Svaret finns i en av HV-låtarna: ”HV71 kommer alltid att finnas”. I de låtarna finns svar på mycket ;). Som en helig skrift
Åker vi ur så kommer vi fortfarande vara det lag som har överlägset bäst förutsättningar att ta oss upp direkt. Fallskärmspengar eller inte. I detta fall kommer blomman och liljander testas på riktigt, och jag räknar med att de kan bygga ett allsvenskt lag från blankt papper som tar sig upp direkt.
Det är vi nog överrens om. Man kan AB sätta spelet som tar oss igenom HA och tillbaka till SHL? Det är där min fråga ligger.
Bäst ekonomiska förutsättningar, ja. Det har vi ju även nu i SHL men fortfarande har vi den sämsta ledarstaben.
Jag är skräckslagen vid tanken på att vi tror att AB är den som ska ta oss tillbaka i SHL om han lyckas med bedriften att skicka ner oss i HA.
ABs bror har ju precis fått sparken i IKO. Något för oss att ta in nu?
Nej. Blir det HA är vi fast i HA tills hans kontrakt går ut.
Nu får vi försöka hitta något positivt vi kan inbilla oss ett tag.
Mot oss brukar trender brytas.
Finns ju 3 trender som kan brytas på tisdag:
- Timrås förlustsvit (hoppas vi förblir intakt, så resterande trender bryts).
- Att Timrå vunnit alla matcher hittills mot oss denna säsong.
- Vår förlustsvit.
Så tror ni det bryts 1 eller 2 trender på tisdag?
får hoppas det bryts 2 trender och att spelarna börjar bygga upp lite självförtroende inför kvalet, likt Malmö gjorde.
Tyvärr så är det väl motståndarnas negativa trender som ALLTID bryts mot oss…
Risken är tyvärr överhängande. Det torde ju inte vara mer än rätt. Så som man behandlat föreningen under åren. Men sjukt va blotta tanken svider.
Håller med. Jag ser inte att Blomman är den som tar oss tillbaka om vi åker ur.
Serien i allsvenskan är bättre nu än när vi åkte ner.
Det är ju inte jättevanligt att ett lag går rent mot ett annat under grundserien. Det vill säga att man tar 12 av 12 möjliga poäng.
Problemet är att HV lyckats sno åt sig ett poäng redan mot Timrå. Så där föll det.
Usch. Matchen mot Timrå tror jag kommer bli direkt avgörande, eller ja, hela omgången. Kan vi studsa tillbaka direkt efter uppehållet. Ja, då lever vi fortfarande. Noll poäng och Modo eller LHC tar tre… Då är det nog kört. För att ta in 7-8 poäng på 11 omgångar. Det ska i regel inte gå.
Tyvärr ser jag inte många tappade poäng som kan lastas på AB:s konto. Jag vägrar tro det. Det är för många tränare som har fått jobba med ungefär samma spelare och med lika dåligt resultat.
Det är inte AB:s fel att:
- Målvakterna är extremt ojämna och har tappat in oförklarliga mål vid helt fel lägen i helt fel matcher.
- Backsidan är felbyggd med för många backar som inte kan slå en vettig pass, eller ens få ut pucken ur egen zon. Just detta påverkar såklart också hela 5v5 spelet otroligt mycket.
- Brännström, Tedenby och framförallt i år Petersson inte verkar tycka det är roligt ens med ishockey längre.
- Spelare gör grova markeringsmissar eller felbyten, eller bredsidor till motståndarna, eller andra individuella misstag som kostat oss mängder av mål.
Till detta tror jag faktiskt det är en större mental press att spela i HV än i många andra lag. Dels för det enorma intresset som blir på gott och ont. Man vet att folk bryr sig på ett annat sätt än om du spelar i t.ex. MIF.
Till detta kan vi lägga extrema löneposter på fel spelare som ger ÄNNU mer mental press på dessa spelare att faktiskt leverera efter sin lön.
Jag kan faktiskt inte peka på någonting överhuvudtaget som ligger på tränaren i detta läget, förutom möjligen några tveksamma laguttagningar. Herman Hansson borde inte få spela t.ex. Dichow borde kanske fått chansen borta mot Leksand, men det är lätt att säga med facit i hand.
Det är ju ABs fel att ens låta Tedenby spela.
Där ser vi det helt olika. Han är för dålig för SHL.
Jag tror att AB är den största enskilda orsaken till att vi ligger där vi ligger. Vi är sämst i den viktigaste enskilda statistiken, spelet 5-5. Det är det som ligger på tränaren. Inget trygghet att falla tillbaka på, sätta samman kedjor, backpar och femmor, motivera spelarna och få dem att spela för sin coach osv. Ta bara exemplet med Tedenby i PP och i BP, räcker så.
