Säsongen 25/26

Om vi inte är över strecket om en vecka är det kört. Vår avslutning är inte att leka med.

Vi lyckas väl ta några poäng här och där, men att vinna fler matcher i följd har vi nog inte varit så bra på den här säsongen. Även om vi skulle behöva vinna X antal matcher tror jag realistiskt att vi är mer rökta än en hälleflundra.

Vi kommer inte ta 3 poäng hemma mot dom.

Finns inte en chans att vi löser detta. Antons CV på 2 säsonger är inte bra alltså. Att tro vi ska vinna flera matcher av de som är kvar finns inte.

Vi har varken spelet eller en matchcoach som löser detta. Det är kört och vi tackar och bockar till denna fantastiska kontinuitet styrelsen.

De måste bort från stolarna.

Anton måste bort från båset.

Sen får vi ta några hundår i Allsvenskan och bygga upp vår egna verksamhet och satsa på egna. Så kanske 2037 är vi tillbaka i SHL om ens föreningen finns kvar då. Risken är nog större att vi spelar division 1.

3 gillningar

Det var väl samma läget som nu efter HV:s match mot Örebro - dessvärre har vi inte krupit närmare, vi behöver 3 poäng mer än dem , nu på bara 5 matcher

…och samtidigt hålla undan genom att inte tappa mer än 3 poäng gentemot Leksand

Skulle gissa vi behöver minst 9p sista 5 matcher för att ha chans o klara oss o det förutsätter vinster mot både Linköping och Leksand nästa vecka.

Antal segrar (inkl 2 p)

17 stycken

Varav 3 i rad: 0

Varav 2 i rad: 5

Varav 1 i rad: 7

1 gillning

Ja, jag tror något liknande. Och vad innebär minst 9 poäng när allt kommer omkring? Att HV måste landa på 62 poäng.

Återigen. Statistiken och historiken väger tungt. Vi går troligen mot en ny säsong där det krävs runt 63 poäng för att säkra nytt kontrakt.

I Örebros fall krävs det 1,6 poäng per match för att nå den magiska gränsen.

I HV:s fall 2,0 poäng per match.

Örebro har 3 av 5 matcher på hemmaplan. De behöver således ”bara” ta full pott sina återstående hemmamatcher för att nå 63 poäng.

HV har 2 av 5 matcher på hemmaplan. Det innebär minst två hemmasegrar samt en bortaseger och poäng i någon av övriga bortamatcher.

Stor fördel Örebro.

5 gillningar

Av Örebros 7 senaste hemmamatcher, har de bara vunnit 2. Så det kanske är en nackdel att spela “kniven på strupen- matcher” hemma.

HV å sin sida har vunnit 3 av de senaste 5 bortamatcherna. Så i säsongens slutskede kanske bortamatcher är bra. Det enda vi vet, är att vi inte vet. Oavsett statistik eller historiskt utfall.

3 gillningar

Ett mediokert Djurgården kör skiten ur oss. Ett Frölunda i fritt fall trycker till oss med 5-1. Vi lyckas flåsa till oss tre pinnar mot ett uselt Timrå som vinner skottstatistiken med 189-11. Vi är ett lag i disharmoni där merparten av spelarna redan har adressen fastställd nästa säsong, om och när vi åker ut.

Vi är en död förening vandrande den gröna milen mot en given katastrof och knappt någon i den disparat sammansatta spelartruppen kunde give a flying fuck om slutresultatet.

Skjut mig i huvudet. Låt skiten bara ta slut nu. Så fort som möjligt.

Amen.

9 gillningar

Känslan kan ju beskrivas med denna låten:

Oavsett vad. Nu kan vi börja leka lite med siffror för att illustrera Örebros fördel. Om vi utgår från att HV på grund av sämre målskillnad måste ta 3 poäng mer än Örebro så kommer det ungefär se ut så här beroende på hur många poäng Örebro tar:

Örebro tar HV måste Ta Av totalt Poängsnitt HV
1 4 15 0,8
2 5 15 1
3 6 15 1,2
4 7 15 1,4
5 8 15 1,6
6 9 15 1,8
7 10 15 2
8 11 15 2,2
9 12 15 2,4
10 13 15 2,6
11 14 15 2,8
12 15 15 3

HV snittar i skrivande stund 1,13 poäng. Räknar man bort de sex första omgångarna har man snittat 1,30 poäng. Så. Jag skulle säga att lyckas Örebro skrapa ihop 4 av 15 poäng på de sista fem matcherna, varav tre är hemma. Ja, då börjar det bli rätt jobbigt för HV. Då ska man leverera 1,4 poäng, vilket för det här laget visat sig vara extremt svårt sett över tid.

Går vi upp till 7 av 15 poäng för Örebro så HV måste leverera som ett topplag resten av säsongen.

Den definitiva gränsen går nog vid 9 Örebro-poäng. Då tror jag HV definitivt är körda.

Fördelen är Örebros, helt klart.

6 gillningar

“Where’s our boy Lindbom at?” said Hult probably never.

1 gillning

Jag tarvar inte ens nanouträknad statistik från institut beläget någonstans i hemligt bergrum i Schweiz för att bekänna inför själ och nation att vi ännu en gång är hopplöst sidsteppade och rättvist förpassade till ett förnedrande kval. Ett evigt elände. Vi lever i en evig mardröm och vi går ständigt vilse i ett landskap byggt av evigt lidande.

Vi kommer aldrig att ta de poäng som behövs för att komma före några lag som kommer att göra det. Det finns inget som tyder på det och vi har inga under den söndertrasade fanan som kan göra det omöjliga.

2 gillningar

Torsdagens batalj blir en sak att ta sig ann. Mot DIF kom man INTE ut förbereda, mot TIK skulle ett helt nytt lag till. Vad väntar på torsdag mot rivalen Cluben måtro?

2 gillningar

Kort sammanfattning. HV måste ta tre poäng mer än Örebro. Var, när, hur spelar ingen roll.

Och den biten. Är jag inte säker på att vi löser. Långt ifrån. Tyvärr.

1 gillning

Sorgligt, men vackert målat.

Största problemet är väl att HV är sämre och spelar sämre än alla andra lag just nu.

Blir HA om vi hamnar i kval och sannolikheten att vi inte ska göra det är än lägre. Tyvärr åker vi ut i år.

1 gillning