Seriösa rykten 21/22: Diskussioner

Då kan du inte jämföra värvningen med Kokkonen…

Att detta är en spelare för de 2 första formationerna är givet och garantera riktig fet lön. Hv rykte är riktigt naggat i kanten och alla värvningar man gör måste man ha de högsta ekonomiska budet annars går de till konkurrenterna. Alla i Sverige ser hv som förening i fritt fall men hv fortsätter att youtube finalen med hv fansen på facebook som inget har hänt :smiling_imp:

Kanonförvärv!

Detta är precis vad vi behöver, ung spelare med stor uppsida men som redan levererat 37p förra säsongen. Det här är jämförbart med att ett SHL lag plockar in Abols, Möller eller Tyrväinen.

Jag ser att Lejaques skriker efter spelare som presterat bra under flera säsonger i HA. Förmodligen är de kanske inte sååå bra då de fortfarande spelar i HA. Bra spelare i HA tar alltid klivet upp.

Vad som däremot kan vara intressant är spelare som tagit klivet upp, misslyckats i SHL pga att de inte fått de rollerna de behöver för att prestera. Det ska man nog kolla efter om man vill ha bra spelare för att gå upp. Spelare som vill ha en till chans i SHL. Att plocka någon som Lindbäck är en bonus. Han skulle ju kunna spela i SHL.

+1

Mycket bra inlägg och jag är är också på din linje.

Jag har noll koll på spelarna i allsvenskan och finner det meningslöst att kommentera enbart utifrån stats från EP. Men med tanke på hur de senaste 5-6 årens lagbyggen och vad som utgjort grunden för dem, så är det bara att hoppas på att det löser sig och blir en lyckoträff likt 2016/2017.

Låter som en spelare med karaktär. Dvs raka motsatsen till en Hult-värvning. Förmodligen är det Samuelssons inflytande här. Jag är lyriskt änsålänge.

magnusb. Som sagt. Kolla in Lövens trupp.

En bra allsvensk trupp som nu spelar allsvensk final. Vet att du vurmar för utvecklingsbara spelare. Skrämmande likt Hult. Men till allsvenskan går det absolut att hitta okända transtatlantguldkorn och spelare som är etablerade i allsvenskan. Löven fångade bland annat upp Fredric Andersson för några säsonger sen och som nu är en av deras bärande spelare. Men som jag också påpekat. Den här värvningens värde beror helt på vad som kommer in härnäst. Är Lindbäck en av våra tilltänkta toppspelare. Ja, då är ribban lågt satt.

Sen är jag som sagt förundrad att folk hyllar varenda värvning som kommer in. Ni vet vem vår sportchef är. Ni vet var han tagit oss. Att inte vara skeptisk till det Hult ställer på isen. Ja, det är ju som att be om att bli besviken.

Vet att detta inte är till mig, men jag är nog bland dom som kritiserat dom flesta konstiga värvningarna senaste säsongerna, och med facit i hand har jag haft rätt om det mesta. Denna värvning sticker ut och vi är ju långt ifrån klara.

Du säger att vi ska kolla på Lövens trupp. Just nu har vi 2 spelare på kontrakt. Vi kan ju avvakta lite och se vad som landar härnäst kommande veckorna innan vi kan jämföra. Jag tycker fortfarande denna värvning är en bra start. Jag vill ha spelare som andra lag vill behålla (som denna), inte spelare som andra typiska Hult-värvningar med spelare som lag vill bli av med (Bertov).

Frågan man inte kan låta bli att ställa sig är ju om SHL-intresse betyder att Hv var intresserade av SSK-gubben även vid fortsatt SHL-spel??
Nu skett det sig, men han valde att hoppa på ändå. I vilket fall som helst så har jag inte “Scoutat” honom och kan inte göra en bedömning.

Ja det är ju en typisk Hultvärvning från HA. De flesta spelarna han har värvat från HA har varit unga spelare på väg framåt i karriären och där har han lyckats ganska bra förr. Dessa typer av värvningar har, vad jag kan minnas, sällan varit tänkta som toppspelare direkt utan Hult har värvat framtida utveckling. Det är väl främst först förra säsongen man fick vibbarna att värvningarna från HA skulle gå in och vara toppline spelare, alltså Forsberg och Kokkonen. Men jag kan inte dra mig till minnes att så många andra värvningar av den här typen har varit så.

Men med det sagt håller jag med, är det tänkt att han ska ta klivet in till en förstaline direkt är det väl våghalsigt. Är det en spelare man värvat för att han ska tävla om att slå sig in i en andraline så tycker jag att det är en bra värvning. Även om allt jag sett av grabben är det som står skrivet på EP.

Jag tror folk missförstår oss kritiker lite. Vi är inte kritiska mot att värva Lindbäck. Han har rutin från ligan med mera men jag får också en lite olustig känsla om att detta kommer tänkas vara en ledande spelare som skall dominera i PP. Där vetifan om han är.

Att Hult inte kan bygga ett hockeylag har hela Sverige blivit varse om. Likt förbannat får han förnyat förtrodde och fortsätter med sitt snickeri som liknar mest ett chokladslott som smälter i solen. Skulle inte förvåna mig om vi sitter här om ett år och konstaterar det faktum att vi trillar ut HA också.

Lindbäck har en uppåtgående trend i poängsnitt. Men detta kan bli en fågel eller fisk värvning.
Men i en 2-3 kedja så absolut men inte till min 1 kedja som ska leda oss tillbaka till finrummet. Där vill ha ”säkra” kort!

