Säsongen 24/25

För att ändå ge lite hopp så griper jag ett hamnstrå.

Förra säsongen var det offensiva spelet till och från riktigt bra. Matcherna förlorades inte pga dålig offensiv utan på grund av bottenlösa hål i defensiven. Laget släppte till 10-20 frilägen i slottet och kontringar i varje match. Detta även när lag låg i ledning och borde spela tight och säkert — men spelsystemet var ständig attack som om HV vore ett topplag med genomgående hög hockey-IQ som SAIK. HV körde alltid tokrus mot allt som rörde sig utan tillräcklig fart eller spelförståelse.

Nu är defensiven fixad. Laget står uppställt och släpper till väldigt lite. Men det har skett på bekostnad av offensiven. Spelarna har numera inte alltid “attack”, utan ska växla från “kontrollerat uppställt” i defensiven till fart i offensiven. I Linköpingsmatchen så blev det lite mer att att checka fast motståndarna med snabb forechecking och med det kom några tillfällen med surrande i anfallszon.

Återstår att få till övergången från kontrollerat uppställt i försvarszon till offensivt med fart. Den övergången fungerar inte. Man ser hur backarna ofta får ta hem pucken för forwards inte dragit iväg eller dragit iväg för tidigt så att det inte finns bra passningsalternativ — och så tappar hela anfallet fart. Alternativt slår backarna en chanspass på en forward som direkt blir uppäten eller som i bästa fall dumpar pucken för att inte få kontring emot sig. Det blir inget konstruktivt anfallsspel av detta — bara ständig skademinimering för att undvika spelvändningar.

Givet det offensiva spelet i fjol så har jag lite förhoppning om att det finns en offensiv att plocka fram bara AB&co hittar nycklarna.

3 gillningar

Jag vill se supervärvningar nu med kontrakt över nästa säsong som Day. Då vet vi att de är lojala i kvalet och inte som lex Shore.

2 gillningar

Jämförelse totalpoäng efter 4 omgångar just nu.

hah då tycker jag INTE du ska ta en titt på Hv fans på Facebook, herregud alltså.

Men jag säger det samma, heder till er nyktra människor

Jag tror fortfarande vi undviker kval, mest för att jag litar på Abbot, tror han kommer smälla in några tunga forwards snart faktiskt och efter det tror jag vi kommer lyfta, backsidan är bra nog för att kunna nå slutspel, Hugo har varit bra, ett par tunga forwards och då tror jag helheten kan falla på plats…MEN varför ska det alltid vara såhär i Hv dock ? antingen är fw sidan skit bra men backarna riktigt veka, eller tvärt om, VARJE år är det så…

1 gillning

Det blir ju väldigt missvisande att jämföra med tidigare säsonger då det mest hänger på vilka man möter i de tidiga matcherna.
Efter 15 matcher kan man kanske börja jämföra med tidigare säsonger…

Tror ändå vi kommer att lyckas med att undvika kval. Två nya spetsforwards kommer att göra skillnad helt klart.

Sen tror jag att vi måste göra oss av med Johan Davidsson asap. Han håller inte i den rollen och där håller jag med nubben som hellre ville ha in någon annan.

Tror det är viktigt att man visar att nu är det meriter som gäller i HV när man får ett jobb och att nepotismen är borta.

Skulle nog innebära en hel del extrapoäng med en offensiv ass som bidrar på riktigt och som är kompetent för jobbet.

Krävs action hur som helst och inte bara sitta och hoppas på fem raka segrar. Känns som om Abbott kommer att agera faktiskt.

Vem eller vilka skulle dessa spetsforwards vara? Dom växer ju inte upp ur jorden över en natt.

Borde finnas något efter camperna på andra sidan

Finns ju alltid spelare, ibland fler ibland färre. Fråga mig vilka det är känns inte helt seriöst.

Day dök ju upp från ingenstans trots att vi tyckte backsidan var OK och att många tyckte att både Fransson och Sjöholm ska spela på sex backar.

Kossila har varit ledig, ryktas om vissa som blir över i Schweiz, camperna i NHL snart klara och då blir en del lediga osv. Trader också en möjlighet.

Så är ganska säker på att vi får in två nya forwards. Är vad jag hört att det jobbas på i alla fall. Sen får vi se om Abbott lyckas pricka rätt.

Så Abbott verkar inte tro att tålamod är lösningen vilket är mycket bra och enligt mig helt rätt. Sitta och hoppas på att det ska vända är inte rätt väg enligt mig.

2 gillningar

Håller helt med. Jag erbjöd utsnittet mest för kuriosa. Tittar man på de tre senaste säsongerna HV varit i SHL är det till och med ännu senare det avgörs: omgång 39 är särskilt intressant.

Idag kommer första vinsten! Vilken bra dag!

8 gillningar

börjat tidigt märker jag :beer:

4 gillningar

Kan nog i bli nån ölbärs ikväll för att fira 5-1 segern :beers:

1 gillning

Blir nog mer än så. Luktar islossning. 7,8-1?

Skönt att ni orkar resetta så

TRÄFF med de kommande två matcherna

1 gillning

Kul för honom. Hoppas han kan peta Stakke och det inte blir bänken.

Bra att plocka hem Träff, undrar om det beror på att Luoto har en bit kvar, eller om man väljer att bänka andra spelare som inte presterar…

Låna ut stakke istället snälla