HV71 som elit-organisation

Jag har under några år nu varit fascinerad över HV:s organisation. Jag har inte följt klubben lika länge och nära som många av er på forumet, så jag har inte haft tillgång till det lokala skvallret på samma sätt. Här kommer min analys utifrån det som går att se utifrån.

Som en del av de sparkade ledare verkar vara inne på så är någonting annorlunda i organisationen jämfört med första gången de var med som spelare eller tränare. Delvis kan jag tycka det är en konstig utsaga eftersom det vore orimligt om en organisation inte förändras under 10 år. Världen förändras. Saker som tidigare var okej att säga och göra i omklädningsrum eller på läktaren är inte längre okej. Och så vidare.

Men ska man försöka tolka vad de sparkade ledarna antyder mellan raderna, så är det att organisationen HV71 har ändrats på ett sätt som skiljer sig från den tiden då höga resultat var regel snarare än undantag. Min gissning är att den största skillnaden är att gå från högpresterande miljö där hög kravställning sitter i väggarna till en mer trög-rodd arbetsplats som verkar ha fokus grundläggande saker som förut var självklara.

Jag jobbar själv i en väldigt stor organisation där det under varje givet tillfälle alltid är någon avdelning som har någon form av dysfunktionella problem. Även om organisationen inte är en elithockey-förening så är det en elitmiljö och därför upplever jag intressanta likheter. Min erfarenhet är nämligen att det inte är ovanligt att problemen i en organisation kvarstår trots att ursprunget till problemet försvunnit. Lite som en bil som får sladd och åker av vägen; det är inte vid sladden som bilen åker av, utan vid de återupprepade försöken att häva sladden med för stort rattutslag.

Inte sällan uppstår det ursprungliga problemet av personer som missbrukar makt eller är har dåligt (läs: slapp, otydlig, inkompetent, frånvarande eller liknande) ledarskap. D v s kör bilen vårdslöst (för att fortsätta metaforen). Oftast personer i maktposition, men ibland från kollegor ”på golvet” som har mer eller mindre problem att fungera socialt i miljön och skapar tryckt stämning och drama.

Det sistnämnda är lättare att reglera i hyfsat rika hockeyföreningar som helt enkelt säger upp kontrakt med den typen av personer. Det ser vi med jämna mellanrum när spelare sparkas utan till synes spelmässiga brister.

Så var är HV71 någonstans nu som gör att organisationen verkar kränga så mycket? Min erfarenhet är att det ursprungliga ledarskapsproblemet formar en organisation som är anpassad för att klara av den formen av ledarskap. Med andra ord: tas den problematiska ledaren bort så återstår fortfarande en hel organisation som anpassat sig efter att överleva under det konstiga ledarskapet. Det medför att även om det plockas in en bra ledare efteråt så kan kan den ledaren få enorma problem eftersom den kvarvarande organisitaionen har en skev bild av hur organisation ska fungera.

Så för att stoppa in det i ett hockeylag. Om man – rent hypotetiskt - tidigare har haft en ledning som belönar spelare som håller sig till ett stelt och omodernt system, så skapas en skev maktstruktur i laget. En av dessa nyckeltillfälle i föreningen tror jag var när Sundh och Thörnberg fick lämna. Även om de spelmässig kanske hade passerat sin topp, så fanns det en HV-kultur som försvann och som aldrig kunnat återväxa efter det. Kvar efter det tillfället fanns det förvisso spelare med klubbhjärta. Men klubbhjärta och hockeyhjärta är två olika saker. Ja. Du kan vara stolt över klubbmärket, men behöver för den skull inte ha ”det”. Kallet. Och påfallande ofta verkar HV de senaster åren fokuserat på klubbhjärtat.

Sundh och Törnberg var tidpunkten då HV oåterkalleligen fick sladden. Händelsen där föraren/förarna i stället för att anpassa sig efter underlaget, körde för vårdslöst. För att häva sladden kastade hockeyhjärtan ut och dyra spelare plockades in, men de kastade bara organsationen åt andra hållet genom förbestämda spelsystem än anpassa spelet efter underlaget.

