Seriösa rykten 19/20: Diskussioner

Surret i en av de större HV grupperna på FB säger att HV71 (Hult, Davidsson) har visat intresse för den Finska supertalangen, Matias Maccelli. Född i Turku, Finland. 18 år gammal, 188 cm och 77 kg. Har öst in poäng (59 poäng på 50 matcher) denna säsongen och har enligt FB gruppen flaggat för byte av liga. Han spelar ligan USHL (United States Hockey League ) och laget han spelar för är DFS, Dubuque Fighting Saints.

Sanningshalten i detta rykte låter jag vara osagt. Men personen som surret kommer från är nån slags moderator för gruppen på FB och även krönikör för nån mindre nyhetssajt på nätet. Vet att han vart ute på djupt vatten förr, så man kanske ska ta hans uppgifter med en nypa salt. Valde dock att lägga den här så får vi diskutera oss fram till om det är seriöst eller inte.

Spelare

Namn: Matias Maccelli
Född: 14/10 2000, Turku, Finland
Position: LW
Skjuter: Left
Längd: 180 cm
Vikt: 77 kg

Statistik 2018/19

Spelade matcher: 50
Antal mål: 25
Antal assist: 34
Total poäng: 59
+/-: 10

eliteprospects.com/player/3 … s-maccelli

Efter att ha sett dessa 2 matcherna måste jag säga att jag gillar tanken av att plocka in Sandin i truppen. Rivig, stark och med där det händer.

Figren verkar vara allt närmare ett klubbbyte! Utomlands lockar och kan samtidigt förstå Figren.
En av sina bästa säsonger i SHL poängmässigt och sista chansen att hämta hem större pengar.

Tycker Figren är en viktig pusselbit men ser samtidigt inte omöjligheten att fylla hans skor.

Ser faktiskt Sandin/Sandberg som fullgod ersätter till Figren

Sandin känns riktigt bra. Tycker han imponerade i match 2. Kanske inte ännu på Figges nivå men inte långt ifrån, linus sandins 16 mål skojar man inte bort (1 mer än figge; känns även som FIgge gjort typ 5 i empty net). Vi plockar honom i precis rätt läge i karriären. Jag tror det finns ännu större uppsida där som vi kan få ta del av redan nästa säsong. Han är även “lite” äldre, så han måste göra en super säsong för att bli aktuell för NHL. Så skriver vi fast honom på två år har Hult agerat förbannat bra.

Som någon skrev ovan är ju centersidan nästa år helt sjuk. Ljungh, Gustafsson, Andersson, Holmström, där även Johnsson och Sandin kan centra. Jag ger mig även fan på att Ulla kommer hem och används som ytter.

Vi lär ju dock ej få behålla Ljungh nästa säsong. Det har iallafall jag mycket svårt att tro.

Har Ljungh KHL out i kontraktet? Han är för gammal för NHL.

Vet ej, men skulle förvåna mig om han inte har det. Tror han sticker till nästa säsong.

Vet inte om jag har förträngt risken att Ljung kan försvinna nästa sässe, riktigt jävla surt om det skulle bli så. Man kan ju ändå hoppas att han stannar då han enligt honom själv en av anledningarna till klubbytet var för familjens skull. Då hade det ju känts lite lustigt om dom nu trivs att dra till typ Ryssland.

Sen vill han väl kunna hänga med Nisse A också. Kan bli svårt i Ryssland. Sen skulle han behöva samla på sig lite mer landslagsmeriter för att kunna få ett bra kontrakt i Ryssland/Schweiz. Tror vi får behålla honom åtminstone till kontraktet löper ut nästa säsong.

Linus Sandin officiellt förlorad för Rögle åtminstone, luktar mer HV nu :slight_smile:

Synd att det inte verkar bli något med Anton Karlsson. Hade varit en klar uppgradering mot Ytterell.

Anton Karlsson verkar vi alltså kunna avskriva. Bra om du frågar mig. Hult vill köra på med samma grej ett år till och då, som jag i tidigare inlägg påpekat, tror jag det krävs toppnamn på i stort sett varje position om HV ska vara framgångsrika.

Så här vill jag se HV ställa upp till nästa år. Kosta vad det kosta vill. Hult har ju sagt att det ska bli guld 19/20 och då får han vara beredd att betala för det.

Peterson-Ljungh-Holmström
Önerud-Ullström-Thörnberg
Tedenby-J.Andersson-Thuresson
Törngren-Gustafsson-Sundh
Johnsson/Sandin

Här kan både Ljungh och Gustafsson försvinna så kan bli aktuellt med ännu ett namn in.

Almqvist-Mr X
N.Andersson-Mr X
Strömberg- Berglund
Persson

Här vill jag se HV plocka in Adam igen, samt ytterligare två toppnamn.

Gunnarsson-Åhman

Bra målvaktssida. Tror Åhman för sitt genombrott.

Jag är lite tudelad kring Karlsson. Han känns bättre än Persson och har en positiv uteckling. Men nu har vi Strömberg och Persson på kontrakt ett år till. Så den typen av back har vi dubbelt av. Almqvist vore en helt duglig ersättare till Lehtonen. Men man måste nog ha in ett ytterliggare toppnamn här.

Jag skulle gärna se lite av en chansning på en PP back istället för Ytterell. Det måste finnas något offensivt starkt i typ Norge, Österrike eller AS. (Typ som FBK gjorde med Chris Lee, vi med Åkerman eller Curran i Rögle). I Norge finns ju Espeland eller Aaron Irving som är intressanta, Zajic eller Nilsson från Oskarshamn eller Matt Caito i Graz. Sen kräver denna typen av spelare bra scouting och lite tur för att de ska få en god offensiv utväxling. Men det känns som att alla dessa skulle vara ett steg upp från Ytterell.

Philip Broberg hade varit en annan spelare som hade varit kanon att få in. Han kommer göra det riktigt bra med ytterliggare en försäsong i kroppen. Hade varit klockren som Fehervarys ersättare.

Kan ju inte jämföra defensiv back mot offensiv back :wink: :laughing:
Det enda dom har gemensamt typ är positionen samt Vetlanda typ.

Med Ytterells målproduktion så måste han ändå ses som en defensiv back :confused:

haha precis

Linus Sandin, som enligt uppgifter ska vara klar, verkar även vara högaktuell för NHL enligt HD.se. Borde väl i så fall vara rimligt med en utlåning, eller vad tror ni?

Även om jag är positiv till axel Holmström hoppas jag inte han är ljungs ersättare. Om han drar behöver vi värva en center som kan bygga upp spelet, axel är inte riktigt där än

Det känns spontant inte som det är tänkt att Holmström ska ersätta Ljungh. Eftersom Ljungh inte är förlorad ännu och Holmström redan ska vara klar skulle jag blir förvånad om det är så.