Säsongen 25/26

Lik förbannat är det bättre i år. Anser jag.

3 gillningar

Det tror jag majoriteten på denna plattform håller med om att det ser bättre ut än förra säsongen.

Dock kan föreningen som sådan vara värre ute än förra året. Dvs föreningen har gått all in på Anton, lagt alla ägg i Björns korg, etc.

2 gillningar

min hjärna färgad av period 2 mot växjö skriker :rofl:

Det hade någonstans vart sämre än dagsläget. Bättre med en uppåtgående trend kontra en nedåtgående.

2 gillningar

Jo men vad hade men skyllt på, det är det jag ställer mig frågan till?

Att som ex vända blicken mot en dålig start, det är svagt. Så om vi bara hade haft en bra start så hade allt löst sig? Det är att göra det enkelt för sig.

Påstår inte att det är lösningen till alla HV:s djupa problem, och har aldrig påstått detta. Jag bara konstaterar det faktum att vi har en uppåtgående trend och har haft de senaste 15 matcherna.

En top 6 placering hade ju givetvis gjort mumma!

2 gillningar

Precis så. Förra året skyllde man också på en dålig start. Då menade man att den berodde på skador. Nu skyller man bara på den dåliga starten, utan att egentligen ha några argument för varför det blev som det blev.

Hade HV följt upp de där sex förlusterna med att rada upp segrar och legat topp 6 idag så hade nog inte Blomman eller någon annan pratat om den där dåliga starten. Då hade totaltabellen varit mer intressant att prata om…

Sen tror jag som alltid att det är väldigt farligt att pinpointa delar av en säsong som argument för att man ändå gör det bra. HV har varit mästare på att göra just det. Förra årets poängstreak sågs som att man var ”på rätt väg”. Det slutade ändå i kval. Och den här säsongen har ju inte varit jättemycket bättre.

Helheten är alltid det viktigaste. Därför. Jag är rätt ointresserad av hur HV gått efter de där sex raka förlusterna. Vi ligger där vi ligger och kan vara under kvalstrecket igen om vi torskar på torsdag borta mot Färjestad.

Den dagen HV ligger på ett behagligt avstånd från kvalstrecket. Ja, då är jag beredd att börja snacka trendbrott och att HV med Blomman i spetsen har något på g. Fram tills dess. Ja, då kollar jag på alla omgångar, och konstaterar att vi är på väg att fucka upp det i år också.

4 gillningar

Nej jag har inte pekat åt det håller heller. Jag ställer mig bara fråga, om vi hade börjat bra, som ex vinst hemma mot Örebro och ridit på vågen. För att sen tappa det och ändå legat 12 som nu. Då hade det varit intressant att se vad för ursäkter vi hade tvingats rätta oss efter.

Hur är förväntningarna från din sida? Vi pratar om HV- som vart cementerade i botten de senaste 3 säsongerna. Form tabellen visar att vi ligger med i övre halvan fast vi inte spelar bländande hockey. Vi har vunnit 4/5 senaste matcherna, och är i alla högsta grad med och slåss om en placering i säker mark, kanske till och med play in. Ibland undrar man om vissa förväntar sig att vi skall spela CCCP hockey och vara top 3 i tabellen.

Skillnaden enligt mig är att vi mot tidigare år faktiskt spelade “bra” hockey de första 6 utan att för den skull ta några poäng. Det hade varit värre om det såg ut som andra perioden mot lakejerna! Då hade jag blivit rädd på riktigt.

1 gillning

Jag förstår inte varför jag ska bemöta ett hypotetiskt scenario som inte motsvarar situationen i fråga. Hade omständigheterna varit sådana hade jag inte längre förespråkat AB som huvudcoach, vilket gör att jag har svårt att se poängen med resonemanget.

För att besvara @lejacques är det en väsentlig skillnad mellan att inleda svagt under de fem första matcherna med ett i princip helt nytt lag, och att, som förra säsongen, genomgående prestera undermåligt förutom ett kortare uppryck i mitten av säsongen. Självklart kan vi inte förutsäga framtiden enbart utifrån en bra kortare period, och detta med hänsyn till föregående säsong. Men förutsatt att utvecklingen fortsätter i den riktning vi sett under de senaste matcherna ser det onekligen mer positivt ut. Vi får hoppas att de senaste fem matcherna inte endast var ett tillfälligt uppsving.

Varken du, jag eller någon annan kan veta hur säsongen utvecklar sig. Men som du säkert märkt förespråkar jag att man försöker se det positiva i situationen och bygger vidare på det. Jag anser att det är en viktig inställning, inte bara i idrott utan i livet generellt.

7 gillningar

Mina förväntningar är ställt till den dagen man tog sig tillbaka, att etablera sig som en stabil SHL-förening. Att kunna hantera SHL på daglig basis. Jag “tror” att hade man förhållit sig till detta hade kanske verkligheten sätt annorlunda ut.

