Seriösa rykten 23/24: Diskussioner

Han kommer att floppa i Schweiz och vara tillbaka i HG till slutspelet😄

Hans spelstil borde vara passande till den Schweiska ligan, men vi kan ju alltid drömma.
Kanske borde hålla oss till trådens ämne nu

1 gillning

Idag måste vi väl få någon presentation! :drooling_face:

3 gillningar

Tippar Strålman idag :sunglasses:

3 gillningar

Skulle inte förvåna mig om Nubben snart pratar om dålig marknad och att han ska invänta camperna för att se om nåt blir ledigt. Vi börja säsongen utan ersättare och ska hitta nåt som blir ledigt under säsongen.

1 gillning

Herregud varför händer inget? Två toppbackar måste in.

2 gillningar

Helt otroligt… gillar inte när det är tyst

Quilla finns det nåt spännande rykte och när tror du det presenteras?

Det är helt galet tyst på ryktes-fronten :frowning:

Fan, trodde ändå det skulle bli en Strålman dag idag :sweat_smile:

Känns Gabriel Carlsson ens som någon vi vill ha? Det sög ju inte direkt till i tolvfingertarmen när jag läste det där.

Vem ska han ersätta? Offensiv är han absolut inte.
Känns snarare som ett oseriöst skämt än ett seriöst rykte.

Hade vi behövt fler defensiva backar, absolut, men i nuläget är han motsatsen till det vi letar efter.

Med tanke på Gabriel carlssons obefintliga offensiv bör han ju vara ett defensivt monster om man ser till var han kommit i sin karriär, juniorlandslag och en del nhl spel för en kille som inte skapar nåt framåt.

Nu erkänner jag att jag vet absolut inget om honom men min känsla är faktiskt rätt bra, visst ytterligare en back som kanske gör 4+12 på en säsong att lägga till de fyra/fem övriga i lineupen men han lär ju som sagt vara väldigt stark defensiv om man ska tolka stats och tro omdömen.

Men om det är han och strålman på de två sista så vet jag inte, utan poängback till i laget så… ja ni vet jag behöver inte säga det alla redan inser.

Min känsla är inte alls bra.

1. Varför säger Nubben att det är bra när man tappar Laleggia och Andrae och ersätter med trumvirvel: Strålman och Carlsson

2. En defensiv vinner mästerskap (kolla hur WK nollade Barkov linan), men du kan inte bara ha en defensiv. LV hade fortfarande ett par offensiva pjäser. Det är inte Strålman och Carlsson.

3. NHL Hockeyn går exakt emot spelare som Carlsson. Även att hans spelartyp trendar får han inte NHL jobb.

Osv…

Styrkan i en spelare som “Gabbe” är väl i så fall att han kan spela 59 seriematcher + 20 slutspelsmatcher under en säsong. Verkar alltså inte vara skadebenägen. Hans +/- låg på +20 under grundserien föregående AHL säsong, så absolut en stark defensiv.

I slutändan handlar ishockey om att göra fler mål än motståndaren, genom att antingen släppa in färre eller göra fler framåt. Kanske så man resonerar och försöker bygga spelidén? Funkat rätt bra för VLH.

4 gillningar

Bara genom att kolla Eliteprospects (så inte mycket efterforskning från min sida) så verkar han bara lyckats göra mer än 47 matcher i grundserien 2 gånger sedan han drog till Nordamerika. I AHL spelar man 72 matcher, NHL 82. Om vi bara utgår från AHL (72 matcher) så motsvarar 47 matcher, procentuellt sett, 36 matcher i SHLs grundserien (ca 65% av matcherna). Så något är det som gjort att han inte lyckats spela så mycket. Sedan om det är skador eller annat vet jag inte.

Det surrades lite om eventuella likheter med Växjö när vi diskuterade forwardssidan trubbighet.

Skulle vi då vara som Växjö (som hade flera backar i poängtopp) var det en förutsättning att spelare som LaLeggia och Andrae levererade. Nu har vi ingen av dem, och fortfarande samma rätt trubbiga forwardssida.

Jag undrar verkligen vem som ska göra poängen i årets HV? Petersson kan inte som ifjol stå för precis allt.

5 gillningar

Det kände jag inte till, tack för statistiken!

Utgick från föregående säsong och tyckte 59 från Gabbe stod sig bra mot Borgströms 55, Strålmans 17 + 8 NHL eller Jesper Frödens 44 spelade matcher för att ta några exempel.

Nej du har mer än en poäng där, frågan är om man kanske lägger för hög tro till att Foppa, OSL, Tedenby mfl ska producera +20 pinnar?

Nu är det väl ändå mycket till att Carlsson ska hamna hos oss. Han är intresserad av att stanna därborta, andra klubbar vill ha han varav Rögle är en av dom. Rögle har ju bearbetat han rätt länge och är mer i behov kanske av en sån typ av back kontra vad vi är då vi har Seppälä och Sjöholm i defensiven.

Tror inte han hamnar hos oss faktiskt även om Nubben är intresserad :blush:

Jag tror inte Gabriel Carlsson varit särskilt mycket skadad. Han är väl en sån spelare som hela tiden “står på gränsen” till NHL. Ofta uppkallad, men får inte spela jättemycket då man i NHL bara kör med sex backar.

För sådana “på gränsen spelare” blir det tyvärr många matcher på läktaren, och därmed lite färre matcher både i NHL och i AHL.

För övrigt…ror Nubben hem Gabriel Carlsson, blir det guldstjärna från mig.

5 gillningar