SHL 23/24 - Här kommenterar vi de andra lagens trupper!

Dags att räkna ner. 74 dagar kvar till premiären!

Vi kommenterar de andra lagens trupper. Styrkor, svagheter, frågetecken och utropstecken!

Vi går i bokstavsordning: Först ut Frölunda

3 gillningar

Styrkor: backsida och målvakten Lasse Johansson

Svagheter: undrar om inte Rogers spelsystem blivit sönderläst av andra lag?

Frågetecken: hur klarar sig laget utan Joel på isen i ledarskap när det behövs?

Utropstecken: Tömmernes och Klingberg!

1 gillning

Styrkor: Rönnberg bidrar med kontinuitet, erfarenhet och stabilitet.

Svagheter: Stor omsättning på stabila kämpande spelare som varit inkörda i spelsystemet, t.ex. Joel Borgman, Mursak, Loui, Greco. Det är
ska spelas ihop en helt ny stomme i laget och det brukar betyda problem.

Frågetecken: Gustav Rydahl. Han har haft några bra säsonger i Sverige, men flög inte alls i AHL. Vad står han nu?

Utropstecken: Tömmernäs.

Årets genombrott: Erik Borg. Han han visa lite av kompetensen redan förra året. Han kan mycket väl ta ett steg till.

Styrkor: Bra innan jul
Svagheter: Dåliga efter jul
Frågetecken: Hur länge stannar Rönnberg och vad händer efter hans storhetsperiod?
Utropstecekn: Såklart Tömmernäs. Blir lätt bästa back nästa säsong

2 gillningar

Hahahaha, så sant, så kul!

Själv är jag lite nyfiken på deras småttingar. De hade flera spelare som gick högt i draften och visat framfötterna. Jag var i scandinavium mot slutet av förra säsongen, när Maalahti spelade första matchen, och då var det ungdomarna som var bäst.

Frågetecknet måst ändå vara Rönnberg. Inte så mycket för hans egen prestation, mer om föreningen vågar köra vidare med honom om historien med usel vår upprepas.

Frölunda känns fattiga på finess och skills. Känns som alla är stöpta i samma form, bortsett från ett fåtal samt några yngre förmågor.
Rogers krut verkar sina och hans typ av hockey börjar bli föråldrat. Rydahl och Klingberg känns som två typiska Frölunda-värvningar.

Osexigt lag, men de kommer göra sitt jobb varje kväll och kommer att vara en svår nöt att knäcka likt förbannat.

Blir kul att se Tömmernes i ligan, ett mycket bra nyförvärv.

Såg av naturliga skäl inte så många matcher med Frölunda men vet att Lasse Johansson tokhyllades inför säsongen. Levde han upp till förväntningarna?

Första halvan kom han inte upp i nivå, inte på långt när. Han kom igång på slutet. Lite som Ortio hos oss.

1 gillning

Håller helt med om offensiven, den känns verkligen svag. Tror de kommer få det tufft om inte den höjer sig.

Ser FHC som ett mkt stabilt jobbigt lag inga svagheter direkt, kan behöva nån offensiv back till men de kommer ha Henrik Tömmernes som jag ser nu innan säsong som kanske den bästa värvnigen i hela ligan. Han va grym i VM senast.

Kommer bli mega svårt för dom utan Joel specielt om det börjar gå emot dom i början. Men de finns många ledare i laget bla Friberg, Carlsson, Klingberg.

Det jag tycker dom saknar är en center med lite mer skill. Men tycker laget ser bra ut. Kommer ha dom topp 4a.

1 gillning

Då går vi över till nästa lag att synas: Färjestads BollKlubb!

Styrkor, svagheter, utropstecken och frågetecken:

Styrkor: Fått behålla sin stomme av spelare igen

Svaghet: Hade mycket skador på spelarna förra året, är dom fit for fight nu eller slår dom upp skadorna lätt igen?

Frågetecken: Max Lagace kommer han flippa? Kan Lindbom steppa upp i SHL som i allsvenska Djurgården?

Utropstecken: Mitell gillar jag som tränare :sunglasses:

2 gillningar

Styrkor och svagheter i en kategori: centersidan ser väldigt bra ut men lever nog mycket på att David Tomasek blir en hit.

Frågetecken: målvaktssidan ja. Känns ändå lite risk på båda. Med det sagt lär väl Lindbom bli seriens bästa målvakt.

Utropstecken: ett otroligt jämnt lag reagerar jag på. De har många hot offensivt. Magnus Nygren tillbaka blir viktigt.

Styrkor: jämnt lag över alla kedjor
Svagheter: vill hitta något men kommer inte på något…
Utropstecken: Lindbom o Nygren
Frågetecken: hur kunde man släppa Max Lindroth?

1 gillning

Styrkor: Samtliga kedjor ser starka och jämna ut.
Svagheter: Ful logga på bröstet, näe det finns nog ingen förutom ev skador.
Utropstecken: Nygren, Kapten Kaffe är tillbaka…
Frågetecken: Fördela speltid utan att trampa någon på tårna?

1 gillning

Vi rullar vidare, IK Oskarshamn:

Styrkor, svagheter, utropstecken och frågetecken

Oskarshamn har tappat Smejkal och oersättlige Suomela. Eloge till Fröberg som hittar dessa guldkorn med relativt små medel. Kan han lyckas igen?

Styrkor: Filander.
Svagheter: Trög backsida? Många nya som förväntas ta stora roller.

Utropstecken: Karlkvist. Ska även bli intressant att se backen 19-årige Asplund och slovakiske talangen Dvorsky född 2005.

Frågetecken: Backsidan ser klen ut och Fw:s hänger mycket på att nyförvärven slår väl ut för att inte lasta allt på Karlkvist/Oksanen.

1 gillning

Man har även lyckats knyta till sig finska ligans bästa målvakt, Marek Langhamer. Han vara skillnaden mellan kval och slutspel för IKO

4 gillningar

Styrkor är väl enligt mig Sportchef Fröberg och Patrik Karlkvist. Ahti Oksanen är ju också grym men tror han behöver en skicklig center bredvid sig.

Svagheter: Backsidan hade nog mått bra av en stabil tvåvägsback.

Utropstecken: Fröberg här igen :joy: att Oskarshamn lyckats etablera sig i SHL är helt och hållet hans förtjänst. Att de lyckats locka till sig en sådan megatalang som Dalibor Dvorsky är en fjäder i hatten för hela föreningen.

Fråga: Vad händer om spetsvärvningar som Hutsko och Jasek floppar? Vad gör man då?

Det surras ordentligt om Dvorsky over there. Jag tror inte han kommer bli en ny Seider, men jag tycker det är roligare att se ungdomar blomma ut än återvändare som dominerar, likt Omark förväntas göra.

Jag tror dock OIK dagslände-grej är över för denna gång. Karlkvist tror jag kommer lida av att bli av med sin omgivning. Kan OIK verkligen återupprepa den framgången? Isåfall bör de adla Fröberg.