Seriösa rykten 20/21: Diskussioner

Ganska övertygad om att det finns ekonomiskt utrymme för en förstacenter och en Almquist-esque back, förutsatt att vi avser ha någorlunda samma lönebudget som förra säsongen. Vi har ändå frigjort ganska stora löneposter och hittills inte bundit upp i närheten av samma pengar. Vi ska ju va intresserade av Joel Kellman, vilket inte är en billig spelare.

Kellman kommer med största säkerhet spela i någon annan europeisk liga än SHL. Tyvärr…

Fröberg hade visst ett bra ingångsvärde. Spelare (Läs centrar) likt Fröberg växer inte på träd och konkurrensen om att knyta till sig dessa typer av spelare är hård. Likt högerfattade backar tex. Han representerade landslaget och hade KHL-anbud, vilket vittnar om bra klass.
34 poäng är ett personbästa av en spelare som inte är övervägande offensiv, utan snarare utvecklats till en bra tvåvägscenter.

+1 på den Magnus b. Att Fröberg valde att stanna var viktigare än många tror. Han kommer ta ytterligare steg.

Det Fröberg behöver förbättra är hans skott då han brände rätt många lägen förra säsongen. Annars tyckte jag Fröberg gjorde en bra säsong i HV. Han vågade hålla i pucken istället för direkt spela vidare, han har ok spelsinne och kan delegera okej passningar (visst han slarvar lite ibland de köper jag). Han led som hela HV förra säsongen att han hade svårt att hitta rytmen och jämnheten i spelet. Jag ser detta som ett HV problem och inte ett rent individuellt problem. Om HV skall bli en toppklubb spelmässigt igen måste man ha en jämnare nivå. Sen tror jag HV vill ha in en C till av bra SHL klass.

Holmström kommer nog få 3 centerrollen men i PP kommer han stå framför mål där han var grym förra säsongen under sen höst. Efter jul/når är han svår att utvärdera pga skador.

Vänta nu här. Många skribenter här är duktiga på att lägga ord i min mun. Jag har aldrig sagt att Fröberg kommer göra en sämre säsong. Jag har sagt att risken finns då han förhoppningsvis inte kommer starta som vår förstacenter. Får vi in den center vi suktat efter i 7-8 år är sannolikheten stor att Fröberg får mindre istid i exempelvis PP. Med andra ord inte alls samma möjligheter som han fick i år. Har svårt att se hur Fröberg framöver kommer ha en liknande roll i ett lag som påstår sig vilja gå för guld. Det här var Fröbergs möjlighet att visa att han håller som förstacenter, och uppenbarligen misslyckades han eftersom HV tog in Lias och nu är på jakt efter en ny. Hult verkar ju uppenbarligen införstådd med att det var fel att starta med Fröberg förra säsongen. Därför blir jag också förvånad att Fröberg inte tog chansen att dra om han nu hade erbjudande. Men det är klart. 200 000 - 250 000 kronor i månaden slänger man ju inte bort hur som helst…

Att kalla Fröberg för landslagsspelare är ungefär som att kalla Martinsson för NHL-stjärna. Men om vi nu ska benämna Fröberg som landslagsspelare baserat på de meriterna bör vi även kalla Emil Sylvegård och Christopher Mastomäki för samma sak.

Jag påstår inte heller, vilket somliga verkar vilja tro, att konkurrens är dåligt. Jag vänder mig mot den rätt dyrköpta sådan vi kommer få i år eftersom varken Fröberg eller Holmström höll för sina tilltänkta roller. De var två felrekryteringar sett till utfallet. Jag inser även att marknaden styr. Men bara för det går jag inte och köper den dyraste tv:n, bara för att marknaden sätter ett visst pris. I synnerhet inte när jag vet att jag kan få en lika bra tv för ett bättre pris. Om vi ska fortsätta med tv-metaforen. Fröbergvärvningen är dessutom som att man går in i en affär, slänger upp x antal tusen på disken och ber expediten ge en valfri tv i utbyte. Vi vet inte om den håller, men vi hoppas att den efter år två år visar sig vara ett riktigt superkap.

