Tråden om: Forna HV71-spelare och tränare!

Hade han varit något att hänga i julgranen hade han identifierat bra spelare från start. Det är en styrka att vi fans ser till att HV71 kan köpa sig till framgång och att vi de senaste åren köpt in i princip två lag under säsong.

Det är inte lätt att göra ett så dåligt jobb som sportchef att HV71 hamnar i HA, inte ens Nubben lyckades med det på första försöket.

Johan Hult är inkompetent. Ett random typ från gatan med telefon och tillgång till internet skulle knappt göra det sämre med tanke på budgetfördelen jämfört med andra lag. Fick alltid känslan av att Hult knappt klarade pappersarbetet som sportchef.

Var väl styrelsen som nästan tvingade Hult att öppna plånboken i sista fönstret.

Angående Filip Sandberg. För mig är de givet. Vill han spela i Hv så ska han spela i Hv. Större hjärta än så får man nog leta efter.

Sen att han inte håller för en topp 2 kedjeroll hos oss är ju bara löjligt. Han spelar i förstakedjan i saik. Ja eller gjorde förra matchen, i ett slutspel. Saik Som är klasser bättre än oss.Vilka spelare vill folk ha in egentligen? Vilka krav har ni?

Sen att man inte vill ha in Sandberg för att de är " de gamla" och “att man måste bygga ny stomme”?
Varför kan inte en spelare som sandberg ingå i den nya stommen? Han verkar ju vara minst lika bra som 2017. Så vad är problemet. Filip Sandberg är Hv! Han ska spela i Hv.

Sen om han vill spela i Hv. Ja de är en annan femma. Men de har vi slarvat bort själva isåfall.

Men att han skulle vara en spelare för en tredje/ fjärde hos oss. De köper jag inte. Han är mycket för bra för det.

Hoppas av hela mitt hjärta att vi ser Filip Sandberg i Hv nästa säsong. Skulle gärna se han som en av kaptenerna.

3 gillningar

Undrar varför Filip med sitt enorma HV hjärta inte kom till HV 15 februari förra säsongen?

Kunde spelat två månader och sen varit kvar om HV gått upp eller lämnat för SHL om vi inte hade gått upp i SHL.

Kan ju inte varit en pengafråga dessa två månader i alla fall. Shinkaruk och Kelleher var nog ännu dyrare totalt sett.

Valde SAIK istället. Var ju ganska låga odds på att vi skulle gå upp.

2 gillningar

Ja jag vet inte. Kanske såg han sin chans att få utvecklas ytterligare i ett av Sveriges bästa hockeylag? Klandrar du honom?

Men inte de som är huvudpoängen här. Utan att folk ser honom som en spelare för en tredje/ fjärdekedja hos oss. O med det argumentet vill man inte ha tillbaka honom. Samtidigt lirar han i första kedjan i ett av Sveriges bästa hockeylag. Rimmar dåligt i min bok.

Han är bättre än så.

En teori jag har är att Sandberg inte upplevde HV som en stabil organisation och därför valde något där han personligen upplevde att han kunde utvecklas. Han har verkligen min fulla förståelse att han vid tidpunkten HV åkte ner satsade på sin egen utveckling. När HV kom tillbaka kan det fortfarande funnits en del saker som han upplevde som röda flaggor i föreningen.

Jag tror det är viktigt att komma ihåg att det inte bara är fans som kan tappa förtroende för en organisation man tycker om. Inte bara fans, utan även spelare. De om några ser ju och hör saker som aldrig når utanför omklädningsrummet. Som jag varit inne på i en annan tråd kan det finnas konstiga strukturer som ligger och pyr i flera år efteråt.

Så min förhoppning är att Sandberg hela tiden haft lite extra koll på om HV varit en stabil förening att återvända till och att det kommande säsongen kanske är den tidpunkten. Drömma kan man ju. Men det kan som sagt också vara så att klubben brände broar till vissa spelare för två år sedan.

Har man ett sånt enormt HV hjärta så vill man väl spela i HV, logiskt för mig.

Tycker det har blivit inflation i det snacket med att ha hjärta. Är pengar som styr i nästan alla fall och sen fans som trycker på att den och den måste vi ha tillbaka.