Som jag tolkar lejacques m.fl. så handlar det inte om värvningen av Lindbäck i sig, utan om lagbygget. Hult har bevisat två saker enligt mig. Han kan hitta och värva bra spelare, men han kan inte bygga lag med tydlig rollfördelning och struktur. Återigen - det går inte skapa en symfoniorkester av 15 tubaspelare och 10 violinister. Och ur detta perspektiv så tycker jag att oron och skepsisen är befogad.

Utöver detta har Hult haft en förmåga att betala överpriser för spelare. Och det är väl där kärnan i kritiken hamnar nu. Att HV kommer att kunna överbetala spelare nu är både naturligt och nödvändigt. Men man kommer ju inte att kunna överbetala ALLA spelare. Så då blir det viktigt att det blir RÄTT spelare som överbetalas. Så även ur detta perspektiv är skepsisen befogad.

Läser man mellan raderna i intervjuer med Lindbäck så kan man dra slutsatsen att lönen avgjorde till stor del att han blir kvar i allsvenskan. Alltså överbetalar HV i detta fall. Och om det är rätt återstår att se.

Själv hoppas jag att man istället satsar på att överbetala ett antal spelare som redan bevisat att de kan ta och hålla en ordinarie plats i SHL, för det är sannolikt den spelartypen som kommer att ge HV den ”edge” som kommer att krävas för att göra tiden i allsvenskan kort.

Att ha några tunga namn klara skulle ju även öka attraktionen för andra att välja HV. Tänk vad ett namn som Hjalmarsson skulle innebära ur det perspektivet. En annan spelare som HV borde ha hört av sig till och ge ett lukrativt förslag till är ju Henrik Eriksson från DIF. En riktig lagspelare och fansens favorit. Men jag utgår ifrån att Hult inte ens slagits av tanken att kontakta Eriksson.

Utöver det hälsar jag Lindbäck varmt välkommen till HV71!

Henrik är klar för Finland och blir lagkompis med Axel Holmström.

Det där med orkestern är ett bra sett att se det på. Bara en tanke gällande det där så kanske man skulle gynnas av att ha en gammal tränare som sportchef? Någon som vet hur pusselbitarna ska läggas.

Jag håller också med om att Hult har en tendens att överbetala för spelare. Men jag bryr mig inte så mycket om Hult gav 100k extra i månaden för Martinsson’. Det är inte där problemet ligger. Problemet ligger i att betala 100k mer i månaden för Holmström eller Fröberg. Ska man överbetala för förvärven så måste man ju ha en nära på 100% hit rate för att lyckas. Lite samma sak som om du arbetear med små medel. Även här har ju Hult falerat.

Hults styrka har ju varit att plocka in spelare från HA, där har han bra hitrate. Han har ju närmast varit värdelös på att plocka från de övre hyllorna frånsett ett fåtal toppförvärv, men även en blind höna träffar väll rätt ibland.

Shitkicker. Tack för att du summerar mina tankar.

magnusb. Bra inlägg.

En sak jag vill tillägga. Det är stor skillnad på att hitta guldkorn från allsvenskan som kan utvecklas i SHL jämfört med att bygga ett slagkraftigt ALLSVENSKT lag.

Här har ju Hult visat sig ha helt fel strategi när det kommer till att bygga starka SHL-lag. Har därför otroligt svårt att se att han över en natt skulle visa sig vara allsvenskans bästa sportchef (för det är det han måste vara om HV ska ha en möjlighet att gå upp. Han ska vara bättre än Nubben och Känttä. Jo, tjena. Så kommer inte bli fallet) .

Jag välkomnar Lindbäck och hoppas det slår väl ut. Men jag står fast vid min åsikt. Nivån på kommande förlängningar och nyförvärv måste hålla ännu högre nivå för att HV ska få ett slagkraftigt allsvenskt lag.

HV ska inte vara en plats dit man går för att utvecklas i första hand, en mellanstation. Och i synnerhet inte nu när målet är att gå upp. Sedan Hult tog över har spelare kommit hit, blivit lovade roller och fått en saftig lön därefter. Tävlandet har försvunnit helt. HV ska vara en plats där man tävlar och inget är givet på förhand. Jag minns tillbaka på spelare som Sundh, Falk och Kolan som var översaliga bara över att komma hit och deras första prio var att ta en tröja. Värvningar som Lindbäck ska ergo börja lägre ner i hierarkin och visa att de verkligen förtjänar sin speltid och tröja.

Svårt se att HV ska klara ta in typ 17 spelare som ska hålla högre nivå än Lindbäck. Inte allt för många som klarar göra 20 mål i HA.

Lyckas HV nu behålla Örnerud (hört han ska vara kvar) mkt bra källa. Sen par gubbar till tycker jag redan där stommen börjar komma. Tycker redan HV gjort det viktigaste nyförvärvet i Tommy.

Lindbäck ser väldigt bra ut på pappret men Hult tittar som vanligt väldigt mycket på poängstatistik när han värvar. Ofta räcker det med en kanonsäsong bakom sig för att Hult ska nappa. Visst är det bra med spets, men det behövs rollspelare också. Bristen på grovjobbare är en av anledningarna till att vi är där vi är idag. Historiskt är det något vi alltid haft i HV och det har alltid funkat. Spelartyper som Sundh, Remstam, Falk, Thörnberg, Ledin och Jämtin. Det är där jag tycker Hult brister i sitt jobb som sportchef.

Nu ville ju ett ANTAl shl klubbar ha Lindbäck med, att han går till HV är ju fett nice. Tror inte detta är nån chansning eller så med Lindbäck alls. Känns stabil och sanslöst poppis i ssk.