Jag måste säga att det känns märkligt. Är det verkligen den lagdelen som behöver förstärkas mest? Jag hade nog förväntat mig “Håll käften vi skall upp” förstärkning på backsidan. Eller vet Stille något vi inte vet om Hjalmarsson?
Lite min tanke med, jag undrar om det är värt att lösa 140 000 rakt av på Bryggman, jag tycker inte det, ska vi ta in honom får Malmö stå för en stor del av lönen, annars får det vara
Sen behöver vi förstärka backsidan, Bertov ut och en Borgman-typ in vore en bra början. Backsidan är den lagdel som är mest i behov av förstärkning
HV vill även erbjuda en rätt förmånlig deal där det finns SHL kontrakt inräknat vid uppgång. Detta är något som redan finns på Matson, Vesel och Bertovs kontrakt.
Så blir det ju ofta vid sådana byten, ingen tar hela kakan själv. Så det kan nog bli förmånligt.
Ser inga problem med Bryggman i Hockeyallsvenskan, bara på SHL-nivå har han under flera år varit en jobbig spelare. Vi saknar det lite då och då vid flertalet matcher.
Fast det vet vi väl inte? För någon vecka sen gick de väl ut med att de letar efter en back att förstärka? Dyker en vettigt forward upp så är det väl dumt att inte kolla över möjligheterna, speciellt då marknaden sällan brukar vara speciellt bra när slutspel nalkas?
Tror nog att de letar minst lika aktivt för en back
Bryggman är ingen dålig spelare. Han gnuggar på bra och gör ju även en hel del poäng. Han kan bli oerhört viktig i playoffs.
Men för att ha plats för Bryggman så måste ju någon ut. Kokkonen ligger väll närmast till hands som Lejaques nämner. Kokkonen är lite samma typ av spelare men har ju inte fått igång poängproduktionen trots bästa tänkbara omgivning. Netterberg är väll ett annat alternativ att dumpa. Dock så har ju Netterberg varit skadad och sett helt ok ut när han varit hel.
Slutsatsen: Kokkonen ut och Bryggman ja tack.
Det är många som vill totalt hänga HVs backsida, den är inte så dålig som alla vill få det till. HV släpper till överlägset minst klara chanser i både SHL och HA xG 1.6 emot. Däremot så har ju inte målvaktsspelet funkat alls. Målvakterna släpper mer än vad de förväntat ska göra. Dock är väll bredden på backsidan inte så stor. När Andrae är borta finns ingen som är bra nog i PP, sedan vill jag inte tänka på ifall Torp skulle gå sönder. Så en solid tvåvägsback vore kanon främst för att bredden är så dålig på backsidan inte att de varit dåliga. Juniorerna igår kom in i seniorhockeyn lite för tidigt igår t ex.
magnusb. Ja, Kokkonen borde ligga i riskzonen. Men i min värld ligger Netterberg närmare en fast plats i PP än ett brutet kontrakt. Lite årets Foppa. Extremt lite istid, men bra med poäng. Helt klart årets mest underskattade spelare.
Ja, det där är ju rent trams givetvis. Minst antal SOGA och i särklass minst SSA (i skottsektorn). Våra backar gör det bra. Tre på topp 12 i backarnas poängliga (med den av oförklarliga anledning utskällde Bertov som 12), även tre på topp 12 i +/- (där Bertov återigen är med). Sen får man inte glömma att Torp och Bertov också gör ett jättejobb i BP, som är seriens bästa. Här kan vara kul att nämna att vi snittar bara lite drygt ett skott per mål mot oss i BP. Så, att vår backsida är dålig finns det exakt noll stöd för. Däremot så är den lite för tunn. Med Andrae, Bertov och Ytterell borta så har vi bara fyra ordinarie backar. Så ja det behövs förstärkning där.
Koss i taket, vi är överens. Både om Netterberg och Kokkonen. Jag trodde Kokkonen skulle lyfta i Allsvenskan efter floppsäsongen förra året, vet att han kan leverera där - 24 mål i Karlskoga 19/20 är ju otroligt bra. Men känner nu att han kanske var lite av en one hit wonder.
Bryggman för Kokkonen vore kanon. Som någon utan personlig erfarenhet av att spela elithockey, vilket i högsta grad kvalificerar mig att berätta för er huruvida en spelare är bra eller ej, kan jag meddela att Kokkonen inte är en bra hockeyspelare. Tycker inte han har någon koll på kroppen alls, fladdrar mest runt. Men på Allsvensk nivå lyckades han ändå skrapa ihop 38p 19/20.
