Jag håller helt med i dessa observationer. Jag har själv ställt exakt samma frågor. Och de har också diskuterats jättemycket. Så olika förklaringsmodeller finns på forumet. Du kan till exempel läsa denna tråd jag skrivit mycket i.
Som jag ser den rådande förklaringsmodellen på forumet är det att laget är uselt sammansatt. Och samma personer som satte ihop laget anställde också AB. Det betyder att AB inte heller är optimal utifrån spelarunderlaget utan har en stil som dessutom gör laget sämre. AB såväl som Rahm har haft samma coachstil som premierar Systemet med stort S. Ingen av de två har kunnat matchcoacha utan har konsekvent spelat de som följer systemet bäst - även om de råkar vara de “objektivt” sämsta spelarna i laget. Det leder till att spelare blir mer rädda att göra fel i stället för att bli peppade att spela intuitivt. När de får pucken försöker de lista ut vad systemet säger och finns inte rätt spelare där den ska vara enligt systemet, så skickar man i panik iväg pucken.
Och eftersom HV är ett felrekryterat köpelag så finns det heller ingen intern reglering inom laget.
Men allt landar i att AB är för rigid och oerfaren för att identifiera detta och anpassa sin coachingstil och ledningen ovanför har varit för dåliga att identifiera problemet och tidigare agera – antingen att fixa spelare som fungerar bra för AB:s systemspel eller byta coach till någon som kan anpassa sig efter spelarmaterialet.