Med detta i åtanke är jag tämligen övertygad om att ett gäng sportchefer som var med i budgivningen förra året andas ut och konstaterar att det var klokt att de la sig. På samma sätt som vi tycker det var klokt att Hult la sig angående Ljungh.

Du ser ju uppenbarligen inte vad Fröberg uträttar på isen. Han vinner oerhört många dueller, täcker upp enorma ytor och balanserar sina Fw på hög nivå, samt bidrar med 34 poäng framåt. Detta trots ett skott som behöver förbättras enligt många. Fröberg har haft en betydligt mer defensiv roll de senaste säsongerna, medan han nu skulle ställa om till en center med lite mer offensiv och kreativ grund. Fröberg är ingen offensiv gud, men har fina kvalitéer i alla zoner, alltså en klassisk tvåvägscenter av riktigt bra klass. Jag har stor förståelse för att det tog lite tid innan produktiviteten satte fart och han har alla ingredienser för att nå än högre poängutdelning framöver.

Att vi tog in Lias kan du ju inte klandra enligt dig Fröbergs bristande kvalité på. Vi hade chansen att spetsa till laget och krydda med en kille som vi vet kan avgöra matcher på egen hand - och vi tog den. Detta i ett läge när både Holmström o C Sandberg hade problem med sina kroppar.

Förövrigt tillhör även du ”gruppen skribenter” som gärna lägger orden i mun på folk, så kasta inte sten i glashus. :slight_smile:

Anekdoten om Tv:n är bra, men likväl vet man ju aldrig hur utfallen blir i slutändan. Spelare likt Fröberg som uppenbarligen ligger på gränsen till KHL-nivå (och landslagsnivå) är väl precis den typen av spelare alla lag vill ha. Inte minst för att få ut den kontinuitet så många lag eftersträvar nu för tiden. En center på den nivån kostar däromkring, så enkelt är det. Håller dock med dig om att Holmström var (med facit i hand) en för risky värvning. Var dock riktigt bra en period i framförallt pp och detta trots skadepåverkad kropp, inte i toppform fysiskt och lång startsträcka pga acklimatiseringen till stor rink. Tror, eller iaf hoppas på bättre utfall kommande säsong.

Vi diskuterar uppenbarligen helt olika saker. Jag säger inte emot de kvaliteter du ger Fröberg. Jag ifrågasätter hans kvaliteter som förstacenter, vilket många verkar glömt bort att han värvades som. Och så den lön han har. Hela diskussionen tog sin början i att jag ansåg det som en fördel om vi kunde frigöra hans löneutrymme för att 1) hitta en bättre andracenter för samma peng. Ja, de finns. 2) billigare center med samma kvaliteter.

Visst, Lias var en skänk från ovan. Men om jag fattar läget rätt är man på jakt efter någon av minst samma kaliber. Ergo. Man har uppenbart insett att man behöver en bättre center än Fröberg inför kommande säsong.

Du pratar om kontinuitet och att Fröberg skulle vara lösningen på det. Rätt blåögt. Ja, man vill ha den typen av spelare, men inte för den typen av summa i en andrakedja. Fröberg-värvningen kommer inte leda till någon som helst form av kontinuitet av några rätt självklara anledningar.

  1. Fröberg har precis som Ljungh en önskan om att få spela utomlands. HV var aldrig det primära målet.
  2. Levererar Fröberg på de nivåer vi alla önskar kommer han försvinna när kontraktet går ut. Om det finns utlandsintresse nu, vad tror ni då det kommer göra om han slutar på 40 poäng nästa säsong?
  3. Hult kommer aldrig förlänga kontraktet om Fröberg levererar på samma nivåer som tidigare två säsonger. Eftersom Fröberg är överbetald kommer han tvingas gå ner i lön vid nästa kontraktsförhandling. Och då lär Fröberg ha ett enormt HV-hjärta om han ska säga ja…

Angående att alla värvningar är en risk. Jo, men det är få sportchefer som ger 200 000-250 000 och en roll som förstacenter till en spelare som säsongen innan levererat 28 poäng. Det finns uppenbarligen olika former av risktagande…

Och apropå att kasta sten i glashus. Vi raljerar över LHC när de slänger 300 000 kronor på Ljungh. Men när Hult så uppenbart gjort samma misstag i Fröberg försvarar somliga HV-fans värvningen så till den milda grad att det bara blir löjligt.

