Säsongen 24/25

Tänker titta lite på statistik de senaste säsongerna. Vi börjar med poäng efter 5/10 matcher i SHL:

   5GP, 10GP och 15GP

20/21: 3P 10P 17P
22/23: 5P 9P 12P
23/24: 4P 10P 14P

Målet denna säsongen borde typ vara:

6P 13P 20P

2 gillningar

Jäkligt konsekvent 1p per match där senaste åren. Statistiken ljuger inte. På den nivån vi varit utom våren 2023 då allt stämde ett dussin matcher.

1 poäng håller ju som bekant inte. Den måste friseras rejält i år. Gäller att gå ut hårt från början så tippar därför 2 p i morgon. Dichow agerar vägg :muscle:

Vi har ju ändå en bra början på säsongen gällande spelschemat.
Både Lakers och Norrlands AIK saknar ju många spelare och även nyckelspelare som jag har förstått det.

Vi är ju ordinarie i stort sett. Seppelä är ju mer en bonus när han kommer och backsidan är vårt minsta problem.

Så det är ju ett perfekt läge att knipa lite oväntade poäng direkt i de första omgångarna. Mycket bra att få dessa två matcher direkt i början när motståndarna är skadeskjutna.

Hade enligt mig varit värre att få möta Malmö och Örebro direkt i början och med den pressen som det inneburit att vinna dessa matcher.

1 gillning

BLÅS AV

1 gillning

Ser väldigt mycket bättre ut tycker jag. Man kom igång i 3:e mer det var en roliga period att titta på. PP ser bra ut. Man var nära 3-3 och 4-4.

Kronwall förklara i studion att det kommer va en krokig väg för HV. AB förklara samma sak i intervjun. Nu ger vi laget en chans :+1:

1 gillning

Kollade FBK mot RBK wow vilken match, det är sån spets och klass i dem lagen att det är löjligt! Riktigt underhållande hockey och kanske så är hav där i framtiden

1 gillning

Tyvärr 0 poäng på 4 matcher. Jag hade nog inte tippat något annat egentligen när man såg spelprogrammet. Lägg där till lite skador och sjukdomar på det. Nästa match mot hemma mot Modo blir viktig.

Kan förstå att man ville gå lite lugnare fram i somras men nu får vi lida för att vi inte bröt ett antal kontakt. Det hjälper liksom inte att man springer fortare eller hoppare högre, när man står på isen är det Hockey IQ som räknas och är den för låg så är den.

1 gillning

Precis så. Vi får lida av att vi behöll Nubben alldeles för länge och att vi när han försvann inte omedelbart försökte reparera den skada han gjort.

1 gillning

alla som skriver kent eller nubben med stor bokstav blir bannade. den mannen är inte värd en stor bokstav. jag är så arg just nu att jag vill elda upp huset. mitt hus, kanske man skall vara noga med att påpeka

9 gillningar

lindbom, hult och andreas davidsson?

Stor eller liten bokstav?

@lejacques och @Diabolics kommer ni till Örebro på torsdag? Jag bjuder på öl! @jordfelsbrytare kör, i vanlig ordning?

Oj. Svår fråga. Känns som man borde, för lagets skull. Låt mig tänka lite…

1 gillning

små. definitivt små.

4 matcher spelade,noll poäng. Folk säger, Det är inte dessa matcher HV ska vinna, HV kämpar, HV sliter, det är otur det studsar inte vår väg. Men dessa poäng är lika viktiga som de i november eller januari, alla vet hur viktigt det är med en bra start, precis det HV inte fått.
Sen kan man skylla på skador, att laget inte spelat ihop sig osv. Men sanningen är ju att laget är för dåligt, även med alla friska. Vi har en backsida som är bra men framåt har vi ju ett plockepinn av spelare som många lag aldrig skulle drömma om att plocka in.
Nästa vecka är en ödesvecka, förlorar vi mot MoDo så kommer vi torska mot Örebro av bara farten, sen lär denna säsong vara körd, på riktigt.

1 gillning

Heder åt folket på detta forum, för jag har inte sett att någon skyller inledningen på skador eller avsaknad av “ihopspelning”. Det gör mig lite glad. Folk är rationella och har fötterna stadigt i sanden på vätterstranden

1 gillning

Jag siktar på lördag 25 januari :smiley: Matchstart 15.15. Peeerfekt! Blir vi fler funderar jag på att boka hotell över natten så man kan ta en segeröl efter match.

5 gillningar

Jaha. Låtom oss sätta ner vår förväntan, just nu, baserat på säsongens inledning. Var hamnar vi, tror ni?

  • Topp 6
  • Play in
  • Ingemansland
  • Kval
0 röster

Jag väntar lite till med att rösta. Min tolkning av situationen är den att AB har gjort ett bra jobb med att sätta lite struktur i defensiven.
Sedan har vi inte tillräckligt med skils för att fixa tillräckligt framåt. Men vi har nu en sportchef jag tror kan vaska fram några vassare pjäser i slutet på camperna.
Hur många/ hur vassa avgör. Två riktigt bra kan t.o.m. ta oss till play in.
En eller två på plats 5-8 i hierarkin tror jag inte räddar oss undan kval.
En osund tanke kunde vara att redan nu planera för tre supervärvningar i Februari. Inte för att undvika kval utan för att vinna det…

Omröstningen handlar jö om “just nu” :slightly_smiling_face:‍↔

2 gillningar