Jag är iallafall pessimistisk och tror inte vi kan undvika kval, detta kval kan vi ju iofs vinna men läget är dramatiskt svårt och degradering måste ses som en verklig realitet.
Dock är jag väldigt osäker på vad ledningen (de som finns kvar) tänker och förstå vad som är på väg att hända och vad som händer med ekonomi, omsättning, organisation och anställda vid degradering.
De är redan kört, aldrig att hv tar aå många poäng nu.
Mm. Nåt sånt förutsätter jag också. De där två poängen man förlorade hemma mot Timrå måste man nu ta in på bortaplan.
Så. HV ska alltså under dessa matcher ha ett snitt på 2,33 poäng. Som bäst den här säsongen har man under en sexmatchersperiod tagit 1,67 poäng i snitt.
Jag ser verkligen inte hur detta ska kunna hända. Vi talar liksom en ny great escape. Men då hade vi också tagit in LaLeggia, Lenc, Hjalmarsson, Shore och Kaski under säsong och på det bytt tränare.
Att jämföra med i år då vi tagit in Eriksson, Sandström och Laz, och på det behållt Blomman.
Att i stort sett samma trupp med samma tränare ska stå för tidernas upphämtning 2.0. Jag kan inte se det.
Som extrabonus. Ditt poängsnitt de återstående 15 omgångarna är en rimlig kravbild. 1,73 poäng per match. Som bäst under en 15-matchersperiod har vi varit uppe på 1,47 poäng. Just här och nu är vi nere på 1,2…
Exempel på sätt att slippa kval
KOMMA FÖRE ÖREBRO :
Vinna matchen mot Örebro (3 poäng) och sen ta in ytterligare 2 poäng mer än dem på resten av matcherna.
KOMMA FÖRE LINKÖPING (2 exempel) :
Ta 5 poäng i de 2 matcherna mot Linköping och ta in ytterligare 3 eller 4 poäng på dem beroende på vem som får bäst målskillnad av HV och LHC
Ta 6 poäng i de 2 matcherna mot Linköping och ta in ytterligare 1 eller 2 poäng på dem beroende på vem som får bäst målskillnad av HV och LHC
Känns tuffare att komma före Linköping, känns som det kan bli svårt att ta så mycket poäng mot dem på beställning …
Kval troligast som sagt
Ja när man spaltar upp det som du gjort här ser det ju inte bara möjligt ut, det ser även görligt ut.
Sen är det ju bara det att HV har varit i precis det här läget vid ett stort antal tillfällen under flera säsonger, utan att ta chansen förutom vid ett litet fåtal tillfällen.
Man har otroligt svårt att vinna sexpoängsmatcher, när det gäller som mest. Det brukar oftast sluta tvärtom.
Så ja, kval är inte bara troligast. Det är det mest sannolika.
Låter enkelt i praktiken men det är här många gör en tankevurpa tycker jag. Att ta ytterligare två poäng mer än Örebro kan ju tyckas låta som ingenting sett till det scenariot, men allt handlar ju i slutändan om hur många poäng Örebro skramlar ihop.
Tar Örebro därefter 1 poäng i snitt, ja då måste HV ta 1,17 vilket är helt möjligt.
Men ju fler poäng Örebro tar desto högre poängsnitt måste HV ha de sista 12 omgångarna.
Tar Örebro 1,33. Ja, då är vi tillbaka till att HV måste ta minst 1,5 poäng per match, alltså vinna varannan match.
Så hur man än vrider och vänder på det. HV måste sannolikt de sista 15 omgångarna behöva…
…ta minst 1,5-1,6 poäng per match.
…vinna matcherna mot bottenkonkurrenterna.
…förlita sig på att Örebro eller Linköping sänker sitt poängsnitt rejält och hamnar i en formsvacka.
Det har varit analysen här inne länge. Om man nu är orolig för att vi som hävdar detta ”vrider och vänder” på siffror för att måla upp ett så mörkt scenario som möjligt. Ja, då kan man som jag vända sig till känslokalla AI som säger exakt samma sak.
Det är inte så bara att bara. Det är en massa saker som måste falla på plats. Så ja, kval är som du skriver troligast, och det oavsett hur det går i matchen mot Örebro.