Men det handlar inte bara om ledarskapet i sig, utan också en faktisk identitet och organisationsidé som lockar fel sorts spelare. HV71 kommunicerar fortfarande utåt att de är en rik och stabil förening med anor, men det är inte vad publik och spelare ser. Turbulensen med osäkerheten i ledarstaben (8 HC på 9 säsonger?) medför också att spelare inträder organisationen med vetskapen att man inte behöver anstränga sig 100% och ge allt för laget. Historiskt är nämligen chansen större att coachen ryker. I Frölunda (för att använda en i nuläget mer stabil förening som exempel.) är det ”what Roger Rönnberg says goes” som gäller. Det är såklart få spelare som skulle erkänna att de inte ger järnet i HV och jag tror inte heller att någon kommer till jobbet och tänker så. Men undermedvetet sitter detta numera i organisationens väggar. Inte nog med det. HV har sedan Thörnberg och Sundh gång på gång visat att den saknar fingertoppskänsla för vilka spelare som de ska bryta kontrakt med.

Det syns också på de spelare med hockeyhjärta som är i organisationen som får lite speltid eller fel roller – de tappar glöden snabbt vilket sprids genom hela laget. När hockeyhjärtan får utrymme kan de påverka positivt, men om de motarbetas eller inte får medvind från organisationen kan de också bli frustrerade och nedstämda. Fick jag gissa, är den återkommande tröghet vi sett de senaste åren där alla nya spelare kommer in med hög energi och sedan ”smittas” efter ett par matcher, den nertryckta frustration spelarna med hockeyhjärta skapar i laget. Klubben har sedan många år köpt sig egen myt om HV-hockey och är därför mer fokuserade på systemen än att utnyttja färdigheterna på spelarna som är tillgängliga.

Så sammanfattningsvis kan man föreställa sig att organisationen hela tiden kränger fram och tillbaka och överkompenserar med fel kompetens för att kunna fortsätta hålla hög hastighet. Fel coacher leder till fel spelare rekryteras, fel spelare leder till att rutinerade coacher anställs för att handskas med spelarna, coacher får gå eftersom de misslyckades med att hantera ett felrekryterat lag vilket leder till att spelarna inte har förtroende för organisationen och vill stanna kvar. Ny coach som kommer in i laget och behöver rekrytera spelare, men organisationen har inget bra rykte hos hockeyhjärtan, vilket göra att fel spelare rekryteras. Och så fortsätter det.

Lösningen tror jag är att organisationen förmodligen behöver sakta ner - inte gasa med att slänga dyra namn/avtal. Bygga från grunden. Hitta en coach som har förtroende i spelargruppen och som får växa in klubben under några år utan krav på topplaceringar. Först då kommer man locka personer som har hockeyhjärta igen. Om nuvarande stab är rätt personer för det låter jag vara osagt – men oavsett personer på platsen måste de göra sig av med illusionen att HV just nu är en stabil farkost som lockar rätt spelartyper och att det finns ett speciellt HV-spel.

25 gillningar

Det var det klokaste och bästa jag någonsin läst här på forumet om föreningen.

4 gillningar

Så. Då var HV71 åter ute och sladdade på vägen. Organisationen håller tätt utåt vilket är att förvänta, så det är svårt att veta vad som faktiskt görs internt. Men några hypotetiska åtgärder borde göras om det är en organisation som faktiskt ÄR en elit-organisation.

  • Det är NU man ska ta in en extern organisationsanalytiker för att hitta var felen sitter, inte i mars när säsongen nästan är slut. En elit-organisation vet såklart att något inte är som det ska om man ligger näst sist. Man vet också lämpligen vad felet är eller att problemet är för komplext för att kunna se själv - varpå en extern oberoende konsult lämpligen plockas in.
  • Klubben har dragit fel slutsatser av hur de kan använda personer med klubbhjärta. De anställer personer som har starka kopplingar till HV men inte nödvändigtvis har rätt kompetens, i stället för att anlita personer med rätt kompetens som sedan kan få starkt back-up så att de kan utveckla ett klubbhjärta. Ett typexempel på hur man felagerar är Davidsson. Det är fullt möjligt att han kan utvecklas till en bra tränare - men bör verkligen en elitförening anlita en tränare med Davidssons (obefintliga) tränarmeriter? Om man plockar bort Davidsson spelmeriter, vad tillför han då till organisationen som inte en tränarmeriterad extern person gör? Visst, det går att plocka in en oprövad kluubhjälte om man redan har en etablerad välfungerande träningsstab, och de explicit känner att de behöver en fd klubbspelare som träningskonsult. Klubbhjärta är inte samma sak som kompetens. Det vore bättre att ha en närapå strikt antsällningsstopp för personer i organisationen med nära relation till klubben - än tvärt om.
  • Det finns än så länge en stark motsägelsefullhet mellan vad “klubbledningen” (något diffust att definiera vilka de består av) säger att HV är för sorts förening och hur de agerar. Om man menar allvar med att man ska vara en toppförening och samtidigt tolererar 7 poäng efter 8 matcher och vara näst sist i tabellen, så menar man inte allvar med att vara en topp-förening. Det är okej att vara en medelmåttig förening - men då måste man erkänna det för sig själv och offentligt.
  • Ovanstående punkter ger känslan att HV71 “leker elitförening” snarare än att faktiskt vara en. Det sägs i intervjuar att det siktas högt eller att man är besviken på spelet - men ingen agerar som att de faktiskt är det. Få spelare bänkas eller sägs upp. Inga radikala förändringar görs. Ingen erbjuder sig att avgå i skam. Varken spelare eller ledare går ut och ber genutint om ursäkt och lovar bot och bättring. Kort sagt, det finns inget som signalerar att någon vill något i föreningen.
  • Jag tror det är den “plastiga fejkkänslan” som känns så förödande. Det är den som gör att det slås in kilar mellan fans och förening. Man slutar som supporter att bry sig för att ingen representant för föreningen verkar till synes bry sig.

