Johan Davidsson är ganska tydlig på presskonferensen efter matchen igår att det är kvalet man siktar in sig på för fullt.
Inför säsongen värvar HV och Malmö några för mig helt okända finländare.
När säsongen snart summeras har vår ett poängsnitt på 0.20 och deras 1.0 och 0.8.
Slump?
Det tror jag inte. HVs värvningar har skett mer eller mindre helt utan scouting. MIF kanske åtminstone kollade några matcher över nätet. Nubben kollade stats på EP.
Viss skillnad. Nubben värvar direkt från skitligan Liiga.
Kuokkanen har flera NHL-säsonger på sitt CV. Pajuniemi hämtades in från AHL.
Lustigt att den finne som lyckats bäst i HV är Borgström som inte heller han hämtades direkt från Liiga.
Inför säsongen visade jag på de stora skillnaderna mellan Liiga och SHL sett till hur spelare som värvats direkt från skitligan presterar i Liiga jämfört med SHL året efter.
Det är frickin fakta.
På samma sätt gjorde jag inför fjolårssäsongen en liknande jämförelse mellan hur HA-spelare generellt presterar i SHL. Också det rena siffror och fakta.
Att jag fick en massa mothugg här på forumet är en sak. Att folk var naiva och blåögda och trodde på våra finska värvningar är en sak. Men att Nubben efter 100 år som sportchef inte fattar att det är en sak att vara EHT-landslagsman i Liiga och en helt annan att försöka sig på en topproll i SHL. Det är f-n otroligt.
Tillägg. De här slutsatserna drog jag av att endast kolla Eliteprospects. Så inte ens det verkar Nubben göra när han scoutar. Då undrar man verkligen hur han värvar spelare. Går på 100 procent magkänsla och hörsägen?
Skulle vara intressant att veta deras respektive löner.
Så illa lär det iofs inte vara.
Jo. Tyvärr.
Det var det jag sade när de värvades, klar fördel för mif med deras finnar kontra tikka och borgström var mitt omdöme om värvningarna.
Byt lag på dessa fyra och vi hade varit en bra bit över strecket och malmö spelat kval.
Nubben måste ju vara agenternas dröm när han är i ett lag som har mycket pengar och mindre förnuft och som väljer honom som sportchef. Frölunda då och HV nu.
Kunna dumpa spelare hos honom till sjukt höga löner utan någon större analys mer än EP är ju drömmen.
Agenterna hoppas nog att han blir kvar länge i HV och i SHL men det är ju faktiskt omöjligt.
Stannar han länge så är inte HV i SHL, oavsett budget är känslan. Något annat lag lär väl inte ens tänka tanken att rekrytera honom.
Utan att raljera. Men Nubbens sportchefskarriär tog nu slut redan förra säsongen i samband att HV var mer eller mindre klara för kval. Om inte då så definitivt i oktober. Han kommer vågar jag påstå aldrig få ett sportchefsjobb igen på hög nivå. Det är bara HV som av någon outgrundlig anledning låtit Nubben fortsätta, fast hans karriär sedan länge är stendöd.
Jag skulle inte utesluta att HV förlänger med Nubben om vi hänger kvar. Då har han återigen, ihop med assisterande lagbyggaren Lindbom, räddat oss kvar i SHL. Så ser nog den ofrivillige och styrelsen på saken tyvärr.
Lindbom redan fått förlängt som belöning för sitt arbete och samma kan nog ske med Nubben.
Vi lär få höra ordet “kontinuitet” eka från HG hela våren. Inte så noga med kvalitén dock, bara det är kontinuitet.
Jag kan se HV se Lindbom som GM och Nubben som SC i en framtida organisation.
Tyvärr så lyckas de chocka oss gång på gång. Bara hoppas att det är slut med det men går inte att utesluta.
Om ryktet stämmer att det är den dyraste truppen någonsin så har han ju fått resurser att bygga laget med.
Sluta ge mig underlag för mardrömmar…
Då blir det uppror kan jag lova.
Är jag och sonen de enda blå/gula på plats på tisdag?
Hugo Pettersson och Herman Träff får chansen ikväll. Det tycker jag är kul.
Står även i JP att 6 forwards och 4 backar kan missa matchen. Vilka backar kan missa förutom Strålman och Nardella? Räknar dom in långtidsskadade?
Yep. Seppälä och Strandell är de andra två.
Jag åker dit och tar med alla tre ungarna… bra match för den yngsta att se första matchen… om hon inte orkar så gör det inte fullt lika mycket för mig…
Sitter på familjeläktaren, givet med Hv tröjor…
Gott, sitter på sektionen bredvid med min son. Naturligtvis HV-tröjor på!
hjältar