Seriösa rykten 23/24: Diskussioner

OM det skulle vara så borde det väl publicerats vid det här laget kan man tycka.

Jag kan inte läsa “sportbloggare” på jobbet… fastnar i filtret. Vad står där om Simon? Var kommer uppgifterna ifrån?

HV-fansen har hoppats på att få se Simon Önerud i HV-tröjan igen och med Herman Hanssons skada så ökade chansen för comeback åt trotjänaren. Nu ser det ut att bli verklighet då trovärdiga uppgifter säger att HV har erbjudit sig att låta Simon Önerud ta över Herman Hanssons kontrakt under skade och rehabiliteringstiden.

En bra uppgörelse för båda parter då Simon hela tiden varit tydlig med att han vill visa att HV71 gjorde fel när han fick lämna. Nu får han alltså chans till det. Samtidigt vet HV vad dom får i Simon och dessutom marknadsmässigt billigt då Herman Hanssons kontrakt inte anses jättedyrt

1 gillning

Om Önerud kommer tillbaka så tycker jag vi får mer “bang for the buck”.

Inget ont om Herman men Simon är bättre på alla nivåer. Får Simon vara skadefri så är det en klar uppgradering av bottom six.

7 gillningar

Om Önerud dessutom håller sig hel i höst lär han säkert få vara kvar säsongen ut vilket innebär lite mer bredd.

Som nån annan skrev. Önerud är en bättre spelare än Herman Hansson. Egentligen borde det kanske inte finnas plats för någon av dem. Men nu är det som det är och jag ser hellre Simon i truppen än Herman. Sjukt att Nubben satte oss i en situation där man valde bort Simon till förmån för Herman.

9 gillningar

I ärlighetens namn inte ”sjukt” enligt mig.

Simon är såklart en bättre spelare i grunden men inte sett till prestation/roll senaste säsongerna och skadehistorik. Herman visade gott gry första delen av säsongen och var en av få som verkligen körde fysiskt. Andra halvan blev han dock osynligare. Förlängningen med Herman kom lite för tidigt men nu när kontraktet finns ser jag inte att det är fel att fullfölja det…

Anser att Simon behöver använda sin dokumenterade fysiska styrka mycket mer på isen. Särkilt nu när han lirar i en fjärdekedja. I mitt tycke har han varit för mjuk och ”kört” för lite senaste säsongerna sett till förutsättningarna.

Tycker dock det är helt rätt att ta in Simon nu. Hoppas innerligt att det faller väl ut men sett till tidigare prestation trycker jag det var ett korrekt beslut att inte förlänga.

7 gillningar

Simon hade en rejäl dipp i sina fysiska förutsättningar i samband med cancern. Som jag förstått det är han nu i en status han inte haft sedan före cancern. Det är inte så att jag tror att vi får tillbaks Önnerud anno 2017. Men att han kommer vara något helt annat än det vi sett på senare tid sätter jag gärna en slant på.
Enligt mig en bra lösning på en taskig situation. Billig nog att inte sätta käppar i hjulet för att signa en uppgradering på centersidan om något av dröm namnen Lias, DG etc plötsligt vill hem.

1 gillning

Hoppas det stämmer.
Vore hemskt kul att få se Simon få en ärlig chans efter sina skador.
Han har väl förutom cancern och trasiga knäet fått handleden avslagen dels mot Fbk för några år sen, sen av nån fjant från Vita Hästen i HA.

Hans signum har väl egentligen varit att ta sig in framför mål och de målfarliga områdena, något som hans skador säkert försvårat väldigt.

Kom igen Simon!

1 gillning

Jag har givetvis ingen onside info kring Simon, men andra jag känner till har blivit tillsagda att deras medicinering kring cancern ger negativa effekter på kroppens immunförsvar, läkning och t.o.m. ökad risk för benskörhet minst ett år efter avslutad medicinering.
Detta är en av anledningarna till att jag känner mig trygg med att Simon kommer prestera på en helt annan nivå i det fysiska spelet i år jämfört med för ett/två år sedan.

Vi får även lite “kontinuitet” i att ta in Simon, lite mer HV så att säga. Sen får vi nog vänta och se och bedöma hur hans faktiska status är på isen.

