Seriösa rykten 20/21: Diskussioner

Med den lönen Fröberg sitter på lär det ju garanterat gå att få tag på en andrecenter. Vill dock ha kvar Fröberg, känns som han kom in i sin ledande roll ju längre säsongen gick.

Tror Fröberg stannar. Tränar trots allt idag med hv

Jag vill nog se Fröberg åtminstone ett år till i HV, inte minst för att jag skall hinna bilda mig en uppfattning om karln :wink:

Försvinner Fröberg är det en skänk från ovan. Linus Fröberg är ingen dålig hockeyspelare, men att ge honom 200 000 papp i månaden är så galet, så galet.

Blir Fröberg kvar kommer han med största sannolikhet bli seriens dyraste andracenter. Då är det nästan bättre att han drar. Utöver den galna prislappen för Fröberg är det även resursslöseri sett till den investering vi ger honom i tid. De här två åren är för Fröberg ett skyltfönster utåt mot Europa. Han kommer ändå dra när kontraktet går ut. Och när han vänder hem igen är det gissningsvis FBK som gäller.

Nej, bättre att satsa på en billigare andracenter (vi kan nog få ut drygt 30 poäng av en spelare i 150 000 kronors-klassen), alternativt ge 200 000-250 000 till en RIKTIG klasscenter.

+1
Åttonde bästa poängplockare av alla centrar i SHL 19/20 - egentligen sjunde bäst då Bristedt gick på vingen - med näst minst istid av topp åtta. Tror det finns ännu mer att hämta och i rätt omgivning kan han nog göra uppåt 40p om inte mer. Tycker man såg ljusglimtar av hans faktiska kapacitet när han gick med Önerud(?) och Sandin. Ingen förstacenter och säkert förhållandevis dyr men vi har råd, utan att det går ut över en ev. 300k-center, så varför inte köra sista året ut. Han har dessutom förmågan att odla SHLs mest imponerande slutspelsskägg.

Lurigt läge med Fröberg. Jag gillar honom i grunden, även om lönen är i överkant. Nu kan vi ju dock vara rätt säkra på att HV i dagsläget har råd att plocka in en 1:a center även med Fröberg i lönelistan, så den aspekten faller ju lite. Jag tycker dessutom att det är Holmström som är det stora frågetecknet på centersidan, och det skulle därför inte kännas bra att Fröberg lämnade. Jag tror heller inte att det är så enkelt i dagsläget att hitta ytterligare en center av samma klass, till lägre summa. Jag hoppas att han stannar, men tror risken är väldigt stor att han lämnar.

Kände verkligen inget mer än “jaha” när jag hörde det. Finns både för- och nackdelar om han drar. Verkar vara en bra kill och så men det är nog få spelare i HVs historia jag känt så lite för, varken positivt eller negativt. Blir han kvar är det helt okej och om han drar, ja då är det helt okej också.

Gott att du plockar fram lite fakta håvesjuttioett. :slight_smile: Förstår inte all kritik som ges till Fröberg. Han växte ju längre säsongen led och klev fram mer och mer offensivt, efter att ha haft en betydligt mer defensiv roll i flera års tid. 34 poäng är riktigt bra och inte alls haft den speltiden som många andra lags toppcentrar haft. Stark i kroppen, bra tvåvägsspel och har ännu mer att kräma ur offensivt. Visst har han en lön som är i överkant, men det är spelarnas marknad, i synnerhet svenska centrar av hög SHL-kaliber.

Fröberg stannar enligt Hockeystaden

Fröberg är som sagt en bra hockeyspelare och han lär fungera bra som andracenter. Med honom i laget lär vi alltså få seriens dyraste centeruppsättning. Då bör man förvänta sig topp 4…

Lite förvånad att Fröberg inte hoppade på KHL-tåget. Vi vet ju inte alla turer. Men hade det funnits ett kontrakt och jag hade varit Fröberg hade jag hoppat på direkt.

Han värvades som förstacenter till HV. Flyttades ner under säsongen. Han spelade landslagshockey innan han kom till HV. Var inte aktuell under gångna säsongen. Med en ny förstacenter lär han dessutom inte få lika mycket utrymme som i fjol. Risken finns att han alltså gör en sämre säsong. Och då är frågan hur het han är på marknaden.

Jaja. Ändå lite sundhetstecken att allt och alla inte värvas till NHL och KHL. Och som någon påpekade tidigare. Finns trots allt fördelar med att han stannar. Även om det svider att HV ska punga ut drygt 200 000 i månaden för honom i ett år till.

Undrar bara, varifrån kommer uppgiften att Fröberg har över 200.000 i lön?