Är nog inte speciellt många där hjärtat styrt och man valt att spela i sin klubb trots lägre lön, tvärtom nästan så att man utnyttjat fansens tryck och fått upp lönen.

Min känsla är att om Filip hade velat spela i HV av hela sitt hjärta så hade han redan gjort det. Tror inte HV vägrat att ta in honom denna säsongen eller i februari förra.

Han har helt enkelt valt bort HV av skäl vi bara kan spekulera i och det enorma hjärtat lyckades inte väga över.

Jag tycker personligen inte att vi ska ta in honom i en toppkedja och i de lägre är det redan i princip lapp på luckan. Är inte självklart för mig att han ska in i en toppkedja men köper att vissa anser det.

Fördel att han är rightare visserligen och jag tar nog honom före Foppa men tror inte att vi har plats för någon av dem faktiskt om vi inte bryter kontrakt vilket tydligen inte ska ske.

1 gillning

Nu är du otroligt naiv.
Det du skriver, men kanske inte inser, det är att alla spelare som någonsin väljer bort HV inte har tillräckligt hjärta. Nämn några av våra giganter som kommer igenom det nålsögat?

Självklart vill inte en spelare gå till en förening med en verksam Johan Hult. Jag skulle överge HV71 direkt om Johan Hult återvände i någon form, eller Agne, eller någon annan av de som var anledningen till att HV åkte ner i HA.

Sen återigen… Svampen spelar i toppkedja i ett topplag i SHL. Du tycker det är fullt i de två bottenkedjorna i ett av de sämsta lagen i SHL, så han får inte plats …
:man_shrugging:

Tillägg: Här är @lejacques uppställning för nästa säsong:
X-X-Petersson
X-X-Sandberg
Lenc-Nättinen-Tedenby
Moelgaard-Tikka-Lindbäck
Stakkestad/Hansson

Jag säger inte att du skall försvara hans lagbygge, men de spelare du inte tycker svampen är bättre än är ungefär:
Lenc-Nättinen-Tedenby-Moelgaard-Lindbäck-Hansson

Hakar i Hult-diskussionen. Mycket är redan sagt. Men skulle nu Brynäs rekrytera honom har de inte gjort sin hemläxa (vilket iof inte är så konstigt. Brynäs har varit snäppet värre i dåliga beslut jämfört med HV de senaste åren).

  1. Johan Hult hade den absolut högsta spelarbudgeten med HV i allsvenskan. Han kunde likt ett managerspel värva det han ville från toppskiktet i serien.

Fråga: Kommer Brynäs ha den budgeten?
Svar: Gissningsvis Nej.

  1. Trots maxad spelarbudget var laget inte tillräckligt bra för ett säkert avancemang. Man värvar således in en helt ny kedja av spelare som egentligen är för bra för allsvenskan. Enligt uppgift ska Wilander och Lindbom varit väldigt delaktiga i detta.

Fråga: Har Brynäs för det första kapital för att kunna vässa truppen under säsong? Har Brynäs tillräckligt kompetenta människor runt Hult som kan göra det Wilander och Lindbom gjorde?
Svar: Gissningsvis Nej och Nej.

Att köra copy paste på HV utan ha minsta koll på bakomliggande faktorer till framgången känns extremt naivt och korkat. Sen är det ju bara att kolla på vad Hult lämnade efter sig. En massa dyra kontrakt på breddspelare som inte ens var toppklass i allsvenskan.

Tror Brynäs skjuter sig själva i foten om de rekryterar Hult.

2 gillningar

Alla skjuter sig i foten om man tar in Hult som SC, åtminstone i de två högsta ligorna. Om Hult skulle vilja återgå till SC-rollen, gör då det i de lägre ligorna, bygg på det som han “lärt” sig hittills och jobba ihop lite riktiga skills. Sen kanske det finns en karriär inom topp-hockeyn för honom också. Men vägen dit bör gå genom ordentlig arbetsträning på lämplig nivå. Alternativt ett liknade jobb i några av gärdsgårdsligorna ute i europa.

1 gillning

En stor nackdel med att ta in Hult nu är att han inte jobbat fulltid det senaste året med att scouta. Tvivlar på att han följt HA slaviskt under året ihop om att BIF ska åka ut. Kan inte se någon annan föreningen i SHL som skulle komma på den tanken att anställa honom.

