Seriösa rykten 23/24: Diskussioner

Jag tror rent generellt att vi aldrig hade varit framgångsrika på det sättet vi var då om det utspelade sig nu. Tänker att special teams är så otroligt viktigt nu och det har hänt extremt mycket på den fronten sedan Ledin, Jämtin och Wards tid. Nu värderar man minimalt med utvisningar före att vara obekväma för motståndarna i högre grad. Se på laget som är klart fulast och mest fysiskt i SHL i år, Malmö. De hänger inte med i 5v5 och i förlängning än mindre i PK. Tror det är en avvägning som spelar stor roll i alla lags lagbyggen nu.

5 gillningar

Kan man lägga sig nånstans mittemellan är det ju bra.
Säsongens Hv71 förlorade massor av puckar och energi eftersom man sällan spelade på kropp, speciellt i offensiv zon.

Rätt nivå tror jag ligger nånstans runt de två sista matcherna Hv spelade. Det såg mycket bättre ut.

Tror också detta har att göra med vilket spelsystem man använder. I S&S spelsystem jagade man slut på sig och då finns ingen energi kvar att sätta fast motståndarna eller stå upp när det behövdes.

När man efter tränarbytet flyttade tillbaka lite, så såg det något bättre ut.

Man får lite välja hur energin ska fördelas.

1 gillning

Helt klart så. Grisarnas tid är nog förbi lite. Spelet är mycket snabbare och reglerna hårdare.

Fysiskt spel är fortfarande viktigt så det är absolut ingen nackdel att vara stor men du måste vara snabb också i så fall och hänga med i tempot.

2 gillningar

Jo skridskoåkningen är extremt viktig i SHL. Detvär lite därför som Forsberg inte riktigt få fart. Tycker vi stundtals var lite veka i fysiska spelet då Lindbäck inte riktigt var så rivig över tid som jag tycker han kan vara. Tror tikkamasala kan bli bra i rätt roll. Försiktigt positiv

image
Tikka till Westerlund. Hoppas inte vi får se det i SHL nästa år bara…

Vilken del vill du inte se?

Slipper gärna Westerlund

3 gillningar

Problemet med Tikka är att han tycks vara center och därmed har en central roll i laget ,betydligt mer än grisar bör ha. Den spelartypen är bäst med Ledinare om ni fattar vad jag menar som tex flyttas mellan kedjorna när det behövs fyllas en ytterplats. Inte en som ska styra spelet.

Är han tänkt som tredje eller fjärdecenter så ok ,högre än så är dock uteslutet och för de nedre linorna har vi redan vigneault och nättinen.

Vi har inte råd med en ny bödker producerande spelare i andrakedjan om vi ska lyckas bättre nästa säsong.

Nu kanske det löser sig till slut men jag skulle vara betydligt lugnare om norberg ser till att skaffa fram två toppcentrar med playmakerskills först innan han börjar plocka in vad som ser ut som komplementspelare . Risken finns annars att man överskattar det man har och avstår spetsen och hoppas på det bästa.

1 gillning

Det ligger en del i det du säger. Men det vi vet är, att sedan vi slutade vara lite elaka och fysiska så har det gått spikrakt neråt. Man måste ta energi från motståndarna. Det finns många sätt att göra det. Ett av de bästa förutom göra mål är att vinna närkamperna och då är det bra att vara fysisk.
Ett lag som har för vana att ligga på gränsen har dessutom en fördel i slutspel eftersom ribban omedvetet höjs där. Jag anser att Färjestad är det lag som lyckats balansera det fysiska med det tekniska/taktiska bäst de senaste åren.

4 gillningar

Vi hade ju Huthala och nån mer som gjorde ett bra jobb med störa o ha sig i finalen mot IFB.

2 gillningar

Jag bodde i Helsinki i 10 år. Frågade runt lite bland vänner. Jag tror det var @Herkie82 dom skrev om Tikka. Tyvärr har alla mina gubbar sagt samma sak. Tikka är en begränsad spelare. Men va fan, de sade de om Kalle också. Skillnad på ligor, spelstil, system osv.

Men jag tycker Vigneault är värd att behålla. Detta är en dyrare version av Sam. Hoppas man vågar hålla Sam också

2 gillningar

Quila
Man får inte glömma att när vi var som grisigast så hade vi dessutom ett sjukt bra PP och ett mer än väl godkänt BP.
I sådana lägen straffas man inte så hårt av en extra utvisning här och där. Kan t.o.m. vara tvärtom då domarna har en viss förmåga att jämna ut antalet utvisningar oavsett hur det ser ut med antalet/grad av förseelser…
Summan blir att ju bättre kvot man har PP vs BP desto mer lönar det sig med grisar och poliser.

2 gillningar

Roligt att cmore sänder Liiga-slutspelet också, blir intressant att få en egen bild av Tikka

Rasmussen klar för 1 år ytterligare i Schweiz .

Våra två första centrar måste vara av hög klass nästa säsong .

är Lias huvudspåret ?

Att vara en av de 2 toppcentrar ja.

Tråkigt med Arttu Ruotsalainen och Rasmussen trodde man väl aldrig på riktigt. Seg start på silly :sweat_smile:

1 gillning

Vet inte vad man ska lägga eller säga om detta. Men lite underligt att Pouliots fru börjat följa HV-supportrar.
https://twitter.com/JakobbrageJakob/status/1635283407130497026?s=20

4 gillningar

Då får man börja kolla följare på HV’s olika sociala medier…

1 gillning

Kul att de blir förvånade över “follow back”.
Var kommer det här ryktet ifrån?
Han skrev ju nytt kontrakt med Sharks för mindre än 2 veckor sedan.
Och de har en nyfödd liten krabat.
Njeee…

Pilut, Poliuot, LaLaggia, Kasi samt Andrea. Blir mycket offensivt där i så fall. Men en stabil defensiv med Strålman, Sjöholm (Hammer?)