Efter förnedringen i Växjö är det för mig uppenbart att detta lag inte kan utveckla sitt spel från en match till en annan. Lika uppenbart är det att spelarna inte förmår att prestera sitt yttersta när det gäller som mest.
Luleå och SAIK på bortaplan och ett FBK med ny tränare är matcher där ingen förväntar sig vinst. Man slår ur underläge och kan spela utan press.
Annat är det i bottenmöte mot Leksand, Timrå på hemmaplan och smålandsderby mot Växjö. Här ska HV vinna eller åtminstone leverera sin absolut bästa hockey. Då viker laget istället ner sig och allt som man tidigare byggt upp är som bortblåst.
Med denna vetskap, hur kan man ens i sin vildaste fantasi tro att vi med nuvarande ledning ska fixa ett nytt SHL-kontrakt?
Tanken har aldrig slagit dig att laget kanske inte är bättre än såhär? För det är såhär det sett ut hela säsongen så jag vet inte vad bättre ledning kan hjälpa. Ta en titt på vilka namn vi har på spelarna sen jämför vi med ex Växjö så har vi nog svaret svart på vitt. Ett sämre lag kan överraska och skrälla ja men det händer inte många ggr av 52. Ska HV71 lyckas så är det nog medstuds, flyt och en stor mängd tur dom behöver. HV71 har ju helt ärligt inte en enda utpräglad målskytt på isen och då hjälper ingen statistik som säger något annat. Halva laget är av Allsvensk kaliber igen, då går det som det går. Är på tiden att samtliga spelare börjar öva på hur man nickar in pucken för det är så målen blir till med detta laget.
Jo den tanken har faktiskt slagit mig, men när jag ser hur laget kan spela, inte bara i sina bästa stunder, så ser jag hur det är själva förvaltandet som brister. Att sätta ihop delarna till en vinnande helhet. Jag ser hur andra tränar med betydligt sämre spelare lyckas sätta ihop en helhet som vinner matcher, något vår tränare saknar.
Jag tror det är få spelare i HV som inte bara hade tagit en plats i andra SHL-lag, utan också hade lyft sitt spel och tydligare visat det de är värvade för att göra.
Men här har Snacke-Pellen AB lyckats rikta om fokus och fått supportrar, media och ledningen att titta åt ett annat håll.
Sedan har ju AB själv format laget efter eget tycke, så om det skulle vara som du säger, så brister ju kompetensen där. Pengarna har ju inte saknats direkt.
Jag kan bara inte se det ske, för hur? Vi måste mer eller mindre trycka på knappen. Öka målskytten och minska antalet insläppta mål. Öka jämnheten, minska misstagen och på något sätt äga matcherna i större utsträckning.
Lägg där att att Anton måste matcha på ett mer smartare och ibland proaktivt sätt.
Nej we are fucked. Oavsett om vi lyckas störa cluben på torsdag.
Fast jag kontrar så här och säger: Vi HAR bra spelare, vi har riktigt bra spelare som är individuellt skickliga. Det är tränarens ansvar att få ihop en konstellation och en spelidé som passar i ligan. Klarar man inte av det, så är man på fel plats. Anton är fel man att leda det här laget. Det är ju tydligt bevisat sett till poängsnittet. Samt att folk uppenbarligen och uttryckligen sagt att de inte vill spela under Anton. NÅGOT ÄR FEL!!!
Vi kan konstatera att HV lider av brist på kontinuitet……….att kunna vinna mer än en match i taget. Varje gång man tar in poäng på laget ovan oss och tror att nu vänder det så viket laget ned sig och man är tillbaka i skiten igen. Med denna kontinuitet i att förlora direkt efter vinst så kommer HA närmare och närmare.
Summan av alla delarna är inte bättre än vad vi sett nu i 37 omgångar så är det. Så jag står på allas sida ovan
Det finns de som tror att vi bara behöver mer tid och snart kommer det klicka. Det är detta som styrelse och förening har satsat på. Samt tron om att det bara är ett godkännande av mer budget till spelare från styrelsen som krävs för att allt skall lukta hallon. Det känns inte sannolikt.
För skall man ändra något rejält i mid-season, förutom att täcka rena hål i startformationerna, så behövs det tre internationellt erkända och beprövade kalaspjäser, inte två okända centrar från hockayallsvenskan.
Vad gäller tidsaspekten så har vi svart på vitt: vi är aningen bättre sett till poängsnitt i ett rullande medelvärde, ty vi hade vår usla start. Men få kan komma och säga att vi tagit särskilt stora steg framåt bara genom att vänta ut och fortsätta med att skruva på detaljer. Några pekar på den senaste tidens poängintag för att säga att vi är på rätt väg. Att vi minsann “tagit poäng i X antal matcher av Y” från en subjektivt vald tidsrymd för att få det att se bättre ut än vad verkligheten visar, vilket är: vi är knappeligen närmare fast mark idag än vi var i oktober.