Ingen har sagt att det är enkelt, men det är fakta, tar vi 3 poäng i matchen mot Örebro och sedan tar 2 poäng mer än dem i resten av matcherna slipper HV kval (måste förstås fortfarande komma före Leksand också men det är betydligt enklare givet läget)
De inbördes matcherna mot Örebro och Linköping är extra viktiga, att förlora mot dem kan bli katastrofalt - resultatet blir att det blir ännu mycket svårare att komma ikapp dem
Som exempel gör en ren förlust mot Örebro att vi måste ta in 8 poäng på dem på 14 matcher , vid ren vinst kan det istället vara enbart 2 poäng på 14 matcher. Skillnaden i poängsnitt att ta in per match är 0,57 vs 0,14 om du nu hellre som vanligt vill räkna poängsnitt.
Ni förstår väl själva att det blir kval tredje gången gillt, o hv åker ut , tredje gången gillt slår sällan fel.
Jag tror DIF kommer få kvala. De kommer rasa i tabellen
Ja, jag är helt med på att matchen mot Örebro är viktig. Det har jag väl varit rätt tydlig med i tidigare inlägg? Men tycker som sagt du ger en rätt enkel förklaringsmodell till hur HV ska klara sig från kval.
Två poäng mer kan betyda att HV i teorin måste ta 0,7 poäng i snitt resterande 15 omgångar lika mycket som att de måste ta 3,0 poäng i snitt.
Du tar inte hänsyn till Örebros kommande prestation, vilket är direkt avgörande för HV:s eventuella chanser för att hålla sig kvar. Med andra ord saknar jag ett “OCH Örebro måste sannolikt hamna i en formsvacka” i din uppställning.
Nja, egentligen är deras trupp inte mycket bättre än en kvalplats. Men de fick en riktig bra start, kommer inte krävas mycket för att de ska undvika kvalet. Det räcker förmodligen att de tar runt 12-16 poäng avslutande 14 matcherna för att undvika kval.
De har inte världens “tuffaste” schema kommande tiden heller.
Visserligen har de bara tagit 10 poäng senaste 15.
Vi har som vanligt helt olika åsikter
för mig känns det som att lägga till extra villkor i onödan
3 poäng mot Örebro och sen ta 2 poäng mer än dem i resten av matcherna fungerar som ett enkelt exempel på hur det skulle kunna gå till.
Det betyder inte alls att det skulle vara enkelt
Man är naturligtvis hela tiden tvungen att omvärdera - det kan vara rätt stora svängningar från en omgång till nästa
Det ska ju gå att komma förbi Örebro, men oftast blir det ju inte så…
Man kan absolut tycka olika. Men i min värld handlar det inte om att lägga in extra villkor i onödan. Det är ju befintliga villkor som säger vad sannolikheten är. Tar man bort ett villkor, ja, då får man ju något som bygger mindre på data och mer på hjärta/känsla/hopp.
Men ja, vi alla är ju olika, och så får det vara ![]()
Varför jag ändå reagerar är för att jag tror att precis den här sortens resonemang som du för är sådant som gjort att HV är där de är i dag. Man tar inte hänsyn till alla villkor och med det gör man också felbedömningar. Man tittar på en tabell och säger ungefär som du: Vinner vi bara den matchen, vi är bara x poäng ifrån och serien är lång osv.
Vi har hört det förr och vi hör det i stort sett varje säsong.
Jag menar, diskussionen om ett stundande kval är ju absolut ingenting nytt. Gå tillbaka till september och oktober i tråden och flera av oss här inne pratade om att slutspel var kört redan när vi var i september, och att det mesta talade för kval redan i oktober, och att HV som förening därför borde ta nödvändiga beslut (som att exempelvis göra om i tränarstaben) för att rädda det som räddas kan.
Det handlade inte om att vi ville vara dystopiska i onödan. Det handlade precis som nu om att vi tog hänsyn till data, historik och sannolikhet. Och ja, här är vi nu. Slutspel kan vi glömma, som vi kunde konstatera efter fem omgångar, vi är ett cementerat bottenlag, som alla siffror också pekade mot, och ja, nu sitter vi och väntar in ett sannolikt kvalspel.
