Säsongen 23/24

Jag hoppas innerligt att jag har helt fel och att det blir precis tvärtom.

Jag får flashback till 2021 och uppehållet som var då vid landslagsuppehållet för SHG, nu Beijer, i februari.

Trots placering under nedersta strecket så pratades det knappt om det utan all fokus var på hur många lag HV skulle gå förbi i slutspurten. Jag tror att matchen innan uppehållet var en bra insats med seger dessutom. Farliga i slutspel osv. Bara tittar uppåt, enda som gäller är i princip slutspel mm.

Är tyvärr något liknande nu, dock med skillnaden att IKO är fullständigt under isen och dessutom långa skador på nyckelspelare. Jag tror verkligen att man inom laget och bland spillrorna som styr föreningen inte ens knappt drömmer om att det kan bli Play Out.

När man då får mardrömmar om Play Out så tror jag man är helt säker på att IKO i så fall blir en mumsbit.

Påminner mig en hel del om läget i februari 2021 och det känns olustigt tyvärr.

1 gillning

Det är dags att börja vinna bortamatcher nu! Gör vi inte det så kommer det inte att gå. Då blir det kval. Vi har FBK och Skellefteå ganska nära inpå nu. Vi måste kunna slå ett av topplagen, helst båda. Oerhört ovisst känns det, men spännande. Bara 12 matcher kvar, hoppas de grejar det! De som säger att det inte spelar ngn roll vilka vi möter har oerhört fel. Det är nästan alltid förlust mot dessa lag.

Just därför är läget mer prekärt och allvarligare än 20/21. För jag tänker som du, HV är inte förbereda på Play Out, det är inte ett alternativ. För det har aldrig varit det, och kommer heller inte bli så utifrån dem själva. Skulle Play Out bli ett faktum så kommer det bli svårt att förhålla sig till. Om vi backar tiden ett litet tag och HV faktiskt hade beräknat detta som en realistisk sak som kan inträffa så hade dem nog tagit klivet upp ovan strecket.

Vem Modo möter på torsdag?
Tuffa IKO, hemma….

1 gillning

Kvalet är nog oundvikligt. Men 29 mars kommer vi att få jubla när HV vinner sjunde och avgörande matchen mot IKO. Sedan kan äntligen Silly season börja. Det är ju den säsongen man har lite hopp. Den riktiga säsongen är ju tyvärr rätt hopplös.

3 gillningar

ja nu orkar man fan inte HOPPAS mera…avskyr att man hela tiden ska behöva lita till “hoppet”… :hot_face:

1 gillning

Borgström Shore AP
Lenc OFM OSL
Brännström Nättinen Önerud
Lindbäck Tikka Hansson
Foppa

Dessa kedjor vill jag se nästa match. Maxa istiden på dom tre första kedjorna och använd 4:e som avlastning. Teden får sitta på läktaren! Använd Foppa i andra pp!

Såg inte matchen igår men jag ger det 4 hemmamatcher sen får vi se hur det ser ut i tabellen. Vi borde ha tuggat in rejält då. Om inte så är det nog kört.

Det är alltså Luleå, S AIK, Timrå och Frölunda. Vilka tror du att vi tar poäng av? Närmre noll än tolv, är ett troligare utfall :confused:

Vi borde/måste ta många poäng. Annars hör vi hemma i kvalet. Laget spelar ju skit så rättvist vore det iaf det kan ingen säga nåt om.

2 gillningar

1p mot Luleå, 2p mot Skellefteå, 3p mot både Timrå och Frölunda. Sen kommer en mirakulös bortaseger mot Rögle och hemmaseger mot Modo.
Det är mitt optimisttips, avråder starkt från att satsa några pengar på det😅

5 gillningar

Går det att hitta nån slags mental förklaring som kan förklara den extrema skillnaden mellan hemma och borta spel?

Nu är det ju tillräckligt många matcher för att det är svårt att avfärda som slump.

Såklart att publiken i ryggen kan göra att man höjer sig. Men det kan också vara en extra press. När man förlorat nästan varenda match på bortaplan och absolut ingen tror att man ska vinna så kan man ju tro att man skulle kunna plocka fram fint och avslappnat spel men det verkar ju vara helt tvärtom?

Är vi för avslappnade och nonchalanta i spelet utan pressen från publiken eller vad är det frågan om?

1 gillning

Vi fick börja med 3 förluster borta.

Hade säsongen börjar med 3 brakförlusten hemma på rad så hade nog spöket kunna vara åt andra hållet med.

Blir ju spekulation och annat men ibland funderar jag på om vissa spelare super på bortaresorna. Skulle förklara varför de är zombies.
Jag tror inte att det är så men att man inte kan spela hockey på annan is än den som är hemma är skumt.

Jag är mer intresserad över att det kan va så ihållande, det har liksom inte funnits någon som helst tendens till att bryta ett negativt mönster.

Hittade den här bloggen från nån amerikansk coach expert:

Five Strategies for Winning Away from Home.

1. Out-prepare, in every detail and in every aspect, your competitors. Every player must have the confidence of knowing that their preparation (on and off field) is better in every detail than the player they will be “marking” or playing against;
  2. Make training more challenging and more demanding than the game you are preparing for. Ensure that every player adopts an attitude of making their Home training environment more challenging and more demanding than their Away playing environment. They will then be ready for whatever challenges the game throws at them;
  3. Strive for professionalism in preparation across all aspects of your organisation. Team management and staff need to work hard to ensure that the Away environment has the same level of professionalism as the Home environment in every detail;
  4. Treat Home and Away Games the same. Stop talking about Home and Away games – there are just Games: Games to be fought and won regardless of where and when they are played;
  5. Ignore the Home and Away hype promoted by the sport’s governing body. They have a vested interest in maintaining the Home and Away Myth which is rooted in the very survival of the sport (and the governing body itself).

Hur jobbar HV med punkt 1-3 t.ex?

3 gillningar

Rätta mig om jag har fel här: Visst har hemmalaget fördel genom att få byta sist? D v s hemmacoachen kan matcha sina femmor mot det motstånd han vill. Jag misstänker nämligen att HV är totalt sönderlästa och motståndarna på hemmaplan har skitenkelt att neutralisera laget. Eftersom HV har några riktigt dåliga spelare/kedjor så är det jättelätt att att låta sina bästa kedjor fokusera på de typ 1,5 kedjor som fungerar i HV.

Jag menar. Så skulle i alla fall jag gjort om jag coachade motståndarlaget.

6 gillningar

En kombination av att vi är lättlästa och man kan matcha bort oss samt att typ alla lag har ett mentalt överläge på oss på hemmaplan?

Samt en dos av icke optimalt upplägg av rutiner vid bortamatcher?

Att vi skulle kröka på bortamatcher låter lite väl out there som teori :sweat_smile: Får fixa alkolås på klubborna och se om det hjälper.

2 gillningar

Tycker 3:e formation känns fel just nu med Måns där.

Brännström - Nättinen - Foppa/Tedenby/Önerud

Önerud känns som ett självklart val här. Tedenby sabbar mer än hjälper. Foppa skulle jag kunna se här om han steppar upp och visar jävla driv.

Köper inte att Foppa “måste” spela i topp två. Man kan ha en målskytt i 3:e med.

2 gillningar

’Problemet’ är väl att tredje oftast matchas mot en offensiv kedja hos motståndarna.