Samma ögontest tycker jag i viss grad gäller för backsidan. Tycker flertalet backar alldeles för ofta spelar fast sig i egen zon och ser allmänt klumpiga ut. I gårdagens match var det dock kanske väl extremt, då vi tvingades spela två juniorer. Men exempelvis Norbe hade nån sekvens där han skulle spela rejält bakom egen målbur men föll på eget grepp och dundrade in i sargen. Torp försöker briljera med mjuka handleder när det kanske är hans absolut svagaste del i spelet, och misslyckas ofta. Ytterell likaså med skillnaden att spelfördelning (kanske främst skott) faktiskt ska vara hans styrka. De enda man kan lita på är Andrae och Billins. Därmed vore det enligt mig inte fel med förstärkning på backsidan oavsett tillgänglighet på nuvarande backar.
Nu har ju inte motståndarlag lyckats straffa oss för de misstag vi gör så värst ofta, vilket i grund och botten beror på att i princip samtliga lag i Allsvenskan är värdelösa. Därför kanske nuvarande backar också räcker för att gå upp i SHL direkt. De misstag vi begår sker ju i lika stor, i de flesta fall större, utsträckning i andra ändan av isen. Vår SHL-mässiga forwarduppsättning lyckas dock straffa oftare än något annat lag. Detta medan vår något Allsvenska backbesättning (om än toppklass i Allsvenskan) fortsätter drälla.
Fast nu är det lite historie-revision. De flesta har inte klagat (enbart) på den absoluta nivån på vår backsida relativt rövdåliga HA-lags absolutnivå, utan mestadels att den är vår största svaghet. Jag skulle vilja se en bättre backsida för att komplettera vår anfallssida. Nu är det slagsida i laget. Jag tror på en ickelinjär förbättringspotential för hela laget, givet att man uppgraderar på backsidan. Mest bang for the buck så att säga.
Sen gillar jag inte att höra när ni ger stats på undermåligt målvaktsspel… det blir jag ledsen över…
Lars Bryggman hade varit en perfekt värvning.
Ser vi på vår forwardsuppsättning så saknar vi knappast skills eller målskyttar. Det vi har lite snålt av är just fysisk och lite mer rejäla spelare som kan göra HV71 lite tyngre. Det var av just denna anledningen man värvade in Tommi Huhtala. Man hade nog hoppats att Kokkonen skulle vara en av dessa pusselbitar men tyvärr så har han inte alls kommit upp i nivå utan det är bara att konstatera att han just nu är “dövikt”.
Jag skulle vilja säga att Lars Bryggman är en rutinerad och “uppgraderad” version av Jesper. Lite större, lite starkare och helt enkelt lite rejälare. Har dessutom gjort närmare en halv poäng/match de gångna fem säsongerna han spelat i Malmö/SHL. Så helt oduglig när det gäller poängproduktion är han inte. En ganska säker värvning, man vet vad man får. Det är en spelare som hade passat perfekt bredvid exempelvis bröderna Davidsson eller Vesel/Foppa (även om Tommi gör det bra där).
Vad gäller lönen så lär nog inte HV71 behöva dra hela lasset.
Sen betyder det ju inte att HV71 inte söker efter en back samtidigt. Men bara för att man söker efter en back så betyder det ju inte att man ska låta andra bra spelare/möjligheter gå förbi.
Tackar! Precis vad jag menade när jag sa att jag hade förväntat mig en back snarare än forward.
Men det finns en sak till jag vill kommentera. I mina ögon är det inte så att FW/C står för offensiven och Backar för Def.
Vi har några forwards som helt klart gör ett “Överstyfft” jobb i defensiven. Samtidigt som tex Andrae verkligen bidrar med mycket spets i offensiven. Så att säga att få insläppta mäl /Skott i slottet betyder att man har bra backar tycker jag är att göra det lite för enkelt för sig. Sen är backarna absolut inte dåliga med allsvenska mått mätt. Men i mina ögon både “tunnare” och svagare än forwards sidan. Min önskan / förhoppning är fortfarande att man kring Jul landar en herrejösses värvning tänkt för att tugga 25min istid i SHL nästa år…
De må va så i Bertov och Matson fallen, dock har Vesel endast 1år med HV. För mig får han gärna skriva 1+1 och gärna va 3e center i SHL upplaga av HV nästa säsong om det blir så.