1 gillning

Sandberg är en riktigt duktig hockeyspelare och spelar med framgång i en topplina i ett av seriens bästa lag. Men jag vet inte om han är exakt vad HV behöver just nu. Fullt fokus måste ligga på att hitta en toppback och sedan två toppcentrar. Sedan kan man titta på hur man kompleterar Brännström, AP och de två toppcentrarna. Jag hoppas man har en tydlig plan för vilka spelare som kan tänkas spela med varandra. Sandberg är för bra för en tredje lina i ett bottengäng som HV såklart.
Ser man t ex att man vill spela Brännström - center - AP, så kan man bygga en andra lina med Svampen i, men då måste man nog värva någon som är god för 40-50p jämte honom. Svampens absoluta styrkor ligger inte i poängproduktionen.

Svampen är en karaktärs-spelare, likt Sundh, likt Ledda, vars spelstil inte i första hand kräver jättemycket poäng för att vara nyttig. Det är en spelstil och en nytta som troligen har hög överlevnadsfaktor, säsong efter säsong. En kulturbärare som lag behöver, oavsett vem vi plockar in på 1C och 2C. Och på samma sätt som Sundh/Ledda: med en ordentlig offensiv uppsida, ibland, tidvis, samt en kontinuerligt stark defensiv sida. Alltid.

2 gillningar

Problemet blir ifall du spelar tre stycken Svampen typer i samma kedja. som ett exempel Shore, Svampen och Lenc. Självklart en nyttig kedja men för svag offensivt. HV kommer behöva mer än APs lina som kan producera nästa år. Annars blir man allt för beroende. Det kommer behövas någon som kan producera rejält också i en andra lina.

Som du säger är svampen en utmärkt komplementsspelare, men det behövs någon jämte honom som kan producera rejält för att man ska kunna ha honom i en topplina.

1 gillning

Lite förvånad över att du skriver som du gör och drar slutsatser hej vilt. Inte förväntat mig av dig faktiskt.

Du får gärna tycka att det är en självklarhet att ta tillbaka Sandberg, om han nu vill med det enorma hjärtat, och sätta honom i en toppkedja.

Du ska nog inte utgå ifrån att jag är otroligt naiv och att jag inte inser det jag skriver och själv dra slutsatser av vad det betyder.

Tur att du inte slutade supporta HV för att Agne och Hult var kvar, då hade vi inte haft en bra moderator på forumet.

Starkt att dra slutsatsen att jag inte tycker Sandberg är bättre än Tedenby…

Jag vill egentligen inte skriva något som kan tolkas som stöd för Hult. Så låt oss säga att det var Wilander som låg bakom…
Det jag ville säga är att jag hela den säsongen hade bilden klar för mig. En eller ett par ”håll käften” värvningar skulle in i sista fönstret.
Som att det var en klar strategi redan från början. Det jag inte räknat med var att det i så stor grad skulle komma förstärkningar från andra HA lag. Jag trodde man skulle ta från SHL AHL och vara ännu mera av ”håll käft” karaktär än det blev. Tittar man på årets HA slutspel är det nog flera lag som just nu ångrar att de inte hostade upp 10 millar extra för avslutningen på säsongen…
(Ok 10 är lite i överkant)
Skall Brynäs kopiera HV så är det ju något åt det hållet man bör planera för.

1 gillning

Känns som vissa behöver se detta målet igen… :wink:

2 gillningar

Lugn å fin nu. Jag menade inget illa. Som moderator får även jag ta i lite ibland :sweat_smile:

Men läs ditt inlägg. Sedan mitt igen. Försök se varifrån jag kommer. Så skall jag göra samma sak med ditt. Jag tror vi kanske pratar förbi varandra lite.

Jag tror absolut inte du är naiv som person. Dina inlägg här har aldrig gett mig den uppfattningen. Tvärt om. Men den utsagan tyckte jag var naiv. Jag kunde uttryckt det mindre laddat. Sorry.

Det är verkligen rundgång i resonemangen här på forumet. Nästan alla diskussioner handlar om sånt som ligger bakom oss, inte framför oss. Och samma träighet i diskussionerna, där poängen medvetet missas eller missförstås.

Ointressant i många avseenden, tycker jag.

4 gillningar