Så. Slutsats:
Det finns endast en nödraket att skjuta iväg, givet att de där tre kalaspjäserna inte dyker upp.
Men vi är nog längre ifrån det fyrverkeriet än någonsin, känner jag, givet det plattnackarna åstadkommit med hat/hotfull kommunikation.
Ja, men vi tappade tre p mot dem igår, i racet om att komma ifatt. Det blev just nu en avsevärt mycket mindre viktig match. Hade vi varit 4p efter, då hade lhc haft en mycket större oro inför det mötet. Tänker jag.
Nu är det ju Örebro vi endast behöver fem poäng för att gå förbi.
Vi förlorar och vinner “fel” matcher, rent psykologiskt.
Min slutsats varför laget plockat lite mer poäng nu i slutet är för att spelarna börjat inse fakta, att det kommer gå åt helvete om inte alla kör järnet varje byte. Blodsmak i munnen och försöka vinna varje puckduell. Man kämpar helt enkelt mer nu plus lite bättre målvaktspel som ger laget chans på poäng. Hade laget haft samma inställning med Felix alt dansken i mål från start hade vi haft minst 10 poäng mer. Det tror jag isf.
Det går ju inte bara att ta hänsyn till HV:s trend utan att ta hänsyn till våra bottenkollegor (ett vanligt misstag många gör när de tittar på poängskillnad och kvarstående spelschema. Man struntar helt enkelt i att det även finns andra lag som tävlar om poäng, inte bara HV…)
Tog därför fram nytt rullande medelvärde sett till poängsnitt över fem omgångar.
Vi kan konstatera att HV:s trend pekat aningen mer uppåt än Örebros över säsongen. Problemet är att vi har väldigt få toppar, och över tid levererat det poängsnitt som krävs för att vi ska kunna ta in och dra ifrån våra övriga bottenkollegor.
Eftersom vissa tenderar att av någon anledning ifrågasätta faktiska siffror vid sådana här tillfällen lät jag AI analysera diagrammet utifrån nuvarande SHL-tabell och form.
Linköping
Kombinationen försprång + bäst formtempo
Kräver ingen överprestation
Räcker med “normal hockey” för att vinna jämförelsen
Örebro
Lever fortfarande på stabilitet
Men marginalen uppåt är liten
Tappar om de går ner mot ~1,1 p/match
HV71
Måste:
snitta ~1,5–1,6 p/match
och hoppas på svacka hos minst ett lag
Så när vi för några veckor sedan började snacka om att HV behöver ta minst 1,5 poäng i snitt baserat på historiska siffror så var vi inte alls ute och cyklade. Det är vad som kommer att krävas av HV. Ett poängsnitt man vid väldigt få tillfällen varit uppe och nosat på. På det måste alltså minst ett av lagen ovanför oss hamna i en formsvacka.
Min hypotes kvarstår. Nu när vi inte blev avsågade i början av året kommer vi troligtvis vara med i matchen fram till OS-uppehållet. Vi kanske till och med vid något tillfälle kommer vara på säker mark. Detta på grund av ett fördelaktigt spelschema med många hemmamatcher. Det är de sista tio vi kommer falla igenom.
Med det sagt. Det finns en chans.
Men det är extremt många pusselbitar som måste falla på plats för att vi ska undvika kval.
Har du tagit med eventuella formsvackor och formtoppar. Alla lag brukar väl ha några såna under 52 omgångar. Nu pratar vi om dom 4 sämsta lagen som kontinuerligt har formsvackor iofs men har nåt av lagen haft en längre formtopp? Vad har HV, max 3 vunna i rad till skillnad från förra året när vi hade 8 i rad med halva laget inlånat från HA.
Nu känner jag mig utpekad. Men det är min sak och inte din. Så vi är fine här.
Jag har nämligen svårt att ta hänsyn till andra lags poängskörd. Jag vet mycket väl att det påverkar av stor vikt.
Men gång på gång genom åren har vi sett ett HV som aldrig tar vara på läget. Vi ser det fortfarande. För att man inte har tillräcklig hög lägstanivå. Det är antigen eller. Djupa dalar eller enorm hög topp. HV måste göra sitt jobb me det gör man ju inte. Så därav vad spelar det för roll om Örebro tapper där eller här.
Kan HV rädda säsongen? Ja, det kan gå, men då behöver man vinna ett antal matcher i rad likt man gjorde under nov-dec 2024 då man tog 22 av 27 poäng på nio matcher. En liknande poängstreak behövs nu.
Nu har man 6 matcher kvar till OS-uppehållet varav 4 hemma. Med tanke på att vi möter Linköping hemma och Örebro borta nu så kan man väl säga att det sista tåget går nu.
Man behöver ta14 poäng innan uppehållet och då ligga på 54 poäng. Sen är det 27 poäng att spela om efter uppehållet. 12 poäng där och vi landar på 66 poäng och undviker kval. Förhoppningsvis. (halvfullt glas)