Seriösa rykten 23/24: Diskussioner

Tror så också. Vet Sanny Svensson berörde det för några veckor sen och gav exempel på ex. Karlkvist som skrev på med IKO till 27/28. Känns som många lag kommer säkra upp sin spets och stomme på både fyra-, fem- och kanske till och med sexårskontrakt kommande år.

1 gillning

Inte bara beroende på TV pengarna. Utan även beroende på att man ni kan räkna med större inflation. Det är väl tyvärr inte orimligt att räkna med 4-6% årlig inflation närmaste åren. Kanske upp kring 10 något år. Det gör kanske inte att en monsterlön 2023-24 omvandlas till genomsnitt SHL lön 2028.
Men i min kristallkula ser det ut som att alla lag kommer ha ca en hel första formation 2028 som lyfter >300kSek/månaden.

2 gillningar

Fröden ja tack

Känns som Fröden är lika mycket långskott som David Gustafsson eller Kevin Stenlund är, kanske något mindre förvisso, då de förra faktiskt lirar kontinuerligt i NHL. Jag kan inget om Frödens senaste tid, men är man uppe och snuddar på NHL då vill man nog inte släppa “sargen”.

För den prislappen kan vi få en hel kedja, så, nja. Nej, inget bra alternativ.

En kedja utan spets, ja. Är det vad hv behöver? Nej.

Ser ingen summa men tror inte han kostar 900k i månaden som en hel toppkedja.

1 gillning

Behövs väll någon som kan ersätta där Routsalainen var tilltänkt, Frödén troligen en sådan

För runt 250 k i månaden får du en line med Lindbäck-Matson-Hansson

Skulle nog säga lite bättre ändå, Lindbäck och Hansson har inte så höga löner vad jag hört. Matson kan jag inte svara på.

Använd juniorer, allsvenska fynd och trotjänare som bredd.
Är därför jag vill ha kvar Torp, ev. Vesel

Viktiga är att ha råd med två riktiga toppkedjor.

Fröden har jag inte sett sedan flytten men imponerande statistik i AHL. Kraken har en väldig bredd i sitt lag så svårt att slå sig in.
På pappret en bra värvning.

1 gillning

Ingen fan av långa kontrakt. 5år på Frödén känns överoptimistiskt. Vi vet inte hur han funkar i HV. Jag tycker 3 år är absolut maxlängden på ett kontrakt, men då ska det vara typ AP, Lias eller Pilut som man vet passar i HV.

På utsocknes spelare tycker jag 2 år är max. Då det alltid finns en risk att de inte funkar. Tänk om man typ plockat Petrus Palme på 5 år. Vilket skulle vara ett typiskt Nubben move.

2 gillningar

Fast här är det skillnad. Frödén är en proven målmaskin i SHL. Får du honom på 5 år och 200-250 tusen i månaden är det inget att tveka på. Sajnar du en sådan spelare om två år lär du få ge en bra bit över 300 tusen i månaden. Det är bara att köra om han är intresserad.

Får vi veta nåt idag vilka som lämnar tro. Hade dom inte exitsamtal i veckan?

Fröden Lias Petersson låter helt okej.

Tycker iofs att man ska köra AP - Brännan i samma, med typ Ryfors ex. Sen typ
Frödén-Lias-Teden(eller annan) som andra kedja

Teden i andra???

HAHHAHAHHAA

1 gillning

Ja jag börjar bli otålig :stuck_out_tongue_closed_eyes: kan vi inte få fler officiella nyheter snart? Fattar att man inte kan göra värvningar officiella om klubbarna man värvar från fortfarande spelar.

1 gillning

det där var väl lite överdriven reaktion?

Jag håller med om att han nog inte bör spela i en andra kedja, men du kan ju iallafall yttra dig på ett snyggare sätt som istället uppmuntrar till diskussion…

5 gillningar

Meh, med folk som passar han kan han bli bra (såklart). Men visst, 1 sämre sesse ger ju en dålig bild, ger ju dock inte bilden i klartext

Lenc - Nättinen - Teden
kan ju klart bli en vass tredje lina.

Tror många har en alldeles för hög bild av hur laget kommer se ut nästa säsong

Fröden känns onekligen som ett rejält långskott, han har dessutom plockats upp till seattle nu och var riktigt bra i en match för några dagar sedan.

Men visst, gärna en till ytter i peterssonklass.

1 gillning