Jag vill ha en förening som förankrar sig till verkligheten. Inte pekar och hittar argument för att komma undan. Så det är bara i HV man kan skylla på skador och dåliga starter eller att streaken förra året var lösningen? Nu har vi minsann hittar rätt?

Om du läst mina inlägg under min korta tid här så jag många gånger ställt mig bakom att föreningen måste närma sig och att sedan landa i det jag beskriver i första stycket.

Samtidigt ville säkert du som många ha en totalrenovering, vilket det blev? Då får man också vara realistisk. Att tro att laget direkt kommer vara som klippet och skuret med 13 nya spelare är ju helt befängt?

Kanske är det du som måste varva ner med dina surrealistiska förväntningar, och inse vart vi är. Det är en lång process där laget, om Ab gör rätt ifrån sig, kommer bli bättre och bättre. Jag vet att ni inte gillar att höra det, men tålamod..

3 gillningar

Och då vänder jag på frågan, VAD är det som i nuläget (säker mark och 1 poäng upp till 9:e plats och play in) INTE tyder på det du har som förväntning?

Jämfört med tidigare säsonger:

• Vi har mer poäng än vid samma tillfälle förra året.
  • Vi har totalt sett spelat en mycket bättre och tydligare hockey än tidigare
  • Vi har häng på en mitten placering
1 gillning

Först va frågan ställd till dig sedan kom jag på mig själv. Klart det är svårt att besvara. Så jag faller på eget begrepp. Jag är väl mest nyfiken på vad HV ev hade hittat som orsak till det.

Köper att man kan se saker och ting positivt i livet. Det är sunt. Vilket jag i regel gör. Men i detta fall, berör det här mig alldeles för mycket. Vilket det säkerligen gör för dig med, det säger jag inte emot. Men jag försöker vara realist, allt för många gånger genom åren har vi haft precis denna möjlighet vi har nu. För att sedan vaska bort det. Så jag har svårt med att ha tålamod. Sen går jag inte upp i affekt läge, utan besvikelsen omfamnar mig.

1 gillning

Jag både hör och förstår dig! Tror alla här i forumet kan enas om att HV berör, och att det vart en jäkla tuff start på detta decennium. Sen hur man tar det därifrån är upp till var och en, och det finns inget rätt eller fel😆

2 gillningar

Ja vi kanske är påväg dit, kanske, Jag ropar inte hej ÄN. Jag va otydlig i mitt att sätt förmedla. Man har ju genom åren slängt sig med ordet slutspel. Jag förstår den utifrån att det är språket mot sponsorer. Men jag personligen hade köpt en mer ödmjuk approach.

Men den dagen vi tar ett par placeringar uppåt och kan bibehålla en annan standard. Då kan jag andas friskare luft.

Shit va OT vi är, vad är modsen? :smiley:

1 gillning

Vi är här, vi flyttar saker, som nu, när det är läge. Bra diskussion, bör inte störas för mycket. Men visst, det var OT i antons tråd.

2 gillningar

Jag kanske är blind men hur många perioder har Hv spelat bra? Igår var vi bra efter typ 3-0 då Leksand sjönk och vi kunde släppa klubban lite. Dessutom började dom bli griniga och tog utvisningar.

Försvarsspelet är fortfarande svagt och vi har ingen strategi för uppspel eller offensiva mönster. Vi hamnar mest i sarghörnen och blir av med pucken.

Ang och Borgman åker upp med puck då och då och skapar lite lägen. Vi har haft 20 matcher plus försäsong på oss för att sätta ett försvarsspel. Jag tänker inte luras in i att det ser bra ut. Igår gjordes 5 mål i special teams. Leksand gjorde oss bra.

Men men, det är min personliga åsikt.

9 gillningar

Jag är av samma åsikt. Ser inte att HV tagit de där självklara poängen på grund av eget spel. Det har med undantag för Djurgården borta handlat om medstuds, dåliga motståndarmålvakter och att motståndarna bjudit på mål i fel lägen. Som att Växjö, trots spelövertag ger bort pucken till Teden, eller som att Leksand, trots spelövertag ger bort pucken i PP.

Sen är det klart. Varje poäng räknas. Och segrar ska kunna leda till ökat självförtroende. Men jag håller med dig. Jag har inte sett någon positiv utveckling i det spelmässiga. Det ser ut lite som det gjorde nåt vi förlorade. Med den skillnaden att vissa spelare faktiskt börjat leverera framåt. På så sätt påminner det lite om när Ortio och AP bar oss fram under the Great Escape, eller när Borgy höll hov i PP under en period förra säsongen.

Därför är jag lite misstänksam mot den trend vi befinner oss i.

1 gillning