Jag trodde inte det är så det skall funka, att den med störst lön tas ut till 1C?

Det ju detta vi vill ha: konkurrens. Vi vill ju ha två (eller fler) spelare som tävlar om att vara 1C. Du säger att det automatiskt blir ett nedköp i speltid/poäng för Fröberg om en med större kuvert kommer in, jag hoppas tvärt om att det blir en sporre.

Vill vi verkligen ha ett bra lag vill vi ju ha flera med stora kuvert som konkurrerar, givet att det stora kuvertet återspeglas iallafall lite i högre kvalitet.

Klabbe

Det kommer från officiella uppgifter. Tror det Mr Madhawk som listade alla löner.

Men jag förstår inte varför just Fröberg får sådan kritik för sin lön. Tycker t ex att Martinsson, Thörna och Nisse Andersson presterat sämre för en liknande peng. Önerud har väll varit jämbördig eller t.o.m. sämre, Tedenby låg väll på något liknande och hade väll liknande leverans. Fördelen med Fröberg är ju att han är användbar över hela banan. Något kanske inte Teden är.

Vi ska vara väldigt nöjda att Fröberg stannar kvar. Fröberg är kvalité och kvalité kostar.

Lejaques skrev att Fröberg kommer bli serien bäst betalda andra center. Jag tror t ex att Palve, Lundqvist, Ejdsell kommer att ha en högre eller iaf jämbördig lön.

Namnen du nämner skulle jag alla föredra som andracenter framför Fröberg om vi nu ska lägga drygt 200 000 kr på just den positionen…

Spelarna du nämner kanske inte levt upp till lönekuvertet. Men de hade alla ett bra ingångsvärde. Martinsson hade NHL-kontrakt säsongen innan, Nisse Andersson var dokumenterat en av seriens poängstarkaste backar. Thörnberg och Teden två franchiseplayers som säljer en och annan tröja.

Fröberg uppfyller inte något av ovanstående kriterier. Det var ett vanvettigt kontrakt från första början. Och det för mig in på Diabolics inlägg. Ja, vi vill ha konkurrens. Men den här konkurrenssituationen har enkom uppstått för att Hult överbetalt en spelare och nu måste rätta till sina misstag.

Han var en 26-årig, svensk, landslagscenter med en uppåtgående kurva och intresse från KHL, då kostar det. Sen håller jag med om att det i grunden är lite för mycket pengar för en sådan spelare, men det får vi nog skylla på marknaden. Ljungh lyfter liksom 300k/mån i LHC… F.ö. väldigt märkligt att försöka framställa konkurrens som något negativt och sen använda det som motivation till varför Fröberg kommer göra en dålig säsong 20/21.

Förstår inte alls kritiken mot fröberg. Vad begär ni av en andrecenter? 34p förra året, bra på att hålla i pucken och satte några viktiga mål, dessutom fortfarande relativt ung och utvecklingsbar.

Jag hade iaf INTE hellre tagit en oprövad finne som gjort en usel säsong i AHL som någon skrev (Oula Palve). Knappt hellre Viktor “tar helst inte stryk” Ejdsell heller.

Håller med dig Spawn,viktigt att Fröberg stannar i Hv och han kommer bli ännu bättre(även om vissa hävdar motsatsen) med ett andra år i Hv,i mina ögon en perfekt andra center,stark i kroppen kan hålla i pucken och i bra ålder,nu fattas bara en förste center sen ser det bra ut!!

Palve helt oprövad i SHL och Ejdsell 31 poäng i ett offensivt FBK,Fröberg 34 poäng,trevlig Lördag Hv fans nu whiskey!!!

Att en KHL klubb anser att han håller för en väsentligt bättre liga är väl ett kvalitetstecken i sig. Glad att han stannar. Inte heller säker på att han blir andrecenter. HV ville ha Ljungh och Ågren. Låt oss säga att de hade 250 +150 kSEK i budgetutrymme för det. När man tappade Ljungh kanske man gick för Wedin som en konstruktiv ledande spelare istället för Ljungh. Därför är min gissning att vi kommer att få en något billigare center än många av oss kanske räknat med. Kanske blir Önerud-Fröberg-Wedin som är vår förstakedja nästa säsong. Och varför inte - Lasch är inte center.

Hemska tanke om div-tjecken fröberg blir första center. Det får inte hända- vi är i desperat behov av en riktig center, det såg vi förra säsongen!

Jag är visserligen helt övertygad om att både Fröberg och Holmström kommer att prestera klart bättre än i år. Men inte kan vi väl på allvar riskera att stå utan förstecenter även i år? Nej då är det för att vi fått positiva indikationer från Rangers…