Jag har i alla fall konstaterat att han inte håller måttet och att han aldrig borde fått jobbet. Inga meriter för det på långa vägar och AIK supportrarna hade rätt om honom. Coachat bort många poäng under säsongen helt onödigt. Sämst i SHL tyvärr och resultatet ser vi. Överallt pratas det om att HV inte borde ligga i botten med denna truppen. Vi gör det för att vi är dåligt coachade.
Håller med helt att det ÄR en ledarfråga. En för ung coach som ska styra upp ibland äldre spelare än sig själv blir aldrig bra. Han skulle skaffat sig rutin långsamt i lägre divisioner. Hv’s styrelse måste ta sitt ansvar i denna fråga och ifrågasätta sig själva om det inte vara katastrofalt för klubben att låta wannabe Davidsson att få härja runt helt fritt utan verklighetsförankring i alla sammanhang han lade näsan i blöt.
Under “streaken” coachade Anton riktigt bra. Men i samma veva som AP kom in i laget igen (säger inte att det beror på honom, bara en tidsram att förhålla oss till) började han coacha sämre igen. Så jo mkt kan läggas på coaching av laget. Men är så klart en helhet som inte funkar.
Om det är nu så att AB är den enskild största orsaken till att vi ligger där vi ligger, vilket jag håller med om, så kan vi konstatera (vi som tror det här) att det brister i hela organisationen nu när man valde att förlänga med AB. Uppenbarligen tror alla, mer eller mindre, på det här och har köpt in på konceptet. Sjävklart tror jag inte att alla är inkompetenta, ledning ner till individuella spelare, men ibland kan en konstellation bli extremt påverkade av en individ. Blir en gruppåverkan där alla blir blinda och inte ser grundproblemet. Blir en vi mot världen känsla där man tror på planen och vill tillsammans motbevisa omvärlden.
I den position vi är i nu så kanske det är bra om gruppen fortfarande tror på det här. Det kanske kommer vara det som gör att man lyckas pricka formtopp nu i slutet. Men efter de här säsongen måste det fan vara slut på den här cirkusen, oavsett om vi ligger kvar i SHL eller om vi landar i HA.
Vad rent konkret är det ni lastar AB, Stillman och Davidsson för som ni tror att en annan tränare kunnat göra bättre? Vad är det dessa herrar inte fattat om sporten ishockey som någon annan tränare kan göra bättre? Vilken inverkan har en tränare egentligen på hur laget spelar som i slutändan inte faller ner på individens individuella kompetens? Är det tränarnas fel att backarna inte kan slå en pass? Jag fattar det inte.
Spelare kan hamna snett i en klubb och köra fast. Inte passa i SHL etc. Då är snarare problemet att för många odugliga spelare sitter på så långa och feta kontrakt som ingen annan vill ta över, men som vi får drass med till the bitter end.
En tränare som inte lyckas få ut max av ett lag, i HVs fall långt, långt ifrån, är ingen bra coach. Vi är så dåliga på så mycket men räcker med att titta på spelet i 5-5 och tabellplaceringen. Räcker så även om det finns mycket mer.
Bara för att någon spelat hockey betyder ju inte att man är en bra coach, herregud. Ex Karlin är ju en grym coach trots att hans kompis från samma 73 lag i MoDo Peter Forsberg var en bättre spelare, eller Markus Näslund. Tror Karlin är mycket bättre i båset medan de andra var bättre på isen. Med det resonemanget om att någon inte fattat något om sporten hockey så blir det svårt att gå vidare i diskussionen.
Vår coachtrio lär ju inte bli uppvaktade av något annat SHL lag om de får sparken i HV. Jag är helt säker på att vi legat mycket bättre till i tabellen med bra coacher. En tränare har en en jättestor inverkan på ett lags prestationer. Det är ju inte så att alla tränare är lika bra och har samma inverkan på ett lag och att vilken tränare man än har så spelar det ingen roll för utfallet. Skulle säga att det är precis tvärtom.
Kan HV bara lyckas hitta en bra headcoach så kommer det att lyfta. Hur lyckas vi alltid gå så fel där hela tiden? Bedrift i sig. Förra säsongen Monten och nu AB!
Att lägga tio minuter på Tikka, och spela honom i kritiska lägen, tycker jag väl säger det mesta om Blommans bristande kvaliteter som coach.
Vad jag vet är det ingen som tvingat Blomman till detta, utan ett ytterst medvetet val från vår HC.
Måste vara skönt att kunna se allt så svart och vitt.