Just nu, innan vi vet vart vi hamnar vid omgång 52 så kan vi som är i team halvtomt, fortfarande säga:
Vad var det vi sade?
Det betyder inte att vi kan det vid omgång 52, men sannolikheten för det är enormt mycket större än den var i oktober. Problemet med allt detta är att då kunde vi gjort något, nu är det troligen för sent. I termer av att slippa kval. Jag kan fortfarande tycka att man borde dra iväg nödraketen för att öka chanserna i kvalet. Vad gör Nisse Ekman?
Njae, det känns som att du nånstans inuti tror eller menar att jag på något sätt skulle tycka att det är mer sannolikt att vi slipper kval än vad t.ex. du gör.
Dessutom att du då också skulle ha mer “rätt” än mig (det lyser igenom)
Men om du noga läser igenom vad jag skriver så finns det NOLL faktamässigt belägg för det.
Ingenstans har jag skrivit att det skulle vara enkelt, eller sagt hur sannolikt dessa scenarier är.
Du kan helt enkelt inte dra slutsatsen av det jag skrivit att jag har någon specifik åsikt om hur sannolikt de scenarier jag listade är
Det är dina egna tolkningar i så fall
Att jag skulle vilja ha mer rätt handlar det inte om. Och skulle jag nu nångång ha rätt så är det inte jag som har rätt utan datan. Som sagt. Det var inte att folk satt och gissade i höstas (vilket ibland antyds här på forumet) när man sa att säsongen var körd utifrån HV:s målsättningar. Det var datan och historiken som sa det. Så det är väl det senare jag slåss för. Att vi faktiskt måste börja lyssna och ta hänsyn till vad datan säger oss.
Sen är det väl så att jag är allergisk mot den typ av resonemang som jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Resonemang som jag tror använts flitigt inom organisationen och är en av anledningarna till varför vi är där vi är. Man ser stupet på mils avstånd, ändå bromsar man inte i tid.
Så de sista styckena var väl egentligen inte riktade direkt mot dig utan mot de styrande i HV (om de nu läser).
Men absolut. Jag kanske tolkar ditt inlägg fel ![]()
Precis. Det blir flera sexpoängsmatcher som HV måste vinna i takt med hur många vinster Örebro tar. Så den matchen är bara en av flera matcher HV måste vinna, och vara som bäst när det gäller som mest. Mycket lite, om nånting alls, pekar på att det skulle vara rimligt.
Jag är, som jag varit under lång tid, övertygad om kval. Jag har inte ändrat inställning att jag skulle kunna pantsätta hus och bil på det. Väl i kvalet så ger jag HV 25% chans att klara sig kvar, oavsett motstånd.
Jag tycker inte att man behöver hamna i ett resonemang om rätt eller fel. Båda har rätt.
Problemet är bara att om Örebro fortsätter med sitt poängsnitt så måste HV öka sitt. Och det har de ju visat att de har mycket svårt att göra över tid.
Efter segern mot FBK sa AB att man kommit ihop som lag. Sen åkte man till Växjö och fick tokdäng med 4-0. Laget som hade kommit ihop sig kunde alltså inte ens göra mål. Däremot lyckades man återigen släppa in två minst sagt onödiga mål.
Och det är ju tyvärr det som talar emot att HV klarar det här. Men samtidigt kan det gå. Men då måste man öka antalet segrar. Och man måste ta fler segrar, iaf 2 rent matematiskt och utan att blanda in andra faktorer, än Örebro.
Mycket lite pekar på att det kommer ske. Men det är ju samtidigt inte omöjligt.
HV påminner om Timo Werner eller Darwin Nunez för er som är fotbollsintresserade.
Man missar hela tiden öppet mål, man får chansen att värva spelare. Man gör inte det, istället värvar man ingen eller andra spelare, som är sämre.
Man får möjlighet att kliva upp över strecket eller iallafall närma sig det. Man missar. Minns att jag skrev i matchtråden mot Fakers att vi aldrig får hjälp av andra lag, men det får vi ju. Det är bara att vi har en kronisk oförmåga att sparka in bolljäveln. Vi kunde ha tagit oss till en poäng från strecket. Vi har haft chanser tidigare också att kliva över eller distansera oss från det, då gör vi följande:

Eller?: