Lag som krigar om sin existens kommer ju per automatik kriga lite hårdare och därför ta några enstaka poäng mer. Detta är om man jämför med lagen i ingenmansland men det landet finns ju knappt i år då det är så jädrans jämt i tabellen. Sen har vi 2-4 andra lag som kommer kriga minst lika mycket, kommer nog bli snuskigt jämnt in i sista omgången där målskillnad avgör. Ska detta gå måste laget hitta en streak igen.
Brukar ju tycka det är kul med uträkningar så här i slutskedet av säsongen.
Men nu har jag gett upp. Har förlikat mig med tanken på att HV gjort ett gästspel i högsta serien och nästa år är vi tillbaka där vi hör hemma. I allsvenskan.
Jag menar. Vi brukar ju säga att lag som dansar kring strecket till sist åker dit. Turen tar slut. Och ser man till HV:s två senaste säsonger så har vi ju haft maxflyt.
Första året gör vi en upphämtning som egentligen inte borde ha varit möjlig. Vi snuvar Brynäs på ingenmansland. Brynäs åker ur. Det kanske borde ha varit vi?
Andra året slutar vi näst sist med 12 poäng upp till strecket. Som tur är finns det en räddningsplanka i Oskarshamn. Vi lyckas med nöd och näppe vinna över dem med 4-3 i matcher. Ett annat motstånd och det kanske borde ha varit vi som åkte ur?
Utan några räddningsplankor, utan några makalösa formtoppar så följer vi trenden nedåt. Skulle därför inte förvåna mig ett dugg om vi är på plats 14 för att stanna och att vi torskar ett kval.
Det är känslan. HV har misshandlat sig själva dit vi är idag. Vi åker ur.
Jag lyssnade på podden med vår GM Björn Liljander, han som lyckades med att förlänga vår demontränares kontrakt.
HV pratar bara om slutspelet och planerar för att bli farliga där. HA finns ingen som helst planering för och någon plan B existerar inte. Kommer inte behövas.
Jag väljer att lita på Björn och funderar på vilka vi får i slutspelet. Lär ju bli FBK eller Brynäs i kvarten om vi missar topp sex. Hoppas på Brynäs där, tror vi kan slå ut dem.
Vad skulle vitsen vara att planera för HA redan nu? Och hur går man tillväga? Att börja bygga laget går inte, kontrakten måste brytas först. Visst kan man höra sig för osv.
Att planera inför ett eventuellt kval är dock rimligt.
Konstigt nog så kan jag på något sätt se i fram emot matchen ikväll. Och den enda anledningen är, kan HV komma tillbaka? Kan man steppa och och visa att man faktiskt vill något i det här. Känslan är dock att det lutar åt en beskrivelse.
Alternativt, man vinner idag, och slänger bort chansen på lördag. För inte ska HV ta vara på detta heller.
Övriga åren när man legat pyrt till har man alltid haft två olika planeringar. Rimligt att ha kan jag tycka. Inte fel med lite ödmjukhet ibland. Så man man inte står helt handfallen om det som inte kan hända händer. Kansli, organisation, kontrakt och liknande.
Jag tror att de är så säkra på att det inte kan sluta med HA så de har ingen planering alls för det. Tänker väl att det inte kan hända med detta laget och med AB vid rodret.
Lite väl kaxigt kanske att vara så säker på att inte kunna hamna i HA men de har väl koll får vi hoppas? Coachsidan är ju klar oavsett serietillhörighet.
Möjligt och kan väl jag också tycka att man borde men verkar inte så. Kaxig approach helt klart.
Tidigare säsonger har man öppet sagt att man har två olika planeringar, såg väl då att det fanns risk att trilla ner dessa säsonger.
Nu är man lite mer positiv och ser väl inte den risken, att det inte kan ske antar jag. Så behövs väl ingen planering för något som ändå inte kommer att ske.
Spelar man så som de har gjort får man inte många poäng, då blir det som det blir. Till sist är det upp till laget hur de ska prestera och gör de inte bättre än så här så… tja.
Ikväll kommer jag nog titta på Luleå så slipper jag ångest. Vissa kanske pikar en för att man har ett andralag, men den här säsongen skulle jag nog säga att det är bra att jag har det, för då blir det mindre besvikelser. Hela HV71’s säsong känns som en stor besvikelse, kan tänka mig att det är många som ser det så (bland fansen i stort).
Det bottnar i mångt och mycket övertid och inte enkom nuvarande säsong. Det tar liksom aldrig stopp. Ändå står man där med ett visst hopp för att kärleken till föreningen är stor. Man vägrar ge upp. Med förhoppning om att någon dag är det våran tur att känna glädje igen.
Vi kan väl i alla fall konstatera följande. HV:s naiva dröm om slutspel kan vi nog glömma. Det svänger snabbt i trepoängssystemet är en sanning som till viss del inte stämmer. Som jag många gånger påtalat tar man över tid i regel in en poäng per omgång på lagen ovan i tabellen. Av den enkla anledning att det dessvärre inte bara är HV som tilldelas poäng i en matchomgång.
Så med sex poäng upp till play in skulle HV i bästa fall kunna nå topp 10 vid omgång 44. Men med tanke på att man har flera lag ovanför så lär det dröja längre än så.
Jag skulle säga att det kommer krävas närmare 2 poäng per match av HV om play in ska slå in. Troligt, med tanke på hur det sett ut den senaste tiden? Näe.
HV kommer få foka på att fixa SHL-kontraktet. Och jag vettetusan hur det ska gå till.
Ärligt talat. Ska det fortsätta på detta vis år efter år väljer jag hellre att starta om och bygga långsiktigt i HA med risk att det tar några år. Men njae, just med tanke på risken att det för många år, tror jag jag ändrar mig. Jag ger det hellre några år till på ruinens brant först.
Då kan jag tycka att det är bra att vara lite kaxig än att förhandla kontrakt ‘om vi hamnar i HA’ med spelare.
Fokusera på ‘i detta nu’. Man kan vara ödmjuk ändå.
Låt spelare fokusera på nästa match. Inte nästa säsong.