3 gillningar

Man vill ju jättegärna se en Simon som kommer in och avslutar som en kung. Men ärligt… hur troligt är detta? Hur mycket är vi färgade av vår kärlek till Simon när vi hoppas att han nu kliver in istället för Herman? Jag är kluven. Jag vill se honom göra svinbra ifrån sig, men är lika rädd för ett debacle och en satsning som inte bidrar till lagets framgång.

1 gillning

Jag tror Önerud kommer göra det bra. Det är ingen press på honom att vara en ledande spelare och förväntningarna är låga. Han behöver inte prestera offensivt. Hans roll kommer vara precis som Hermans, att köra i varje byte och smälla på. (En roll som är ovärderlig i alla lag, för att trötta ut motståndar backarna). Dessutom kommer han att vara enormt motiverad. Win-win detta.

Att kolla på poäng etc. är hockeykunnande på högstadienivå då det kommer till 4:e line spelare. De är där för att trötta ut motståndarna och spela 0-0. Här kommer Simon vara kanon.

3 gillningar

Jag förstår precis hur HV tänker här. Låg risk- potentiellt med åtminstone ganska hög avkastning. Simons kontrakt är garanterat billigt. Han känner klubben och lagkamrater väl och har både ledaregenskaper och är en egen produkt. Dessutom helt införstådd i att han kamperar om en plats långt ner i hierarkin.

Jag har väl inte några jätteförhoppningar på att han ska hitta landslagsformen igen, men han kan trots allt vara bättre än han varit de två senaste säsongerna och kan nog nästan helt garanterat fylla Hermans skridskor

2 gillningar

Jag försöker alltid titta på vad man tappat, och vad man ersätter med.
I detta fallet tappar vi Herman, får in Önerud
Slutsats: Uppgradering

Jag tycker detta är WIN, inte en så viktig position dock då detta är en BREDD position i laget

För mig måste Simon inte vara kung. Det räcker om han håller som ordinarie i 3:e eller 4:e. Och så klart i line-up i hemmapremiären.

1 gillning

Han måste inte vara kung för att jag skall vara nöjd, kan vara viktigt att påpeka. Ett debacle i mina ögon är om Simon visar sig inte hänga med eller återigen blir skadad.
Vi har kört några av våra hjältar lite för länge innan pension, tidigare. Jag tänker i första hand på Petrasek. Kanske har vi kört någon för kort. Thörnberg?

Man kan ju aldrig i förväg veta när det är optimalt för spelaren att kliva av. Omöjligt. Det jag är rädd för är att man går in med de ingångsvärdena ovan, och således inte tar in någon annan som kanske har samma bottenroll men som inte är nära sitt bäst-före-datum, och så sker någon av de två nämnda usla utkomsterna ovan. Så står vi där.

Med detta sagt. Min känslomässiga del av hjärnan säger ändå: Kör. Ta in Simon. Det är han värd.

1 gillning

Är det inte otroligt stor chans att Simon kommer ha känningar/skadad under större delar av säsongen. Vet inte om jag tycker det är nån uppgradering.

Många tycker det är bra men samtidigt blir vi tokiga när HV värvar spelare som andra lag inte valt att förlänga med. Hade hellre sett nån yngre som fick chansen här.

2 gillningar

Skrev i inlägg längre upp i denna tråd att jag saknat just den biten av att ”köra” och ”smälla på”. Har saknat det av Simon senaste 3-4 säsongerna. Hoppas såklart att han kommer göra det men är väldigt osäker på om det blir så. Är det denna försäsong som gjort det möjligt?

Jag är tveksam men hoppas. Tror vi fått mer köra och smälla på med Herman men mer hockeykunnande i Simon. Är inte helt säker att han gör sig i en fjärdelina om det är köra o smälla på vi vill ha.

1 gillning

Simon förväntas väl knappast leda laget? Han är med för att vi inte har något annat att stoppa in. Bättre än Hansson i alla fall och med bra ledaregenskaper. Hans insatser för att hålla nivån uppe på träning lär göra ett ev. kontrakt värt varenda krona.