Liiiite bättre än förra året vid denna tidpunkt?
Vi lär inte göra en sådan avslutning som förra säsongen. Ortio lär inte ha 95% resten av serien. Hoppet står till att MoDos kräftgång fortsätter.
Vi lär inte komma upp ens i 65 poäng så får hoppas att 60-62 räcker denna säsongen. Det är lågt med ett avhängt lag dessutom men jag tror att strax över 60 räcker.
Andre tittade dock bara uppåt så jag tror att laget fortfarande är övertygade om en slutspelsplats och kunna skrälla där.
Nästa vecka otroligt hemsk vecka med ZAIK Luleå och Växjö. Tyvärr lär de bli 0 poäng. Modo lite enklare med Örebro Timrå och Rögle. Kampen kan avgöras denna vecka om Modo fortsätter spela som mot ZAIK
Men…HVs kommande matcher är väl:
Färjestad, borta
Luleå, hemma
Skellefteå, hemma
Timrå, hemma
Frölunda, hemma
5 raka vinster så kan vi kanske slappna av sen ;)))
Det där är ju 4 säkra 3 poängare. Hemmastarka HV!
När man ser det svart på vitt är det oundvikligt att förstå att vi numera är ett bottenlag…
Visst hade fel på Växjö men ser inte hur vi tar poäng mot dessa motståndare hur de sätt ut innan uppehållet. O nej jag ser inte OIK matchen som vändningen. Vi var ändå nästan på totalt utspelade mot OIK i 15 minuter i första sist. Spelar vi så mot nån av kommande motståndare ligger vi under medv3-4 mål.
Nu när det är uppehåll roar jag mig med att grotta lite i statistiken för spelarna. Räknade fram mål och poäng per spelade 20 minuter, i PP respektive “equal strength” (EQ). Tog bort spelare som lirat under 20 minuter i respektive spelform per säsong.
Om man tittar på siffrorna för equal strength är AP ganska överlägsen jämfört med övriga spelare. Noterar också att Fredrik Forsberg är ganska ofarlig på isen i denna spelform.
Om man däremot tittar på PP-statistiken ser det lite annorlunda ut (här har jag med både årets säsong och 2022/2023 eftersom det inte rör sig om lika många spelare som spelar PP - förra säsongen är ju dock baserad på 52 matcher). I PP har AP inte riktigt fått det att stämma i år, utan har ett målsnitt som är jämförbart med Tedenby, Tyler Vesel (2022/2023) och Eric Martinsson(!). Han var inte heller särskilt framträdande i PP under förra säsongen.
Men däremot sticker Forsberg ut i PP-statistiken, där han har det fjärde bästa målsnittet i laget efter Lenc, Kaski och Shore. Bättre än OSL, Borgström och AP. Så visst, Foppa har stora brister i 5 mot 5, men när man ändå har honom i laget kanske man skulle testa att ge honom en lite mer nischad roll i PP. Kanske iofs svårt att sitta på bänken hela matchen och sen bara spela PP, men han kanske kunde göra något inhopp när vi har tekning i offensiv zon och sen skrinna iväg mot båset snabbt som attan om vi tappar pucken!
En annan intressant observation är att Kaski är målfarligare i PP i år än LaLeggia var under förra året.
Edit: Det hör egentligen inte hit, men när man tittar på namnen från förra årets PP vill man ju nästan gråta. Billins, Martinsson, Matson, Bödker…
Tycker jag med, men vissa är så statiska i sitt tänkande att det är fullständigt omöjligt att han ens skulle få prova ett eller två byten i PP.
Detta oavsett om det är matcher när ingen annan lyckats göra mål på evigheter.
Man vill hellre använda en av skiftnycklarna för att slå in spiken än att ta fram den specialanpassade hammaren med silverhandtag
Jag är så fruktansvärt nyfiken på vad problemet är där egentligen, och jag känner att det är sammanlänkat med varför vissa andra spelare som tex Patrik Carlsson, Brännström, Tedenby ect får EVIGT förtroende, medans i fallet med Foppa så räcker det med en kort svacka så sitter han på bänken sen. PC tex han fick EVIGT med speltid, han gjorde 1 mål den säsongen (typ sista matchen om jag inte minns fel) Foppa han får lite blött krut och direkt åker han på bänken, det är klart just PC är en mer komplett spelare så kanske ett dåligt exempel men tror ni fattar min tankegång här, Hv är så fruktansvärt dåliga på att använda rollspelare tycker jag, som jag sagt innan, hade vi haft Ryan Lasch i sin prime hos oss så hade han varit på bänken också för han kan inte brunka i sarghörnet lika bra som Brännström…Man vinner tydligen matcher med det tänket…NOT
Samtliga övriga kämpar röven av sig i iprincip varje byte, även om poängproduktionen lyser med sin frånvaro.
Kronvall och Oldéen pratar 10min om HV71. Har inte sätt det själv ännu utan får bli senare. Men vill ändå tipsa om det.
Hoppas jag postar i rätt tråd, annars får ni flytta det.
Riktigt seg silly innan fönstret. Inte ett enda rykte man kan hoppas på
Det visar ju på hur död marknaden är. Att ha en både spetsig och bred trupp när säsongen börjar kommer bli otroligt viktigt framöver tills kronan blir starkare.
Har tittat nu och det gav väl inte så mycket mer än att det är HV som gällde för stunden.
Slås ändå av att Kronvall är trött på HV, kom en suck direkt. Han kunde lika väl säga det rakt ut att laget är kasst och felbyggt men gömde sig mycket bakom Shore, det är frälsaren.
Och AD:s inspel ger jag inte mycket för. Karln kan ju inte erkänna att man rekryterat fel och byggt fel. Ständigt ska man sikta på topp 4a. Det är den uttalade målsättningen fast verkligen säger annat.
Kronvall har haft 100% rätt i alla sina analyser av och i all sin kritik mot HV ända sen han började som expert på Cmore.
Och naturligtvis har han rätt nu också.
Jag vidhåller att HV borde göra allt för att knyta till sig Kronvall, helst som ledare i någon form eller konsult.
Samtidigt vet jag att det aldrig kommer att hända eftersom HV varken vill bli synade eller förändra sig. Man gör ju allt rätt nu liksom.
Jag gillar också Kronvall även om det inte framgick. La bara märke till den direkta reaktionen så fort Björn nämnde HV.
Kronvall kan hockey, besitter mycket kunskap och är i mångt och mycket ärlig och rak i sina åsikter och kritik.
Instämmer med dig att det hade varit intressant att se han i HV. Är bara rädd att han inte skulle få arbeta ”fritt” men jag behöver ju inte oroa mig eftersom att det inte kommer ske
Då var det dags att göra säsongen tredje och sista avstämning.
Efter 40 omgångar (läget efter 25 omgångar inom parantes):
PP: 25,5 (22)
BP: 70,5 (65)
Placering: 13 (13)
Poäng upp till säker mark: 2 (1)
Poäng upp till åttondel: 8 (6)
Poäng upp till plats 6: 22 (12)
Ja. Tråkigt. Allt går egentligen åt fel håll sett till det där.