Säsongen 24/25

Det enda vi kan hoppas på att de också inte är helt samspelta så här på försäsongen. Men VLH och ZAIK spelar ju CHL så de har ändå matchat lite bättre.

Förväntar mig inget av dessa matcher men tar alla poäng vi kan få. Gärna en vinst :slight_smile:

Jag tror vi slår Växjö men får stryk av de andra.

Visst finns det fördelar med, på pappret, enkla matcher i början av serien. Samtidigt, är det någon gång vi ska ha en chans mot lag som Växjö, Skellefteå och Frölunda så är det väl i början av säsongen/innan lagen är uppe i nivå. Lite likt man vill möta topplag/nationer direkt i gruppspel då man ofta har större chans att skrälla i premiärmatcher kontra djupare in i en turnering när lagen är mer stabila. Känner väl något liknande gällande vår start i SHL.

Skulle vi även lyckas vinna första matchen mot Växjö så tror jag man kan få en rejäl boost framåt. Förlorar man mot Växjö så är det någonstans inte hela världen då Växjö inte är ett lag som kommer tillhöra samma del av tabellen som oss. Det hade varit värre att börja hemma mot Malmö och förlorat. En match som vi behöver vinna på ett annat sätt. Så nja känns ändå helt okej. Fyra raka förluster skulle såklart svida men jag tar hellre Växjö och Skellefteå i omgång ett och två än i omgång 40.

5 gillningar

Är med dig, köper ditt resonemang. Det är väl den fördelen jag kan se inför den veckan. Jag är glad om HV lyckas samla ihop 4 poäng. Det är skralt och risken är att det är sämst av alla lag. Tyvärr. Men där är vi inte än.

Känner att hemmamatchen mot ZAIK borde vara en vinst iallafall. HV brukar va starka mot de hemma

1 gillning

Slår vi bara LHC så börjar säsongen i dur… nån poäng i övriga matcher och okej spel så tar vi det därifrån.

Jag är lite delad i din tankegång. Jag håller givetvis med. Men man kan vända på det.
Jag hade hellre sett tex Brynäs, Malmö, Örebro och något mer dom första fyra. Det är lag som Hv gärna ska ha bakom sig. Och med ditt resonemang så borde Hv kunna plocka mer poäng även där.
Tänk om Hv kammar hem en pinne på dom första fyra, eller noll. Och sen spela mot dessa lagen? Vem har fördel då?

Har inte kollat statistiken men kändes som att HV ofta presterade bättre mot de “bättre” lagen förra säsongen. Var det en match mot malmö eller modo så var det ju en garanterad L. Däremot vann vi väl en del mot typ frölunda etc.

Utmärkt läge för HV att överaska alla och slå de förväntade topplagen på fingrarna innan de kommit igång.

2 gillningar

Ärligt talat, så har Hv ALLTID varit, även när vi var ett storlag så torskade vi alltid emot MORA osv…Är en attitydsfråga tror jag, att dom bara “tar i” emot “bra lag”

Tror det har lite med spelstilen att göra också. Vår dumpa och checka hockey har inte fungerat så bra mot lag som prioriterar defensiven. De har lätt kunnat stänga ner vårt ostrukturerade anfallspel.

Mot lag som sätter mer press i vår zon så kan den typen av hockey vara mer effektiv. Blir lite mer fram och tillbaks och då är det större chans att slumpen är med oss.

2 gillningar

Vilket jäkla pirr man har nu inför lördag. Tur försäsongen inte betyder nånting :melting_face: Sen förstår jag inte varför dom inte har ett nytt HV som har ett hett derby som huvudmatch…

Alltså det är 5 dagar kvar. Har ni några tips på vad man kan göra dessa dagar? Några filmer man kan titta på? Några klipp? Behöver allt

1 gillning

Njut av lugnet, andas och samla energi. För på lördag går vi in i bubblan. Hur det kommer att te sig, det står skrivet i stjärnorna.

2 gillningar

Jag slipar sågen så den är redo när säsongen börjar.

4 gillningar

Just nu på slutspelsplats och top 6 pga begynnelsebokstav :smile:

1 gillning

Fasen att man inte satsat på en stabil förstemålis och en gedigen center. DÅ hade jag känt mig trygg. Nu leker vi med elden.

Imorgon drar det ta mig tusan igång. Trodde aldrig dagen skulle komma.

Frågan är om HV kommer suga brutalt hårt i år igen? Om de gör det kommer man väl sitta där och hitta på massa ursäkter som vanligt. “Många nya spelare”,“nytt spelsätt”, “svår matchning”, “det vänder snart”, “farliga i slutspel”, bla bla bla.

Men nån form av underhållning blir det väl oavsett.

HV behöver mer än 10 poäng på 14 matcher. Så såg det ut förra säsongen.

1 gillning

Nu är man ruskigt nervös, jag hoppas att man har tålamod med Abbot och Blomman nu, vi kan inte byta och byta och byta hela tiden så att de nya får ärva gammal skit. Jag tror dock att vår start kommer vara sådär, bättre än förra året men fortfarande så kommer den inte vara super, Abbot kommer inse någonstans runt nov/dec att laget saknar en ordentlig toppcenter eftersom tyvärr Kero var som bäst en tredje center, där värvar han en riktigt bra center och BOOM vi landar på 8e plats tillslut

1 gillning

Jag tror att abbot är väl medveten om bristen på en topp center i laget!

1 gillning