiden kunde skapa en stabilitet och förutsägbarhet i organisationen som var gynsamt när man har ett spelarmaterial som bättre än snittet. Man offrade en del av kreativiteten och “max spel” man kunde få ut ur laget, men fick en solid och förutsägbar grund som minimerade risken att laget skulle dippa för djupt. Om inte annat för att Samuelssons namn och meriter skapade trygghet för organisationen som helhet (vad gäller sponsoner, stab etc).

Men Samuelsson är förmodligen en coach som fungerar bäst när organisationen är stabil och byggd runt honom. Han är förmodligen van att allt bara fungerar och har inte en ledarstil som klarar av att vara … agil (Gud vad jag hatar det ordet. men men). Hans ledarstil passar helt enkelt inte med de nuvarande framträdande spelarnas behov och spelstil.

I korthet: jag tror inte S&S var dåliga ledare. De var bara inte rätt sorts ledare utifrån organisationen nuvarande behov. Deras erfarenhet behövdes förmodligen för att stabilisera ett “dopat” lag i HA, men kan ha varit direkt skadligt när behovet är att få ut max av ett (i SHL-miljön) medel-kompetent lag.

1 gillning

Det ligger nog en del i detta. De visade ju inte upp särskilt mycket töjbarhet i varken spel, spelide eller matchning av spelare.

Ja, de var otroligt flexibla med femmorna, men samtidigt gick samma kassa gubbar på lika mycket istid match efter match utan att någon såg (?) eller iallafalll reagerade.

Dump’n’chase dag ut och dag in.

1 gillning

Min känsla är att 61 poäng inte räcker för att säkra SHL-kontraktet…. Detta är en rysare av sällan skådat slag.

Hur har Luleå sett ut de senaste omgångarna? Kan man hoppas på en total genomklappning se sista omgångarna med tanke på att vi är 7 poäng bakom månntro.

Bättre Luleå slår Brynäs än tvärtom.

7 gillningar

Är det nåt lag som HV71 har chans att passera så är det Luleå som är ordentligt skadeskjutet inkluderat med avstängningar. Dessutom har dom ett riktigt tufft spelschema. Brynäs har spelat upp sig och fortsätter dom med det så kommer Luleå inte vara något problem. Vill det sig illa för Luleå så kan resterande poängskörd sluta med noll poäng, då har HV71 chansen. Brynäs har för lätta matcher kvar och jag tror dom blir alldeles för svåra på lördag. Luleå fans har iaf gett upp och tror både HV71 och Brynäs går om. Skuggan är inte värd vatten i Norrbotten.

Problemet är att Luleå bara behöver vinna 1-2 matcher så kommer vi inte ikapp dom.

Jag har väldigt svårt att se laget som Luleå har idag vinna 2 av dom sista 5 matcherna. På sin höjd 1 eller 2 poäng. Dessutom gör dom väldigt lite mål just nu, Luleå har en av seriens sämsta form just nu.

För att Luleå ens ska vara “med i matchen” behöver vi vinna åtminstone tre men troligtvis fyra av de fem sista matcherna. Känns i min värld som en utopi men hoppas så klart att jag har fel.