Säsongen 24/25

De senaste säsonger har man insett vikten av en bra start. Att inleda säsongen med tre av fyra matcher på bortaplan mot troliga topplag (minus klubben som stavar med c) är ingen drömstart direkt.

2 gillningar

Tuff start ja. De första 4 matcherna hade gett oss 0 av 12 p under senate årens tränarkonstellationer. Hoppas den nuvarande kan få ut mer. Vore dödsdömt att ha en akterseglad grupp redan så tidigt.

1 gillning

Lack man blir. Nu har vi ju varit sämre än nästan alla andra men ändå. Varför kan vi aldrig få en lite ”enklare” start på pappret med åtminstone hälften hemma första fyra. Mardröm.

1 gillning

Men…senaste säsongen började vi ju med tre hemmamatcher! Vad hjälpte det? Fyra poäng blev det.

Kan någon förstå hur MODO spelade så bra förra säsongen? För mig är det ett under att nästan alla deras spelare presterade lika bra i SHL som i hockeyallsvenskan. Byggde HV om för mycket året då de gick upp. Skulle HV behållt fler spelare istället för att köpt in och byggt om hela laget? Fattar inte hur det kunde gå så bra för MODO då de knappt köpte in så många spelare till sin första säsong i SHL. Vad tänker ni?

1 gillning

Deras spelare presterade inte alls i nivå med vad de gjorde i allsvenskan.

Jag tror att det var så enkelt som att Modo hade flytet att spela i samma serie som HV och Oskarshamn. Två otroligt spretiga lagbyggen med galen, alternativt urusel spelidé. Modo hade flax. Förhoppningsvis får de inte två räddningsplankor kommande säsong.

2 gillningar

Måste ha någonting att göra med HC Karlin att göra. De har dock fina nyförvärv på forwardsidan: Jasek, True, Carlsson och Olofsson.

De hade spelat tillsammans länge och har en tydlig klar spelidé som laget följer. Förenigen har rätt personer på rätt plats. De har bra lag offensivt men backarna är ett rejält frågetecken.

2 gillningar

True var ju klappkass i VM i mina ögon

Luktar flopp om honom men Karlin är en jäkel på få mkt ut från spelarna.

Vilket betyder:
Hade han spelat i HV hade det varit Stoa-nivå
Nu när han spelar för vilket annat SHL som helst så är det Karlqvist klass

1 gillning

Vilka tror ni de har som topp 5?

Tippar på AP, Borgström, Kero, Lenc och Luoto. Kaski bubblare.

1 gillning

Med tanke på nuvarande situation känns ju inte AP som ett säkert kort direkt.

1 gillning

Trots ett par riktigt bra spelare utanför laget i dag skulle vi inom en snar framtid i vart fall behöva ytterligare en spetsspelare. Känner mig inte riktigt bekväm med endast André och Henrik. Luoto och Kero vet vi ju inte riktigt var vi har ännu. Som det är nu känns det att det hänger för mycket på att de två förstnämnda presterar i varje match och gissar att det inte är hållbart i längden. Vet inte vad som finns tillgängligt men har ju en sportchef som ju borde ha koll. Backsidan är jag beredd att låta vara som den är så länge. Inledningen får visa om vi behöver fylla på med spets där. Målvakterna är ytterligare ett frågetecken inför premiären men i bästa fall gynnas de av ett strukturerat försvarsspel. Känns som att mycket av framtiden hänger på denna säsongen.

4 gillningar

Ja precis. Det är superviktigt att grundspelet fungerar. Släpper man in färre mål så är det lättare att vinna matchen.

Men sen behövs det trots allt det där lilla extra frammåt. Finns ju en anledning att klubbar är beredda att betala över 300k i månaden för vissa lirare.

Lite snålt med sånna spelare i HV som har näsa för målet. Just därför värvningen av Luoto är så bra. Skulle gärna se fler i den rollen.

1 gillning

Det börjar närma sig, försäsongen är pågående med några matchers facit spelmässigt, dock återstår det två matcher innan seriestart. Med det sagt.

HV inleder med en på pappret mycket tuff start.

Lökars B
ZAIK H
FHC B
Cluben B

Vad är era tankar kring matcherna? Lyckas HV tar några poäng under första veckan?

Hänger på målvakter och PP om vi tar några poäng.

Jag hoppas att vi inte blir så mosade att förtroendet för AB försvinner.

4 poäng vore godkänt i min bok.

Jag är nöjd om vi tar mer än en poäng. Sämsta tänkbara lag att möta inledningsvis.