Säsongen 24/25

Så bra lag som vi har denna säsongen har vi definitivt inte haft tidigare säsonger som jämförelsen gäller.

Dessutom har vi mer poäng än vi förtjänat.

Tror tyvärr att denna säsongen är den sämsta faktiskt sett till förutsättningarna.

1 gillning

Håller med dig. Min poäng var inte att ta över någon kanadensisk coach + att SHL är en tuff, disciplinerad liga. Min poäng var att det borde finnas en rad universella hockeyknep att få igång ett lag och vända matchbilder.

Vad gör ett OHL-lag när det går trögt? Går ner på tre kedjor och kör en första femma med fyra forwards? Ställer upp fyra spelare på blå och låter en pigg yngling åka och störa framför? Tacklar andra lagets kapten minst tre gånger varje byte han är inne? Ta en 10-minutersperiod när man alltid skjuter mot motståndarlagets mål så fort man kommer in i offensiv zon oavsett bra eller dåligt läge bara för att se om någon puck kan råka trilla in.

Eller är jag helt naiv och okunnig. Jag har mest spelat innebandy…

1 gillning

Men alltså…

Vi har ju inte så jävla bra lag som du påstår.
På pappret låter det ju bra. Men är ju allt annat än bra. Tyvärr.

Klart bättre än de åren jämförelsen gäller.

Vi har en bra trupp men inget spel.

Vi torskar skotten i varje match.

Varför är det inte så bra? Råvarorna är bra men kocken lyckas inte ändå.

Byta råvaror eller kock? Köpa in ännu mer fina råvaror som egentligen inte behövs och som det redan finns tillräckligt av?

Restaurangen bredvid lagar bättre mat trots sämre råvaror, varför?

3 gillningar

Brukar smaka bättre om man kryddar lite till.:wink:

Ju fler kockar desto bättre soppa

Det är ALLTID köksmästarens fel när köket inte fungerar optimalt.
Alltid.

2 gillningar

True dat!

HV har skjutit knappt 200 skott på mål färre än SAIK i år. Visst, två matcher färre spelade, men ändå. TVÅ HUNDRA skott!

Elva av seriens 14 lag har skjutit 100 eller mer skott (nästan, 87 och uppåt…) fler än HV.

Den där skottrampen det pratades så varmt om för ett gäng år sen, är den död och begraven? :joy:

4 gillningar

Jag tror faktiskt det finns hopp. Och då siktar jag på att undvika kval. (Inget snack om slutspel)
In med en erfaren röst som support till AB.
På kort sikt hade det ev varit bättre att bryta men om vi inte kickar utan supportar och tar oss igenom så tror jag starkt på blomman framöver.
Dessutom bort med Tikka.
Spela Borgy som C eller gå ner på tre eller plocka upp ytterligare en junis om det finns tills vi hittat rätt man.
Sedan begriper jag mig inte på Day. Säger inte mer än så.
Och låt därefter bästa spelarna spela mest!
Görs det här tror jag vi har alla chanser i världen att höja poängsnittet rejält.

3 gillningar

Är inte det här med skott på mål lite pasé?
Var de tas ifrån är oerhört mycket viktigare än antalet.

Eller är det just den som visar sig? Svårt att få upp antal skott genom att stå och skjuta på en skottramp eller öva på att komma in i zon ordentligt med den. Utan den hjälper när man väl kommer till läge och ska avfyra, alltså skottprocenten vilket vi ligger 2a i ligan i. Så tillfällighet eller inte så har vi en hög skottprocent och haft hela säsongen (förutom kanske första 5 omgångarna) sen om det beror på rampen eller inte låter ja vara osakt

Connor Bedard kanske tog med sig den hem… :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

“Dagen efter kvällen före” är en underbar monolog av Roffe Bengtsson från förr i tiden.
Och så här dagen efter…
Hittade en intervju med en Modospelare efter deras seger mot Frölunda;
“– Förhoppningsvis att vi får lite självförtroende. Det är det enda vi behöver just nu. Och det går liksom inte att fejka utan det får man av bra prestationer.”

“…det går liksom inte att fejka…”

Det är ett moget och vågat uttalande från en grupp som jobbat i motvind.

Vill visa detta för att skapa (eller åtminstone försöka skapa) lite mer förståelse för hur komplext det kan vara att inte prestera enligt krav och uppsatta mål.

Det sägs att drakar lyfter i motvind. Må vara sant men jag tror att det HV behöver mer än motvind för att lyfta är nog mer MEDVIND, vind i seglen som man oxå säger

Lite framgång, lite medstuds, bara liiiiite medstuds.
För självförtroendets skull.

2 gillningar

När man försöker lite mer nyanserat se vad problemet är:

Helt klart har vi svårt komma med fart genom mittzon och hamnar istället som säsonger tidigare med dump and chase.

Är problemet första passet från back eller är det hur forward/center rör sig från egen zon via mittzon?

Trycket i anfallszon får vi i alla fall inte till med denna dump and chase och det är enkelt att vända mot oss.

Är det centrar som är för svaga? Är det pass från backar som är för svaga? Eller är det helt enkelt spelet som Blomman tagit fram?

Morningen HaVet.

Om det nu skulle vara spelsystemet som är problemet, jag säger inte att det inte kan vara det, så måste man väl ändå kunna sätta passen med med mer precision än vad fallet är i de flesta fall!

Du kan vara lugn, vi skjuter färst skott från skottsektorn också. :slight_smile:

Ett förtydligande;
För om inte passet sitter så spelar det ju ingen roll vilket spelsystem man har eller?

Visst, det är fortfarande för många dumpar. Men igår tyckte jag att jag såg flera tillfällen där man faktiskt valde att backa av, ta hem pucken och börja om. Tillfällen där vi tidigare i långt högre grad valde något slag alibidump

1 gillning

Skulle säga att även här är det en mix av allt det du tar upp. Backar som är för dåliga med puck, spelare i osynk och med dåligt självförtroende, inga ledande spelare som tar tag i det, Blomman som inte lyckas anpassa efter grupp utan kör på sin filosofi, massa märkliga beslut, underpresterande spelare etc, etc… och som Steve var inne på så blir de lätta sakerna mycket svårare om man inte har självförtroendet. Vi behöver ”medstudsar” och något att jobba vidare på.