… än.

16 gillningar

Det bästa inlägg jag sett på forumet. Håller om exakt allt. Du slår huvudet på spiken här👍

3 gillningar

Märkligt inlägg.

2 gillningar

Vad försöker du säga?

Då var det dags. HV71 som elitorganisation är i kris. Igen. För några år sedan gjorde jag ett poddavsnitt om hur undermålig krishanteringen i organisationen var:

Det jag pekade på då var att följande steg är rimliga att ta för att komma ut ur krisen någorlunda helskinnade (det bästa sättet att klara sig undan en kris är naturligtvis att inte skapa den):

1 bekräfta att felet skett
2 ta ansvar för felet
3 beskriva varför felet uppkommit och
4 hur organisationen ska arbeta för att reparera den skada som skett.

Av en ren slump jämförde jag då HV:s kris med CDPR katastrofstart med Cyberpunk 2077. Här blir åter igen skillnaderna mellan de två organisationerna milsvida. CDPR identifierade felen, satte upp en plan och fullföljde den och nu har man en av de mest omtyckta varumärkena i spelbranschen.

Vad har nu HV lärt sig av förra krisen? Organisatoriskt: inte mycket verkar det som. Kommande veckor kommer bli mer intressanta (för mig) att följa än matcherna.

4 gillningar

Snyggt! Det poddavsnittet minns jag att jag lyssnade på med stort intresse.

Vad gäller punkterna ovan så känns det ju rätt givet när det kommer till att identifiera felet. Felet är ett antal personer, från Nubben och uppåt som misslyckats kapitalt. Detta sträcker sig tillbaka till valberedningen som föreslagit en styrelse som inte varit kapabla till att ta de korrekta besluten.

Men jag tror dessvärre inte HV kommer gräva särskilt djupt. Felet som de framställer det verkar ju helt enkelt vara att en sån som Nubben haft för lite uppbackning. Därför tar man nu in en analytiker och ny fystränare… Samtidigt svamlar man om att föreningen behöver kontinuitet. Något som talar för att man inte kommer göra några större organisatoriska förändringar när säsongen är slut.

2 gillningar

Håller med. Just i detta nu så är de organisatoriska besluten det som väcker mest intresse. Tyvärr så tror jag att resultaten och utgången är avgörande hur organsationen väljer att göra. Dvs beroende på serie tillhörighet så kommer man fatta det man tror är bäst, vilket ligger människan för. Inte sagt att det är det bästa bara för att man tror att man gör rätt.

En grundlig analys utifrån punkt 1 & 2 kan jag bara inte se appliceras inom kommande framtid. Speciellt inte om HV skulle hålla sig kvar. För då har ju endel problem löst sig självt mer eller mindre. Bara att jobba sig vidare för att bli en contender igen. Utan att förstå hur man blir det

3 gillningar

Dessa frågor tas väl vidare i din tråd @MC1971 :+1::+1:

Dem ligger med i tanken således gör även andra inlägg här på forumet. Och dem är många. Därav hoppas jag att vi får till ett möte där vi kan lyfta fram det högst väsentliga.

1 gillning

OT: Jag vill döpa om denna tråd till: HV71 som inte ett clowntåg.

Det räcker för mig. Bara ett steg åt rätt håll nästa säsong.

4 gillningar

Kanske dax att kuppa in i i lednignen från forumet! Som det sett ut de senaste åren så är det mestadels VD mm från fina företag. Det jag vill se är folk med hockey kunnighet.

Vi kan inte fortsätta med brödraskapsmentalitet i styrelsen.

1 gillning