Tråden om HV71 (-1)

Vem vet, man kanske kör med olika scenarier? T ex Tikka, vi provar att köra honom som 2C, funkar inte det så tar vi in en center efter NHL-camperna (och så blir Tikka den vi på forumet tycker han är dvs 4C eller vinge). Jag tycker att man ska gå in i säsongen med en färdig trupp men det har ju visat sig finnas möjligheter att förstärka. Dvs man får offra säsongsinledningen lite pga NHL:s kalender!?

Många ropar nu på Shore, eller någon annan som får utmana Borgström om 1C. Det låter lite konstigt i mina öron att man värvar spelare med löften om en viss roll. Jag tänker att “spelar du som 1C är du 1C, spelar du som en förstemålvakt kommer du att stå 90%” Men det kanske är enkelt för mig att säga som forum-expert.

Som någon påpekat, märkbart tyst från HV71. Vi får hoppas att det blir krafttag.

2 gillningar

Angående tikka så visst vi trodde på mer än vad vi sett. Men hur mycke såg vi av SAM efter lika många matcher spelade??

1 gillning

SAM är ju en klassisk HV dock, hur kommer det sig att vi har spelare hos oss, vi förväntar oss mycket men vi får inte så mycket, sen drar dom tilll annan klubb och är poängkung ? Har vi så jävla komplicerade spel system så det hämmar våra spelare ?

2 gillningar

Delvis kanske men också kravställan. Tror inte hv har samma pondus att ställa krav längre…

Men vem vet , tikka kan få samma lyft nästa år som Sam får iår.
Jag väljer nog hellre en riktigt bra tikka än en riktigt bra Sam

Det har blivit en liten forumsanning att kravställningen är låg i HV. Vet vi att det är så?

Jag spekulerar ibland kring att det kanske är kraven, pressen och framförallt ångestnivån för att inte åka ur igen som sätter krokben och leder till den mentala kollaps vi så ofta får bevittna.

1 gillning

Tack för ett bra inlägg. Det stärker i så fall mitt senaste inlägg i elit-tråden.

Jag kan inte hockey-organisationer per se som du shitkicker men har varit i en stor elitorganisation tillräckligt länge för att känna igen när någon ”leker organisation” dvs agerar som de tror att man ska agera för att vara en bra organisation.

(Som tex att man har arbetsplatsträffar för att man måste men gör mer eller mindre poänglösa träffar i stället för korta effektiva kraftsamlande möten)

På sätt och vis tror jag det är lite olyckligt att HV har så sjukt bra kommunikationsenhet. Jag tror att de paradoxalt nog stärker känslan att HV är en elitorganisation utan att resten av verksamheten lever upp till det.

Om vi utgår från att miljön är som shitkicker beskriver och att HV leker elitorganisation så blir plötsligt den dyra spelartruppen och den dåliga energin på planen och dåliga sammansättningen av truppen helt logisk:

HV betalar överpriser för inga spelare med ”hockey-smartness” vill vara i föreningen. Man kan locka hemvändare (till trakten) med saftiga kontrakt eller halvmotiverade mellanmjölk-spelare med en fördelaktig lön.

3 gillningar

Det har ju spelare vittnat om. Bl.a. Elias Fälth tog upp det i en podd för ett par år sen. Han sa något i stil med att när man kommer till HV så är det lite mysigt och trevligt men inte så mycket tävling, push och krav.

Det har väl att göra med vad HV signalerar ut. Det där med kravställan.
Hult fick alltså i åtta år köra på som vanligt innan han till slut inte fick nytt kontrakt, trots missade målsättningar varje år med undantag för SM-guldet. Det gällde ju även Agne och den gamla styrelsen. Man skyddade sig själva, hellre än att göra om.

Detsamma gäller väl även nu med Nubben. Inget blir bättre, men man fortsätter rulla på som om ingenting.

1 gillning

Tänk att man sitter i denna situationen. IGEN?!. Man tar sig igenom det tuffa första året med nöd och näppe och en hel del flax för att vara ärlig. Ortio liksom övriga truppen överpresterade. Nubben går ut och säger ”HV kommer ha ett riktigt bra lag nästa säsong” . Vad spelar det för roll när man värvar Tomas Montén som aldrig bevisat någonting alls? Är ju som dömt att misslyckas. En chansning så det bara sjunger om det att anställa Montén. HV har inte råd med dessa ”chansningar” och denna ständiga övertro på laget. Är Tomas Montén den som ska ta en förening från botten till toppen? Hur fan tänkte man där egentligen? Hela Monténs aura känns trött och ointressant, känns inte som han vill framåt i tränarkarriären direkt. Lekmän på forumet ser alla föreningens brister men inte föreningen själva. Jag undrar verkligen hur det går till alltså…

4 gillningar

Vi skall väll vara lite ödmjuka och säga att vi TROR att vi ser föreningens brister. Vi må ha koncensus, men förutom de mest uppenbara grejorna vi identifierat (om än så viktiga) så har vi inte hela kontexten eller situationen klar för oss.

Men, jag tror vi ställer rätt frågor. Tyvärr får vi ju aldrig svaren på dessa frågor, förens efter de facto sparkningar etc, så vi jobbar alltid med blicken i backspegeln.

9 gillningar

Så är det ju givetvis, vissa brister känns dock så uppenbara som du säger . Tex så känns scoutingen oseriös och direkt undermålig. Vet ju inte om det är så men är en väldigt stark känsla jag har iallafall. För att nämna ett exempel.

Har du belägg för alla dessa påståenden?
Jag tycker snarare att det ser bra ut för J20, J18 och J16, i alla fall tabellmässigt.

1 gillning

Kan vi inte bara ringa ner Per Mårts så kan han komma in med en bunke hästskit och visa vad det innebär.

1 gillning

Ja det har jag.

1 gillning

Vi möter IKO i kvalet iallafall, skönt att få det ut världen.

1 gillning

Och du tror att de går säga redan nu?..

1 gillning

Med tanke på hur allting ser ut just nu, 100%

Nåväl förra året såg det väl sämre ut och då klarade vi oss.
Dock kan jag säga att man vill ju se förändringar SNART, tror inte vi löser en sån mirakel vändning i sista minuten igen

1 gillning

Nja, fan vet om de inte är sämre denna säsongen än förra. Förra säsongen var dålig, men denna nivpn har jag nog aldrig sett innan.

Förra året hade vi bättre tränare med sämre lag. Hade vi haft en bättre trupp från start så tror jag Samuelsson hade kunnat göra ett ok jobb, nu fick han ett omöjligt uppdrag och när truppen tillslut var bättre hade det låst sig totalt.

I år är truppen bättre men “tränaren” en demon som skickat två lag ur SHL och som var ett sänke för juniorkronorna.

4 gillningar