Seriösa rykten 18/19: Diskussioner

Eller så att de är den förre Frölunda backen dem tänker på då? Då jag läste på Twitter att HV var ute efter Lukas Bengtsson nu i AHL. Som kan återvända till Sverige.

Skall vi bli Frölundas B lag?
Först Persson sen figge och nu Donovan?
Ne men Donovan är väll helt okej, lite lik Reese och kan vara en bra ersättare till honom. Han är rörlig och hyfsat skott. Bra placering låter som en hv back. Bra ålder att bygga på

Lukas Bengtsson kan vi avskriva. Klar för LHC enligt Madhawk.

bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 … uldbacken/

Mrmadhawk skriver bland annat “Lukas Bengtsson har funnits på alla SHL-klubbars bord under vintern. Tidigare klubbarna Frölunda och Mora har varit intresserade.
Andra klubbar har tvingats backa på grund för höga lönekrav”

Ja, smakar det så kostar det, annars får man snällt ta det som blir över…

Lukas Bengtsson vore en för stor risk att lägga stora pengar på. Helt rätt av J&J om de inte skyfflar upp en topplön på honom.

Bengtsson är en enorm kämpe om överhuvudtaget kan spela hockey med sin sjukdom. Klarar han av att spela 50 omgångar så är han en toppback utan tvekan. Men chansen är också väldigt stor att han bara spelar 15 matcher. Därför är det klokt av J&J och stiga av detta tåg. Speciellt hur det gick med spelare med skadehistorik förra säsongen. Bra att de lär sig av sina erfarenheter.

Kan till viss del hålla med magnusb angående Bengtsson.

Samtidigt är det den här typen av värvningar jag vill se framöver. Värvar vi spets utifrån kan det inte vara spelare som Abbott, Figren och Sweatt. Habila SHL-spelare men med rätt liten uppsida.

Samtliga ovan har ju faktiskt levererat ungefär det de gjort tidigare i sin karriär. Men det är alldeles för dåligt sett till vad HV betalar för det.

Hult måste våga ta risker. Med det ökar visserligen också flopprisken, men ska HV vara ett topplag måste vi ha spets som höjer laget, inte bara tar en tröja.

Med det sagt är Bengtsson en för stor risk. Men jag gillar ändå den typen av namn.

Hult har ett tuff silly, mycket som står på spel. Vilken riktning kommer HV ta? Kommer man sattsa på at bli ett topplag eller?
Att vi förlorade Bengtsson var väll kanske rätt väntat. De blev en budgivning mellan i stort sätt alla i SHL och Linköping drog det längsta strået. Om de var bra att inte riskera nått pga hans skadehistorik återstår att se. Men de var längesen man vann en dragkamp om en bärande spelare som man kan bygga runt som ej har HV anknytning. Vi är duktiga att hitta talanger men de drar ju efter 1-2 säsonger till AHL/NHL men inga som bär laget. Iår misslyckades vi med Sweat och Wännerström, Sweat ville ingen ha men vi tog han, misslyckades totalt. Wännerström började bra men sen kom skadan så får väll se som ok.

Tycker Hult skall sattsa på nån mellan 26-30 på 2-3 årskontrakt som vi kan bygga på som inte drar iväg direkt, vi behöver nån vi kan bygga runt, speciellt i försvaret.

Ullström tror jag bli en bärande spelare nästa år nu när han är skadefri.
Thörnberg leder gruppen men inte spelmässigt och där behöver vi ersätta och där ser jag Önerud som vår nya ledare.
Om ljung/Lundh (twittermannen som skrivits om här) stämmer är bra spelare i bra ålder som kan gå direkt in i laget.
Men jag saknar det där lilla extra, vet att man hoppats på Wännerström men hur är hans status? Vetr han spelade i slutet men de märktes han inte var redo fysiskt.

2 Toppbackar krävs. Diggar Strömberg grymt om man ror hem den värvningen men vi behöver offensiv spets också. Drömmen att en är Tim Erixon som man rykt i nu 2 säsongen och sen kan man hoppas Elliot stannar men de är inte troligt

Önerud - Ullström - Wännerström
ljung- Lundh -Tedenby
Engvall - Gustavsson -Thörnberg
Wärn - Bengtsson - Sundh

X-X
Persson - Strömberg
Berglund - Ytterell
Feheravy

Vem fan är Wännerström? :wink:
Peppe Lundh kan vi nog skriva av, då han med stor sannolikhet kommer dra utomlands nästa säsong. Han har dessutom ett optionsår i sitt kontrakt, så stannar han i SHL så blir det med Djurgården.
Tror HV har siktet inställt på annat håll.

