Säsongen 25/26

Matchen mot Linköping är en nyckelmatch.

Man bör förstås helst ta 3 poäng för att öka sina chanser och förhoppningsvis få ett lag till med i bottenstriden

… och att Linköping-Örebro i sista omgången inte blir irrelevant eller läggmatch …

1 gillning

Det här med vad vi benämner som nyckelmatcher är rätt fascinerande…känns som vi har haft rätt många redan och knappast kommer att ha färre framöver.

Matcher mot bottenkonkurrenter (eller potentiella sådana) ser jag som nyckelmatcher :slight_smile:

Hade vi t.ex. förlorat matchen mot Örebro, tagit 0 poäng där , då hade våra chanser i princip varit borta … nu finns ändå en viss chans …

1 gillning

Ja det är givet, o då hoppas jag att de rensas o starta med ALI

1 gillning

Låt säga att en spelare inte är nöjd med sin lön, sin roll, tränaren, föreningen i stort eller liknande och vederbörande har ett antal kvar år på sitt kontrakt.
Nej, jag säger inte att spelaren inte gör vad han kan men nog fan täcker han inte skottet ’med livet som insats’ i ett kval.
Eller tänker jag fel?

2 gillningar

En spelare som börjar tänka kring sin situation så som du beskriver, är redan en förlorad spelare och kommer inte prestera mer än precis nödvändigt.

När en spelare kommer dit är hoppet, inspirationen och lusten borta sedan länge. Vi har alla mött den typen av kollegor på arbetsplatser och vet alla hur de presterar…

Det är ju detta som är så onödigt med diskussionen kring huruvida AB tappat gruppen eller inte, det är ju faktiskt bara att öppna ögonen och se hur spelare i match efter match beter sig på isen.

Det behövs liksom inga avslöjande reportage i media för att förstå…

3 gillningar

Samtidigt, är det såna spelare vi vill ha? Nej så är det så de tänker hoppas jag de sticker oavsett. Vi vill ha såna som kämpar för märket på bröstet inte knektar som tänker på annat. Tror detta är grunden i varför vi ligger i botten år efter år, spelarna tänker på andra klubbar och andra alternativ istället för ge allt. Knektklubb ledd av en annan knekt Anton.

Tror du att de har tänkt så från första dagen, eller är det en konsekvens av hur laget leds?

1 gillning

Jag tror säkert det finns spelare som är besvikna och gärna ser att kontraktet bryts för att kunna starta om i ny klubb. De ser ingen anledning att ge allt i nuläget utan hoppas agenten gör sitt jobb. Jag undrar samtidigt hur BL sålt in HV till de 13 nya spelarna. Har han lovat guld och gröna skogar? En ren gissning är att HV med sin brist på ledarskap, dåliga resultat och allmän oordning bidragit till besvikelsen hos nya spelare. Har själv råkat ut för liknande i yrkeslivet och då snabbt gått vidare.

Om vi går till oss själva. Har vi alltid gett allt på varje arbetsplats vi varit? Har vi ibland gett upp? Har vi ibland medvetet försökt skjuta ut oss själva? Har vi välkomnat att det gått ibland gått south?

Kan vi svara ja på nån av de frågorna så kan vi nog även säga att det säkert gäller hockeyspelare. Vi är ju alla människor trots allt.

10 gillningar

Jag har själv spelat i ett dysfunktionellt lag med en tränare ingen tyckte om eller trodde på. Vi åkte ur serien den säsongen och det var många av oss som i ett tidigt skede gjorde klart med nya lag eller åtminstone try-outs. Jag kan väl säga som så att träningsnärvaron var sisådär i slutet av säsongen hos många där vi hittade ursäkter som skola, sjukdom eller skador. När säsongen var slut och vi spelade träningsmatcher spelade vi för oss själva och efter sista träningsmatchen var vi många som hade väldigt bråttom att lämna tillbaka utrustningen…

3 gillningar

Köper fullt att man gör såhär eller att man gör det på ett arbete. Själv skulle jag nog aldrig kunna göra så, främst för att kunna gå rakryggad ifrån.