“Risken finns att Fröberg kommer göra en sämre säsong då det blir tuffare konkurrens om rollen som förstacenter”. Jo, det stämmer ju. Men det är en märklig diskussion att föra i framläggningen kring varför Fröberg inte är bra för HV, när du dessutom i efterföljande stycke säger att konkurrens inte är dåligt. Att den skulle vara dyrköpt för mig, återigen, en följd av marknadssituation och värvningsstrategi. Det är snarare de aspekterna man bör vara kritisk mot isåfall. Får se om jag får ihop det här, men vill man ha svensktillverkade TV-apparater som kan hålla i några år framöver, får man betala. Man kan gå till en annan butik och investera i en plasma-TV som under sin tid var top of the line men numera kanske inte riktigt håller samma nivå, eller satsa på en med massa funktioner som kan komma att bli aktuella i framtiden om den tekniska utvecklingen går i rätt riktning. Väljer man den förstnämnda köpstrategin, vilket många gör/vill göra, kostar det.

Att han skulle vara en blind chansning är nonsens. Jag kan dock i allra högsta grad hålla med om att fokus på kontinuitet och Fröberg inte går hand i hand, speciellt då han uttryckligen visat intresse för KHL. Det är ett problem som alla klubbar ställs inför där spelare som presterar bra drar till sig intresse från ligor högre upp i hierarkin. Detta faktum är ju dock ingenting som gör Fröberg sämre. Lösningen här är för mig att satsa på spelare med tydligt hjärta för klubben, som helst gjort sitt i andra ligor, och krydda det med ung utvecklingspotential där förhoppningen är att de väljer att “ta ett år till” i SHL när potentialen är delvis uppfylld (som med Kinnvall).

Du pratar om att det finns bättre alternativ för samma peng eller billigare sådana som kan prestera lika bra. Vilka centrar är det vi pratar om då, som är någorlunda realistiska? Tycker det är viktigt att påpeka att Fröberg redan gjort ett år i klubben, där han sett till poäng var ligans sjunde bästa center och därtill besitter flera egenskaper efter att ha haft en brunkarroll i VLH.

förutom att fröberg var 67% av kostnaden. så kanske inte “samma misstag” alls.

Hv verkar iallfall vilja ha tillbaka Lias
blueshirtbanter.com/2020/5/ … ce=twitter

Jahaja, nu verkar det som Lias vill stanna. Det värmer ju hjärtat något massivt.

Vågar man hoppas?

Hoppet är de sista som överger människan om man inte är… så ja vi får hoppas

Knappt att man vågar, vore för bra för att vara sant

Är detta anledningen att detta rykte skapar så lite verksamhet här på forumet? Folk vågar inte hoppas?

Det är ju nu man vill se flashback-aktiga insatser med grävande i allehanda internet-soptunnor för att skaka fram ännu mer matnyttigt…

Jag behöver mer av denna drog.

haha :smiley:

Lias en hel säsong tillsammans med Wedin. Jösses…

Niklas Arell…

enligt hv71.se har han LHC-klass på meritlistan. “Spelarmeriter: SM-silver 2014”

Hmmm, det kanske blir bra ändå.

Detta är inte något jag vågar uttala mig om, men inte är det en offensiv pjäs vi plockar in. Var passar karln in i pusslet?

Säsongens antiklimax. Vi har en back kvar och alla förväntade sig en offensiv back för 2 backpar, istället värvas en defensiv begränsad back för 6-8 back. Pinsamt agerande av Hult och blir sjukt förbannad av denna värvning som sista backplats. Vi har redan Williamsson och Bertov på denna position.

Ruskigt dåligt av Hult

Ja du Hult, väldigt bra skott och är användbar i offensiven. Toppmål 6 på en säsong i Allsvenskan sen gjort 1-4 per säsong och poängsnitt under 10. Ja du Hult om detta är din status på en offensiv back är du helt ute och cyklar. Detta är samma typ av spelare som Persson. Vi har en offensiv back, 1 tvåvägsback resten är sjukt defensiva backar med begränsad offensiv potential. Emil är den enda jag ser har viss potential att bli en tvåvägsback.

Ne nu har du gjort bort dig Hult