Flyers skriver entry level-kontrakt med Sandström. Då har han nog gjort sitt i HV om han inte blir utlånad. AHL nästa.

nhl.com/flyers/news/flyers- … -297384654

Lejaques,

För att fortsätta diskussionen kring Lukas Bengtsson.

Jag håller med om att Hult måste ta risker. Men man kan värva olika typer av spelare med riskprofil. Typ:

  1. Skadebenägna (typ Lukas Bengtsson)
  2. Spelare med dålig attityd (typ brendl i sina bästa dagar)
  3. Dåligt scoutade spelare
  4. Spelare vars karriär dykit
  5. Unga spelare som tappat röda tråden i N.A.

Jag tycker nog i så fall man kan chansa på kategori 4 och 5 istället för att chansa på någons fysiska status. Men rent generellt så behöver man ju mer än Lundström som scout. Hur många resor till Norge, Finland och USA gjorde han ifjol? Vad har han för scoutingnätverk där? Han verkar kunna Brynäs läktare och Oskarshamn utan och innan. Så det är väll dit han åker.

Luleå har idag gått ut med lite allsvenska nyförvärv, läge för Hult att gör det oxå?
Fehérváry och Marcus Björk i Oskarshamn ?

Fehérváry sägs vi ju ha värvat medan Björk är klar för Örebro enligt uppgift.

Martin Fehérvary klar.

Jag vet att man inte kan värva ett lag ifrån EP men är det någon som vet vad man ser i Martin ?
Varken imponerande storlek, mål assist eller plus minus statistik. Är han en tuff jävel kanske ?

Precis, man kan inte värva efter EP. Han är en otroligt talangfull jävel. Lysande värvning!

Om man såg den matchen han var inlånad till Hv denna säsong så förstår man precis varför man värvar honom. Rejäl i allt han gjorde på isen och knappt ett misstag den matchen. Dessutom dominant i Oskarshamn.

Bra värvning men inte våran toppbacksvärvning, Kanske ersättare till brännström?

Tror han är relativt lik Borgman i att vara rejäl i allt han gör, men med en offensivare sida

Tycker han påminner mycket om Larry.

Håller gærna i puck.
Næstan alltid rætt placerad.
Anvænds han offensivt kan han producera lite poæng.

I rætt ænde av +/- statistiken med. I ett Oskarshamn som kom på plats sju med -11 i Målskillnad.

En helt ok värvning. Har ingen koll på honom men utifrån vad som sägs kan han säkert bli bra på sikt. Blir dock lite oroad när Hult säger att han kommer att bli en viktig kugge i backbesättningen nästa säsong. Det borde väl innebära att Hult inte letar efter toppbackar?

Jag tror inte det betyder det, men du har nog rätt (se nedan). För är det något man kan sammanfatta efter säsongerna med Hult så är det väl att MAN INTE SKALL TA ALLT EXAKT som han skriver, eller dryfta sig till att tolka baserat på ord och meningsval. Han verkar inte lägga så stor vikt vid uttalanden.

Man kan inte både kritisera hans brist på exakthet i uttalandena om och om igen, samt fortsätta att tro exakt på hans ord eller ens använda det han säger för att tolka ut något.

Om jag får gissa så tror jag dock att Hult letar högst sparsamt efter spätz (inkl toppback) på någon front. Detta baserar jag på att han tidigare år inte direkt visat något större intresse för den kategorin samt haft bäst utdelning på oslipade diamanter från HA.

Riktigt bra värvning. Dock kan det nog ta någon säsong innan han är en topp-4 back i HV71. Ingen som helst tvekan att han kommer nå den nivån dock.

Det finns alltid en risk i att plocka denna typen av superlovande spelare. Han kan skriva kontrakt med NHL och vara förlorad innnan han har nått sin potential i HV dressen. Men jag tycker det är kanon att HV vinner kampen om en sådan talang.