Men om så är fallet i dagens HV tycker jag det är jäkligt mesigt då flertalet spelare tjänar mer pengar varje månad än många av oss supportrar kan drömma om. Då får man antingen stoppa näven i fickan och göra det man ska göra & sen lämna efter säsongen eller vara den större människan och gå ihop som grupp & lyft problemet med högsta hönset.

Annars kommer där aldrig ske en förändring tyvärr. Ska man lita blint på vad som sagts så ska där vara ett missnöje från spelartruppen föregående säsong men inget som nådde någon i styrelsen (?) - frågan är då, är spelarna för fega eller bara bryr man sig inte?

För i slutet av dagen, hade en hel spelartrupp gått rätt upp till både Liljander & Stillman och sagt att Anton är fel man - då kan man ju anta (utan att vara självsäker i denna frågan) att Liljander gör sitt jobb och säger tack och hejdå till Anton.

Jag har så sjukt svårt att tro på att detta är fallet och även om jag har all respekt att man som spelare hellre skiter i att ”show up” så tycker jag det är förjävligt att man inte kan lyfta det som uppenbarligen är problemet och få en förändring..

1 gillning

Jag är inget fan av Blomman, men jag tror att om någon börjar gå in med halvhjärtad inställning så skulle varken han eller Rahm acceptera det. Jag skulle gissa att de kämpar så gott de kan, men att den inte synkar mellan spelarna pga vag coachning och ständigt fipplande med kedjorna. Sen att laget är felbyggt. Jag minns när Shore kom in förrförra säsongen och i sina första matcher spelade som en duktig center ska göra och allt såg så enkelt och synkat ut. Han mötte backar och fördelade uppspelen klockrent. Sen efter några matcher var han inne i HV tänket och då blev det skit med honom också. Och se vad det blev av honom sen? Just det.. LHC. dvs absoluta botten.

Jag tror inte att någon gör det medvetet eller med flit. Man vantrivs, det mesta funkar inte och man känner att man inte riktigt kan tävla mot andra lag. Då är det lätt att man omedvetet går ner några procent eller att den där ömmande foten gör lite extra ont och håller en borta. När det dessutom är klart med ny klubb andas man ut då man vet att det löser sig oavsett nästa säsong.

1 gillning

man är otroligt naiv om man tror att en stor lön på något sätt motiverar någon tillräckligt mycket för att kunna motstå den negativa kraft ett dåligt ledarskap har.

Otroligt naivt.

7 gillningar

Det ledningen behöver göra är att erbjuda samtliga spelare som vill att bryta sina kontrakt om vi håller oss kvar. Då får spelare som vill lämna en fribiljett ur och vi blir av med spelare som inte vill vara här.

Pengar är generellt en låg motivator då effekten är övergående.

Trivsel, gemenskap och inspirerande arbetsuppgifter är däremot bestående och högst beroende av ett fungerande ledarskap.

7 gillningar

Hur förklarar du då att Tikka, Engsund mfl höjde sig märkbart i kvalet ifjol när deras feta löner plötsligt stod på spel?

Tror absolut att det kan vara en faktor för en hel del spelare att ett fett kontrakt riskerar att brytas, speciellt när man varit dålig och inte kan förvänta sig ett liknande kontrakt i en ny klubb.

Därför räknar jag med att Borgman, Hansson, Alsing, Kloos, och säkert några till som inte alls levt upp till förväntningarna sett till lön kommer höja sig i kvalet.

Jag tyckte inte de höjde sig märkbart. Nivån på allt annat sänktes, dvs vad som tilläts, så brunkarna såg lite bättre ut. Det är allt.

Att de helt plötsligt skulle spela för att få behålla sitt kontrakt ser jag som helt omöjligt. Varför klarade de inte det innan?

Engsund var dessutom klar för en flytt, så han sket väl i det?

Är det något som dock påverkar så är det nog egot (vill inte ha på sitt CV att ha spelat ut någon) samt att man faktiskt känner något för fansen, kanske till och med för några lagkamrater.

2 gillningar

Min erfarenhet också, lön är mer hygienfaktor än drivkraft. Dessutom i de fall lön är en de facto avgörande drivkraft så finns det alltid någon som snart betalar mer, så ändå inget att bygga på.

3 gillningar